گزارش و تحلیل

جنگ ایران و عربستان سعودی به نفع چه کشوری است؟

© Photo / IRNAپیغامی که برخی انتظار داشتند فیما بین ایران و عربستان رد و بدل نشده
پیغامی که برخی انتظار داشتند فیما بین ایران و عربستان رد و بدل نشده - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.11.2022
اشتراک
وقوع جنگ احتمالی ایران و عربستان سعودی در فضای مجازی بازتاب گسترده ای را پیدا کرد.
به گزارش اسپوتنیک، روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" با استناد به منابع آگاه خود در سازمان اطلاعاتی گزارش داد که عربستان سعودی اطلاعاتی را در مورد "حمله قریب الوقوع" ایران به تاسیسات این کشور با ایالات متحده به اشتراک گذاشته است.
به نوشته این نشریه، آمریکا، عربستان سعودی و تعدادی دیگر از کشورهای منطقه پدافند هوایی و نیروهای مسلح خود را به حالت آمده باش در آوردند. در عین حال در شبکه های اجتماعی، تصاویری از اهتزاز شدن پرچم سرخ انتقام بر فراز گنبد مسجد شاه چراغ شیراز منتشر شد. کاربران در فضای مجازی می نوشتند که این پرچم سرخ برفراز مسجد در واقع نشانه خونخواهی و انتقام از جنایتکاران آمریکایی، اسرائیلی و حتی سعدی می باشد.
عربستان یک شرکت ملی تولید سلاح ایجاد می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.11.2022
ریاض اطلاعاتی را درباره "حمله قریب الوقوع" ایران به عربستان را با آمریکا به اشتراک گذاشت

در عین حال ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده با عربستان سعودی موضوع تهدیدات موجود در منطقه را مورد بحث و بررسی قرار داده و آماده است برای حفظ منافع خود و متحدانش در منطقه اقدام کند.

آیا ایران واقعاً برای انجام حملات به تأسیسات عربستان سعودی آماده می شود و دلایل این ادعاها در رسانه آمریکایی چیست؟

محمد رضا مرادی، کارشناس ارشد مطالعات خاورمیانه و دبیر بین الملل خبرگزاری مهر در مصاحبه با اسپوتنیک به پاسخگویی با این سوالات پرداخته است. وی گفت:
در دینای امروز بسیار کم پیدا می شود که دو کشور علیه همدیگر به صورت مستقیم و علنی وارد جنگ می شوند. چند موردی که در ده های اخیر ما دیدیم بیشتر از طرف فقط آمریکا بود: حمله به عراق، حمله به افغانستان، حمله به یمن که به واسطه عربستان سعودی انجام شد.
در حوادث اخیر و اعتراضاتی که در داخل ایران رخ افتاد، شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال به عنوان رسانه فارسی زبان عربستان به صورت کامل پشت این ماجرا بود و هیچ ملاحظه ای نداشت و کاملا به صورت شفاف در امور ایران دخالت و حتی به خرابکاری تشویق می کرد. خود محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی چند سال پیش به صراحت گفت که وی به دنبال کشاندن ناآرامی ها به داخل ایران است. این یک برنامه از طرف عربستان برای ایجاد ناآرامی در داخل ایران بود. البته از لحاظ قدرت منطقه ای اجرایی عربستان نمی توانست به تنهایی این برنامه را اجرایی کند. این برنامه بسیار گسترده تر بود. ایران به عربستان به صراحت اعلام کرد که مجازات برای این دخالت در امور داخلی ایران را خواهد دید. ولی این که ایران می خواهد به عربستان سعودی حمله نظامی بکند، قطعا خیر چراکه ایران مدام از ثبات و آرامش منطقه ای صحبت می کند و حمله نظامی ما به کشور مثل عربستان سعودی یعنی از بین بردن ثبات منطقه ای و جنگ سنی و شیعه است. ایران به هیچ عنوان به این را نخواست و نمی خواهد.
روزهای تلخ و شیرین ایران و عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.11.2022
چندرسانه ای
روزهای تلخ و شیرین ایران و عربستان سعودی + داده نمایی
محمد بن سلمان در مساله یمن به شدت دچار مشکلات زیادی شد. هیچ راه حلی برای خروج از این بحران پیش روی خودش نمی بیند. و از سوی دیگر جنبش "انصار الله" تمدید آتش بس را رد کرد و این امر باعث نگرانی سعودی ها شد که در ماه های اخیر حد اقل آنها حملات از سوی یمن را ندیدند. بنابر این عربستان سعودی نگران است که حملات پهپادی و موشکی از انصار الله شروع شود و دوباره آرامش و ثبات عربستان به هم بریزد. به همین دلیل عربستان به دنبال این هستند که پدافندها و سلاح های قوی تر را از آمریکا به بهانه حمله ایرانی دریافت کند.
در واقع سعودی ها این نوع دفاع از یمن نه از ایران می خواهند فقط آنها نمی توانند این را به صراحت بگویند چرا که اعتراف به این در واقع اعلام یک جنگ شکست خورده برای عربستان می باشد. مقامات عربستان سعودی در جنبه دفاعی سعی می کنند به نوعی حمایت آمریکایی را با یک تاکید بر تهدید مشترک به اسم ایران به دست بیاورند.
به عقیده آقای مرادی پشت صحنه این ماجرای راه اندازی جنگ بین ایران وعربستان که به شدت در فضای مجازی و رسانه ای مطرح است، فقط یک کشور است که می تواند از این ماجرا سود ببرد:
کشور مثل آمریکا بسیار بعید است که در شرایط کنونی می خواهد بین ایران و عربستان جنگ راه بیفتد. آمریکا از سال ۲۰۰۱ به خیلی از کشور ها در خاور میانه دخالت کرده و فقط به قول خود دونالد ترامپ ۷ تریلیون دلار هزینه داشته و تنها چیزی که به دست آورده جسدهای سربازانش بود ک هبا تابوت به آمریکا برگشتند. خاور میانه منطقه ای نیست که آمریکا بتواند آنجا در جنگ پیروز شود. دخالت های نطامی آمریکا در أفغانستان، عراق، یمن و لبنان جواب دلخواه را به آنها نداده است. اما لبی صهیونیستی در آمریکا و حتی خود اسرائیل پشت این ماجرای جنگ احتمالی بین ایران و عربستان سعودی باشد.
اسرائیل بدش نمی آید که ایران با یک کشور بزرگ عربی مثل عربستان سعودی وارد درگیری نظامی شود. اسرائیل أساسا با هر کشور بزرگ در منطقه مخالف است چون این کشور را تهدید بالقوه خودش می داند. اسرائیل برای خودش کشور مثل بحرین را می خواهد. بحرین یک کشور کوچک است که نه قدرت نظامی و نه قدرت سیاسی و اقتصادی داشته باشد. و حتی عادی سازی روابط اسرائیل با بعضی از کشور های عربی هدف استفاده ابزاری از حاکمان کشورهای خلیج فارس است.
بنابراین اسرائیل می تواند پشت صحنه این ماجرا باشد و شایعات را در سطح رسانه ای با هدف تحریک عربستان به جنگ با ایران و تشدید اوضاع امنیتی در منطقه مطرح کند. تا زمانی که کشورهای اسلامی منطقه با هم دچار اختلاف باشند و یا وارد جنگ شوند، امنیت اسرائیل تامین می شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала