رابرت مالی: آمریکا اکنون نمی‌خواهد زمان خود را برای برجام هدر دهد

© Photo / IRNAرابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران
رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.10.2022
اشتراک
رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز دوشنبه گفت واشنگتن قصد "هدر دادن زمان" برای بحث برجام در حالی که اعتراضات در ایران ادامه دارد را ندارد.
به گزارش اسپوتنیک، این مقام دولت آمریکا روز دوشنبه گفت: "این در حال حاضر در دستور کار ما نیست، وقتی چیزهای دیگر در حال رخ دادن است، روی چیزی بی اثر تمرکز نخواهیم کرد و زمان را برای آن تلف نخواهیم کرد. اگر ایران در جایی که هست بماند".
مالی که در جریان کنفرانسی در محل بنیاد کارنگی سخن می گفت، تاکید کرد که اکنون توجه دولت آمریکا به اعتراضات جاری در ایران و تعامل در مورد وضعیت اوکراین که به مسکو و تهران نسبت داده می شود، متمرکز شده است.
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران افزود: "مذاکرات برجام در وین تنها یکی از جنبه‌های سیاست دولت بایدن در قبال ایران است".
وی خاطرنشان کرد که این مذاکرات هم در مورد جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و هم مقابله با نفوذ تهران در منطقه، حمایت از حقوق بشر و کمک به آمریکایی‌های محکوم در ایران است.
پیش از این جان کربی، سخنگوی کاخ سفید گفته بود که آمریکا به دنبال یا درخواست مذاکرات جدید بر سر توافق هسته ای با ایران نیست، زیرا این موضوع در حال حاضر مورد توجه آمریکا نیست. در همین حال، روز قبل، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته بود که ایالات متحده اخیراً پیام آمادگی برای ادامه مذاکرات بر سر از سرگیری برجام را به طرف ایرانی ابلاغ کرده است.
در سال 2015، بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده، فرانسه و ایران یک توافق هسته ای - برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را امضا کردند که شامل لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران بود. در ماه می 2018، ایالات متحده تحت رهبری دونالد ترامپ از برجام خارج شد و تحریم ها علیه تهران را بازگرداند. در پاسخ، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود بر اساس این توافق را اعلام کرد و از محدودیت‌های مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژها و سطح غنی‌سازی اورانیوم چشم پوشی کرد.
مذاکراتی در وین برای تمدید برجام و لغو تحریم‌های واشنگتن علیه تهران انجام شد. در دسامبر 2021، طرفین بر سر دو پیش نویس توافق به توافق رسیدند که در آن طرف اروپایی مواضع ایران را درج کرد.
در 22 آگوست، ایران پاسخ خود را به جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اروپایی درباره متن پیشنهادی پیش‌نویس توافق هسته‌ای ارسال کرد و همچنین نظر خود را درباره "موضوعات باقی‌مانده" در مذاکرات اعلام کرد. اتحادیه اروپا پاسخ ایران به پیشنهاد توافق هسته ای را سازنده خواند و گفت که در حال رایزنی با ایالات متحده برای اقدامات بیشتر است. طرف ایرانی در 24 آگوست پاسخی از آمریکا دریافت کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала