گزارش و تحلیل

این سوپر بمب افکن روسی با یک ضربه، ناوگان غرب را تکه تکه خواهد کرد

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر پرتال چینی: این سوپر بمب افکن روسی با یک ضربه ناوگان غرب را تکه تکه خواهد کرد
پرتال چینی: این سوپر بمب افکن روسی با یک ضربه ناوگان غرب را تکه تکه خواهد کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.10.2022
اشتراک
توپولف-160 چند دهه است که غرب را به ترس و وحشت انداخته است.
اسپوتنیک به نقل از پرتال چینی Baijiahao : بمب افکن Tu-160 روسیه با برد 17 هزار کیلومتر چقدر قوی است؟ از آنجایی که این هواپیما برای چند دهه در خدمت روسیه بوده و ایالات متحده هنوز هم از آن می ترسد، می توان حدس زد که مقابله با Tu-160 واقعاً دشوار است. پس ویژگی های این بمب افکن چیست؟ واشنگتن هنوز از چه چیزی می ترسد؟
بمب افکن Tu-160 ارتش ایالات متحده را به وحشت می اندازد، اولاً به این دلیل که می تواند تا 2.05 ماخ سرعت بگیرد. می تواند زمان رسیدن به هدف را با سرعت مافوق صوت کاهش دهد. جنگنده های اف-22 مافوق صوت آمریکایی قادر به رهگیری Tu-160 هستند، پس چرا این توپولف هنوز هم یک تهدید برایشان محسوب می شود؟
بمب افکن Tu-160 نه تنها دارای سرعت، بلکه دارای دو سلاح قدرتمند است - موشک های کروز و کلاهک های هسته ای. Tu-160 یک ابر بمب افکن است که می تواند موشک های کروز سنگین Kh-101 را در بخش بُمبی خود حمل کند. آن را می توان یک دفعه با 12 موشک کروز Kh-101 دارای کلاهک های 400 کیلوگرمی بارگیری کرد. برد پروازی Kh-101 تا 5 هزار کیلومتر است. هواپیما در مدت زمان بسیار کوتاهی در موضع شلیک موشک قرار می گیرد. همچنین می‌ تواند مسیر پرواز خود را برای پوشش موشک‌های کروز مخفی بسازد و این امر به آن‌ها اجازه می‌ دهد به راحتی از دفاع هوایی دشمن دور زده و حملات مرگبار را به هدف لازم انجام دهند.
علاوه بر این، بمب افکن Tu-160 می تواند نه تنها به موشک های کروز Kh-101 برای انجام ماموریت های حمله استراتژیک مجهز شود. همچنین می تواند تا 24 موشک Kh-15 را برای درگیری همزمان با اهداف مستقر بر کشتی یا زمینی حمل کند. اگرچه Kh-15 حداکثر برد تنها 300 کیلومتر دارد، اما این موشک می تواند با سرعت 5 ماخ پرواز کند و این امر رهگیری آن توسط دفاع ضد موشکی ناوگان دشمن را بسیار دشوار می کند. اگر رهگیرهای دریایی نتوانند تو-160 را در فاصله 300 کیلومتری از هدف مسدود کنند، 24 موشک هوا به کشتی Kh-101 شلیک شده توسط این بمب افکن در یک لحظه ناوگان اکثر کشورهای غربی را تکه تکه خواهد کرد.
علاوه بر این، غرب مجبور است تعداد زیادی هواپیمای هشدار دهنده را در هر جایی که Tu-160 می تواند پرواز کند، مستقر کند. دلیل آن این است که Tu-160 مانند B-1 آمریکایی توانایی نفوذ به هدف در ارتفاع پایین را دارد. با توجه به شعاع رزمی و برد موشک Kh-101 (برد واقعی آن به 5500 کیلومتر می رسد) این هواپیما می تواند به خارج از شبکه پدافند هوایی دشمن موشک پرتاب کند. بنابراین، Tu-160 اهداف مورد نظر را حتی قبل از اینکه دشمن بتواند با جنگنده های خود رهگیری کامل را انجام بدهد، از بین می برد.
جای تعجب نیست که کشورهای غربی تا این حد از بمب افکن Tu-160 روسیه می ترسند. اگرچه این هواپیما خصوصیات رادارگریزی را ندارد، اما با سرعت فوق العاده بالای پرواز و تسلیحات قدرتمندی که دارد می تواند هر پایگاه نظامی و سایر اهداف کلیدی را که بخواهد از بیخ و بن نابود کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала