گزارش و تحلیل

تحریم سوئیس علیه ایران چه پیامی دارد؟

© AFP 2023 / FABRICE COFFRINI پرچم سوییس سوئیس
پرچم سوییس سوئیس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.11.2022
اشتراک
پیوستن سوئیس به تحریم های کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی چه پیامی در خود دارد؟
اسپوتنیک - سوئیس، به دنبال اتحادیه اروپا، تحریم هایی را علیه ایران به اتهام تحویل هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه اعمال کرده است. این در بیانیه دولت سوئیس، که در روز چهارشنبه منتشر شد، آمده است.
در این سند آمده است: وزارت امور اقتصادی، آموزش و تحقیقات فدرال که مسئول تحریم‌ها است، به همراه وزارت امور خارجه فدرال تصمیم گرفتند تحریم‌های اتحادیه اروپا را که به دلیل عرضه پهپادهای ایرانی به روسیه اعمال شده بود، اتخاذ کنند.
در عین حال، مقامات سوئیس به اقدامات محدودکننده اتحادیه اروپا که در ارتباط با سرکوب اعتراضات در ایران که با مرگ مهسا امینی 22 ساله پس از بازداشت توسط پلیس گشت ارشاد به دلیل نقض مقررات قوانین پوشیدن روسری برانگیخته شده بود، نپیوستند.
در همین خصوص اسپوتنیک گفتگویی انجام داد با مجتبی جلال زاده - کارشناس در مسایل بین الملل، سیاست آمریکا و تعامل با ایران؛
اسپوتنیک: دلیل نقض بی طرفی سیاسی سوئیس در قبال ایران چیست؟
مجتبی جلال زاده: خبری که به عنوان تحریم های سوئیس علیه جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر در رسانه ها بازتاب پیدا کرده در واقع باید از منظر دیگر باید به تحلیل این خبر نشست. به واقه سوئیس به عنوان یک کشور صلح طلب که همراه در همه منازعات ادعای بی طرفی داشته، در هیچ یک از جنگهای بزرگ وارد نشده و چه لحاظ نظامی، چه به لحاظ حقوقی و چه به لحاظ سیاسی همواره کنج عافیت طلبیده و به دور از منازعات بین المللی بوده، اقدام همراهی این کشور با اتحادیه اروپا و کشورهای غربی برای تحریم ایران شاید پیامی متفاوت داشته باشد، به واقع اقدام سوئیس از دو نظر قابل توجه است، اول اینکه سناریو و گرند استراتژی که آمریکا در قبال جمهوری اسلامی به کار بسته و نظیر اون رو ما در دوره اوباما داشتیم و در دوره بایدن درواقع آمده که احیاگر اجماع جهانی دوره اوباما علیه جمهوری اسلامی ایران باشد و در واقع بایدن و تیم سیاست خارجی و تیم خزانه داری در واقع آمدند تا نسخه تکراری دموکرات ها را علیه جمهوری اسلامی اجرایی بکنند.
پیشنهاد سوئیس به ایران برای دریافت وام از صندوق بین المللی ارز - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.11.2022
سوئیس به بهانه اوکراین، ایران را تحریم کرد
از منظر دیگر یحث آن هست که خود سوئیس به عنوان یک کشور مستقل که مراودات چندانی هم با جمهوری اسلامی ندارد اما به عنوان خواستگاه اصلی سوییفت که یک قدرت اقتصادی در دنیا باز میتونه حائز اهمیت باشه، خب ما شاهد این بودیم که در تحریم های گذشته فشار اقتصادی را بر جمهوری اسلامی فزونی داده و سعی کردند ایران را تحریم کنند. اما نکته اینجاست که تحریم سوئیس میتونه به تحریم سوییفت و بسته شدن کانال اقتصادی علیه ایران منجر بشود و به عنوان اجماع جهانی و توانایی همراه ساختن کشورهای دیگر از سوی آمریکا علیه جمهوری اسلامی را در خودش مستتر داشته باشد.
اسپوتنیک: این تظاهرات چه تاثیری بر ماموریت بشردوستانه سوئیس برای تسهیل همکاری ایران با تعدادی از کشورها خواهد داشت؟
مجتبی جلال زاده: خب اهمیت سوئیس برای جمهوری اسلامی ایران هم از بعد سیاسی و هم از بعد اقتصادی هستش، از بعد سیاسی به عنوان حافظ منافع و به نوعی رابط سیاسی بین ایران و آمریکا هست این کشور، از سوی دیگر به عنوان یک کشوری که تعلام بی طرفی داشته در طول دهه های اخیر و در سالیان متمادی در عرصه بین الملل به عنوان یک هاب مالی بین ایران و سازمانهای بین المللی شناخته میشود، در واقع پیامی که کشور سوئیس به تحریک غرب و به پیروی آمریکا به ایران مخابره می کنه این هست که یک انزوای مالی را برای جمهوری اسلامی ایران رقم خواهد زد چه آنکه در گذشته و در تاریخ چند ساله اخیر هم شاهد چنین انسدادهایی علیه جمهوری اسلامی ایران بودیم که بواسطه تحریم های بانکی اقتصاد ایران تحریم شده بود اما حوزه سلامت و امنیت جانی ایرانیان مورد هدف قرار میگرفت، در بحث واکسن کرونا که نمونه مستقیم اون هست به نوعی آمریکایی ها موجب یک ظلم تاریخی و انسانی بزرگی علیه جمهوری اسلامی ایران شدند. قطعا آمریکا و کشورهای غربی سعی میکنند در برجام از تحریم های جدید خصوصا تحریم کشورهایی مانند سوئیس که همونطور که گفتم از دو منظر برای ایران مهم است به عنوان یک ابزار چانه زنی و فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند و به نوعی برخی از گشایش های مالی که میتونه از سمت سوئیس برای ایران به هم بخورد را به عنوان یک امتیاز مجدد به جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала