کارشناسان: کاهش نفوذ آمریکا در خاورمیانه موجب تقویت موقعیت چین در این منطقه می شود

© AP Photo / Carolyn Kasterشی جین پینگ رئیس جمهور چین و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا
شی جین پینگ رئیس جمهور چین و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.10.2022
اشتراک
براساس نظر تعدادی از کارشناسان بین المللی، مواضع آمریکا در خاورمیانه در حال تضعیف است و متعاقب آن، چین فرصتی مناسب برای تقویت نفوذ خود در منطقه پیدا می کند.
به گزارش اسپوتنیک، نشریه "ساوت چاینا مورنینگ پست" در گزارشی با استناد به نظر تعدادی از کارشناسان مسائل بین الملل از احتمال تقویت موقعیت چین در منطقه خاورمیانه در صورت ادامه کاهش نفوذ آمریکا در این منطقه خبر داد.
در این گزارش به نقل از "چاس فریمن" سفیر اسبق آمریکا در عربستان سعودی آمده است: "سوالی که مطرح است اینست که آیا رقابت فزاینده بین آمریکا و چین باعث در دستور کار قرار گرفتن تاثیرگذاری مقامت چین بر کاهش نفوذ آمریکا بر دولت های منطقه و متعاقب آن افزایش نفوذ خود، می شود یا خیر".
او گفت: "در حال حاضر، ایالات متحده تا حدی از همه نیروهای کلیدی در خاورمیانه فاصله گرفته است".
همچنین "گدالیا افترمن"، رئیس برنامه سیاست آسیایی در دانشگاه "رایشمن" نیز به نوبه خود به این نشریه گفت: " افکار عمومی پس از عملیات ناموفق ایالات متحده در عراق و افغانستان، نقش کمتر واشنگتن در خاورمیانه را بهترین گزینه می داند".
وی ادامه داد: "با توجه به عدم اطمینان در مورد اجرای تعهدات آمریکا در خاورمیانه، بسیاری از کشورها به طور فزاینده ای نگران ادامه وابستگی بیش از حد به آمریکا هستند".
این نشریه یادآوری می کند که "فیصل بن فرحان"، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، پس از گفتگوهای آنلاین پنجشنبه گذشته با "وانگ یی"، وزیر امور خارجه چین، گفت که ریاض در انتظار سفر "شی جین پینگ"، رئیس جمهور چین به این کشور عربی است. البته پکن این سفر را هنوز تایید نکرده است.
علاوه بر این، در دیدار هفته جاری میان شاهزاده "عبدالعزیز بن سلمان"، وزیر انرژی عربستان سعودی و "لیان ویلیانگ"، معاون کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین، طرفین در مورد تقویت همکاری‌ها از جمله در بخش انرژی، از جمله در بخش امنیت هسته‌ای به تبادل نظر پرداختند. چین همچنین از تمایل عربستان سعودی برای پیوستن به بریکس حمایت کرد.
این نشریه همچنین خاطرنشان می کند که در سال 2016، چین در تعامل با کشورهای خاورمیانه مفهوم "1 + 2 + 3" را پذیرفت: "انرژی به عنوان پایه همکاری ها با کشورهای منطقه، سپس تجارت و سرمایه گذاری، و در نهایت، انرژی هسته ای، حوزه هوا فضا و ماهواره ای. در حالی که جمهوری خلق چین این سیاست را دنبال می کرد، خاورمیانه به همراه روسیه تامین کننده اصلی نفت چین باقی ماندند. علاوه بر این، کشورهای منطقه عمدتاً در چارچوب طرح توسعه اقتصادی "یک کمربند، یک جاده" چین سرمایه‌گذاری کردند".
چین علاوه بر همکاری های اقتصادی، با مصر، ایران، عربستان سعودی و امارات وارد یک "مشارکت راهبردی جامع" از جمله در بخش امنیتی شده است. به ویژه، پکن ورود این کشورها به سازمان های چندجانبه، به عنوان مثال، ایران به سازمان همکاری شانگهای را ترویج می کند.
جمهوری خلق چین همچنین به این کشورها و دیگر کشورهای منطقه سلاح، عمدتاً پهپاد، عرضه کرد. پکن به عربستان سعودی موشک‌های بالستیک فروخته است و بنا به گزارش‌ها به این کشور کمک می‌کند تا موشک‌های بالستیک خود را بسازد.
چین تا سال 2018 همکاری با اسرائیل را در زمینه فناوری های پیشرفته افزایش داد، اما پس از آن به دلیل توجه به چنین تعاملی از سوی ایالات متحده، این روند رو به کاهش گذاشت.
در اوایل اکتبر، اوپک پلاس سهمیه تولید نفت خود را 2 میلیون بشکه در روز کاهش داد. پس از آن، "کارین ژان پیر"، سخنگوی کاخ سفید گفت که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بازنگری در روابط با عربستان سعودی را درست می داند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала