- اسپوتنیک ایران  , 1920
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
روسیه در تاریخ 24 فوریه عملیات ویژه در اوکراین را آغاز کرد. ولادیمیر پوتین هدف از این عملیات را "حمایت از مردمی خواند که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل کشی رژیم کی یف قرار گرفته اند."

دبیرکل سازمان ملل از بازگشت روسیه به توافق غلات استقبال کرد

© AP Photo / John Thysدبیرکل سازمان ملل از بازگشت روسیه به توافق غلات استقبال کرد
دبیرکل سازمان ملل از بازگشت روسیه به توافق غلات استقبال کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.11.2022
اشتراک
گوترش از بازگشت روسیه به طرح غلات دریای سیاه استقبال کرد.
به گزارش اسپوتنیک، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از سرگیری مشارکت روسیه در "ابتکار غلات دریای سیاه" استقبال می‌کند و تلاش می‌کند تا موانع صادرات مواد غذایی و کودهای روسیه را برطرف کند.
دوجاریک افزود: "دبیر کل از اعلام فدراسیون روسیه مبنی بر مشارکت مجدد این کشور در اجرای طرح غلات دریای سیاه با هدف تضمین کشتیرانی ایمن برای صادرات غلات، مواد غذایی و کودهای شیمیایی از اوکراین استقبال می‌کند".
به گفته وی، دبیرکل سازمان ملل برای تمدید قرارداد با همه طرف ها در تماس است. همانطور که دوجاریک اشاره کرد، گوترش متعهد به رفع موانع باقی مانده بر سر صادرات مواد غذایی و کود روسیه است.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پیشتر گفته بود که پس از گفتگو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و مذاکرات وزیران دفاع ترکیه و روسیه، توافق بر سر احیای کریدور غلات حاصل شد. وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که روسیه مشارکت در قرارداد غذایی را از سر می گیرد.
در 30 اکتبر، روسیه پس از حمله تروریستی کی‌یف به کشتی‌های ناوگان دریای سیاه و کشتی‌های غیرنظامی در آب‌های سواستوپل، مشارکت در صادرات محصولات از بنادر اوکراین را تعلیق کرد.
قرارداد غلات، که در 22 ژوئیه توسط نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل امضا شد، شامل صادرات غلات، مواد غذایی و کود اوکراینی از طریق دریای سیاه از سه بندر از جمله اودسا است. مرکز هماهنگی مشترک در استانبول مسئولیت هماهنگی حرکت کشتی ها را بر عهده دارد. این قرارداد 19 نوامبر به پایان می رسد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала