گزارش و تحلیل

Su-57M،جنگنده ای دارای قدرتمند ترین موتور در جهان خواهد بود

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر Su-57M، جنگنده ای دارای قدرتمند ترین موتور در جهانخواهد بود
  Su-57M، جنگنده ای دارای قدرتمند ترین موتور در جهانخواهد بود  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.11.2022
اشتراک
MWM: Su-57 موتورSaturn-30 را با قابلیت های نسل جدید دریافت می کند.
اسپوتتنیک به نقل از میلیتاری واچ مگزین - پایگاه خبری-تحلیلی ایالات متحده می نویسد: گزارش هایی درتایید این امر دریافت شده که در 21 اکتبر، یک نسخه به روز شده از نسل جدید جنگنده روسی Su-57، Su-57M، اولین پرواز خود را انجام داد. چند روز بعد، شرکت هواپیمایی متحد دولتی روسیه این موضوع را اعلام کرد. اطلاعات کمی در مورد نسخه جدید وجود دارد، به جز اینکه از فرودگاه ژوکوفسکی واقع در حومه مسکو بلند شد و توسط خلبان آزمایشگر سرگئی بوگدان هدایت گردید و تا سال 2025 یک موتور مرحله دوم روی هواپیما نصب خواهد شد. همانا نصب موتور Saturn-30 است که به تفاوت اصلی بین Su-57M و Su-57 تبدیل خواهد شد که هم اکنون در خدمت نیروی هوافضای روسیه است.
Saturn-30ولین بار در دسامبر 2017 به هوا بلند شد. گزارش های رسمی آن را به عنوان قوی ترین موتور جنگنده در جهان توصیف می کنند. اگرچه انتظار می ‌رود که این موتور از موتورهای F119 ایالات متحده برای F-22 بسیار بهتر عمل کند، هنوز مشخص نیست که آیا Saturn-30 می تواند عملکردی مشابه آخرین F135 موجود در F-35های ایالات متحده یا WS-15 ارائه دهد یا خیر. WS-15 در حال حاضر در حال انجام آزمایشات پروازی بر روی جنگنده رادار گریز J-20 چینی است. موتورهای فعلی تا حد زیادی وارث فن آوری های دوران شوروی هستند، زمانی که مسکو از مزیت قابل توجهی برخوردار بود و ویژگی های اعلام شده موتور جدید روسیه شبیه به AL-41F شوروی است. انتظار می ‌رود که Saturn-30 عملکرد پروازی بی‌ نظیری را برای Su-57 فراهم کند (از جمله توانایی پرواز با سرعت‌های بالاتر از 2 ماخ بدون استفاده از پس‌سوز) و همچنین کاهش الزامات نگهداری و هزینه های عملیاتی و افزایش بقا و برد هواپیما را تامین کند.
تا به امروز، نیروی هوافضای روسیه دارای شش فروند Su-57 است. با وجود تمام قدرت فوق العاده اش، این جنگنده فاقد تعدادی از فن آوری های کلیدی J-20 و F-35 است و راه اندازی در تعداد قابل توجهی تنها در اواسط دهه 2020، روسیه را در موقعیتی قرار می دهد که به دنبال کشورهای پیشتاز این صنعت - چین و ایالات متحده حرکت کند. با این حال، روسیه با اطمینان از سایر کشورهای جهان جلوتر است و نزدیک ترین رقیب در توسعه جنگنده نسل پنجم محلی، کره جنوبی با برنامه KF-21 است.
فراتر از پرواز؛ جنگنده سوخو-57+ویدیو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.08.2019
فراتر از پرواز؛ جنگنده سوخو-57+ویدیو
در همان زمان، درگیری روسیه و اوکراین تعدادی فرصت برای آزمایش این هواپیما در شرایط جنگی علیه دشمن اصلی دولتی فراهم کرد. برنامه های بزرگتر جنگنده های رادارگریز آمریکا و چین این قابلیت را نداشتند. از جمله ، Su-57 سنسورها و قابلیت های سرکوب ضد هوایی را آزمایش کرد و تعدادی از ماموریت های رزمی را با موفقیت انجام داد. علاوه بر این، حداقل یک مورد تایید نشده از نبرد هوایی در فواصل بسیار زیاد علیه Su-27 ساخت شوروی نیروی هوایی اوکراین وجود دارد. به لطف عملیات ضربتی که مکرراً توسط منابع رسمی تأیید شده است، Su-57 تنها یکی از نسل خود بود که چنین وظایفی را انجام می داد. در عین حال تاکید می شود که همتای آمریکایی آن، F-22، اصلاً از امکان نبرد فرا افقی محروم است.
انتظار می رود که تعداد Su-57 در سال 2026 از 50 دستگاه فراتر رود و تا پایان سال 2027 به 76 دستگاه برسد. در عین حال، سرمایه گذاری در توسعه تولید و چشم انداز سفارشات خارجی، به ویژه از الجزایر، به طور گسترده ای انجام می شود. با توجه به اینکه چین و آمریکا انتظار می رود اولین جنگنده های نسل ششم خود را تا سال 2030 معرفی کنند، دلایلی وجود دارد که باور کنیم روسیه سرمایه گذاری زیادی برای تبدیل Su-57 به یک جنگنده نسل 5++ با فناوری نسل ششم خواهد کرد - مشابه نحوه استفاده از Su-35 نسل 4++ برای مقابله با F-22 و F-35. ظاهر شدن Su-57M گامی بلند به سوی این هدف بود و انتظار می‌ رود در اوایل دهه 2030، Su-57M2 و نسخه های دیگر ظاهر شوند، تا جنگنده Su-60.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала