گزارش و تحلیل

حمله نژادپرستانه بر علیه اولین برگزار کننده مسلمان جام جهانی

© AFP 2023 / Miguel MedinaГраффити с изображением Диего Марадоны к ЧМ-2022 по футболу
Граффити с изображением Диего Марадоны к ЧМ-2022 по футболу  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.11.2022
اشتراک
علیرغم ادعاهای مختلف کشورهای غربی و مجامع بین المللی مبنی بر اینکه استاندارد واحدی در رابطه با سیاست های خود نسبت به همه کشورهای جهان دارند اما شواهد بر عکس این را نشان می دهد.
از ماجرای برخورد آنها با ورزشکاران ایرانی به دلیل خودداری از بازی بر علیه بازیکنان اسرائیلی و در مقابل حمایت از حذف ورزشکاران روس از بازیهای جهانی و حمایت از خودداری تیم های ورزشی از بازی با تیم روسیه گرفته تا امروز جریان حمله های نژاد پرستانه بر علیه قطر به عنوان اولین کشور اسلامی که میزبان بازی های جام جهانی فوتبال است راه انداخته اند.
دلیل استفاده از عبارت "حمله های نژاد پرستانه" این است که این حمله ها از زمانی شدت گرفت که قطر اعلام کرد از مهمانان جام جهانی تقاضا دارد به فرهنگ واعتقادات مردم خود احترام بگذارند و مقداری در باره آداب و سنت های مردم قطر برای جهانیان شروع کرد توضیح دادن.
عموما هم بسیاری از مسایلی که قطری ها درباره آن بحث داشتند مسایلی بود و هست که همه می دانند و حتی شاید نیاز به توضح دادن درباره آنها نبود از جمله بحث احترام به فرهنگ پوشش مردم در قطر و خودداری از پوشیدن لباس های زننده یا اینکه مهمانان شروع نکنند مشروب خوردن و مست به خیابان ها بیایند و یا اینکه رفتارهای زننده از خود نشان ندهند و...
مسایلی که بسیاری از آنها حتی در فرهنگ کشورهای غیر مسلمان هم متداول است و مثلا در بسیاری از کشورهای غیر مسلمان تظاهر به همجنسگرایی و یا انجام امور متناقض با عفت عمومی در ملاء عام مسایلی است که قابل قبول نیست.
مثلا شما اگر به ایالت های مرکزی آمریکا که محافظه کار هستند بروید بسیاری از پوشش هایی که شاید در برخی ایالت ها عادی به نظر آید از نظر جوامع محافظه کار این ایالت ها قابل قبول نیست و شما اگر می خواهید به این ایالت ها بروید باید آن را رعایت کنید.
یا حتی در کشورهای اروپایی.
حالا اینها در صدد هستند قطر را به بهانه جام جهانی زیر فشار قرار دهند تا آداب واصول عربی و اسلامی خود را کنار بگذارد و همه اینها را نادیده بگیرد.
درست است که برخی کشورها تلاش می کنند از خود رفتار باز نشان دهند اما نباید تصور کرد که جوامع این کشورها حاضر می باشند برای رضای چهارتا تماشاچی اصول عقیدتی و یا فرهنگی خود را نادیده بگیرند و این تماشاچی ها هستند که باید متوجه باشند به کجا سفر می کنند و به فرهنگ و باور های میزبان احترام بگذارند.
در واقع مجامع بین المللی هم به جای اینکه موج فضاسازی منفی بر علیه قطر راه بیاندازند به نظر بهتر می باشد که به تماشاچی ها اطلاع رسانی کنند به کشوری می روند که فرهنگ مردم آن شاید با فرهنگ آنها متفاوت باشد و باید به فرهنگ آنها احترام بگذارند.
البته بماند که بحث حمله های مغرضانه بر علیه اولین برگزار کننده مسلمان جام جهانی فوتبال فقط به دلیل اختلاف در باورهای فرهنگی نیست بلکه بیشتر به این دلیل است که برخی کلا با میزبانی قطر از این بازی ها مشکل داشتند و از همان ابتدا شروع کردند توسط رسانه هایشان به قطر حمله کردن و شاید برخی به یاد داشته باشند که برخی رسانه های غربی چه هیاهویی درباره حقوق کارگران در قطر راه انداخته بودند.
بعدها هم جریان ابعاد سیاسی پیدا کرد و برخی برای باجگیری از قطر وارد میدان شدند.
از برخی کشورهای اروپایی که رسانه هایشان به دنبال باج گیری از قطر هستند تا برخی رسانه های وابسته به اسرائیل که به دلیل مواضع قطر در حمایت از مردم فلسطین نسبت به قطر موضع منفی دارند و برخی که کلا با مسلمانان مشکل دارند و اینکه یک کشور اسلامی در حال میزبانی از جام جهانی است برایشان بسیار سخت است، به هر حال سالها برای تخریب وجهه مسلمانان فعالیت کردند و اسلاموفوبیا راه انداختند و حالا قطر با راه اندازی جام جهانی و تبیین فرهنگ مهمان نواز اسلامی عربی در حال بر هم زدن همه این توطئه های آنها بر علیه مسلمانان می باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала