گزارش و تحلیل

سیاست سیاه رسانه های زرد

© Fotolia / Tieroفیلم های مستهجن هم جنس گرایان در صفحات توییتر صدها داعشی
فیلم های مستهجن هم جنس گرایان در صفحات توییتر صدها داعشی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.10.2022
اشتراک
این روزها یکی از معضلاتی که حرفه رسانه با آن مواجه می باشد انتشار اخبار کاذب در گروه های اجتماعی و یا سایت های خبری است.
یکی از اصلی ترین اصول خبرنگاری این است که خبرنگار در هر رسانه ای که کار می کند اقدام به تحقیق از صحت خبری که در حال انتشار آن است نماید و مطمئن شود که منبع خبر صحیح است.
معمولا هم دولت ها قوانین زیادی دارند که در صورت انتشار اخبار کذب توسط رسانه ها آنها را مجازات کنند وسطح مجازات هم بستگی به تاثیر این خبر بر فضای جامعه ممکن است متغیر باشد.
در برهه هایی هم می بینیم که برخی رسانه ها با لطف الحیل خاص خود اقدام به انتشار اخباری که بیشتر شایعه پراکنی به حساب می آید می نمایند، تا بتوانند مخاطبان بیشتری جلب کنند و این رسانه ها معمولا به عنوان رسانه های زرد معروف هستند.
البته با توجه به اینکه بسیاری از مردم به اخبار رسانه های زرد که معمولا هم شایعه پراکنی است علاقه دارند خوب طبیعتا این اخبار خیلی راحت قابل پراکندگی است و خوب بعضی ها به قول معروف همین اخبار را بر می دارند و یک کلاغ چهل کلاغ می کنند.
با گسترش گروه های اجتماعی این روزها هم انتشار این نوع اخبار زیاد شده هم اینکه کنترل انتشار انها سخت تر مخصوصا که برخی از ابزارهای مختلف برای مخفی کردن هویت واقعی خود بهره می برند.
متاسفانه برخی کارکنان رسانه ها هم به جای اینکه صحت اخبار را بررسی کنند و به اصول شغلی خود پایبند باشند اقدام به بازنشر اخبار کاذب این گروه های اجتماعی می نمایند و اینها را به عنوان منبع خود قرار می دهند.
امروزه حتی مشاهده می کنیم که کار انتشار اخبار کاذب با استفاده از رسانه های اجتماعی آنقدر رونق پیدا کرده که برخی کشورها و مجامع امنیتی و اطلاعاتی شان سراغ راه اندازی لشکر هایی برای فعالیت روی رسانه های اجتماعی و انتشار اخبار کذب بر علیه دشمنانشان و یا کشورهای دیگر می نمایند.
البته در این مورد می توان گفت یکی از بزرگترین قربانی ها ایران می باشد که امروزه با لشکری از مزدوران عامل در گروه های اجتماعی و همچنین حسابهای کاذب آنها مواجه هست که روزانه در حال پمپاژ هزاران خبر کذب و دروغ به نفع دشمنان مردم این کشور می باشند.
البته ایران در این ماجرا تنها نیست و بسیاری کشورهای دیگر هم با چنین اتفاقاتی روبرو هستند که احتمالا همه امروزه به خوبی می دانند روسیه و چین سیبل این حملات هستند و هر کشور و یا سیاست مداری که با آمریکا زاویه داشته باشد سیبل حملات این ارتش ها قرار می گیرد.
علیرغم اینکه این رسانه های گروهی ادعا می کنند برای خودشان یک سری اصول و قواعد دارند که جلوی انتشار چنین اخباری و یا انتشار خشونت و یا فحشا و یا ... را بگیرند اما مشاهده می کنیم در همه موارد که مساله مرتبط با سیاست کلی آمریکا است اینها حرف طرفهای مقابل را سانسور می کنند و به آنهایی که همسو با آمریکا هستند اجازه انتشار انواع واقسام اخبار جعلی و کاذب را می دهند.
بسیاری مدام پرس و جو می کنند در آمد این رسانه های گروهی از کجاست که به یکباره مثلا می شنویم فردی مانند ایلان ماسک می آید و تویتر را 45 ملیارد دلار خریداری می کند، مگر تویتر چه قدر در آمد دارد.
عموما هم اینها اظهار می دارند که درآمدشان از تبلیغات است.
اما آنگونه که به نظر می آید اینها منابع درآمدی دیگری دارند که عموما مجامع امنیتی و اطلاعاتی آمریکا است.
به نظر می آید برخی شخصیت ها باید توسط این مجامع بزرگ شوند مانند افرادی مانند ایلان ماسک و مارک زاکلبرگ یا بیل گیتس یا ... وثروت های کذایی به نامشان نوشته شود و حتی رسانه های گروهی مانند تویتر و واتس اپ و اینستاگرام و ... تبلیغ شوند ولی عملا اینها عامل همان مجامع امنیتی هستند که در زمان مناسب باید از آنها استفاده شود تا اخبار کاذب را در جای جای جهان پخش کنند وبر فضای سیاسی جوامع مختلف سیطره پیدا کنند.
عملا هم آنگونه که مشاهده می شود علیرغم همه هیاهویی که معمولا در باره ثروت این افراد پخش می شود وقتی که اینها فوت می کنند مثلا ثروت خود را از قبل به خیریه هایی که پوشش همان مجامع اطلاعاتی و امنیتی هستند اهدا کرده اند و یا اصلا خبری از ثروتشان دیگر نیست و ورثه شان مقدار کوچکی از آن ثروت کذایی را دریافت می کنند و می روند پی کار خودشان.
امروزه هم درحالی که دونالد ترامپ در حال خوش رقصی است که ایلان ماسک تویتر را خریده و شانس بازگشت به تویتر را دارد اما هیچ بعید نیست خود ایلان ماسک بخواهد خیز بردارد تا یا خودش یا فرد دیگری را برای ریاست جمهوری آمریکا پیش ببرد، البته تا جایی که بنده درباره ایلان ماسک تحقیق کردم چون متولد آمریکا نیست خودش احتمالا حق کاندیدا شدن برای ریاست جمهوری در آمریکا را ندارد مگر اینکه بتواند با استفاده از رسانه های در اختیارش یک فضا سازی درون ایالات متحده راه بیاندازند تا این بخش قانون اساسی آمریکا تغییر کند.
که البته اگر هم امروزه بخواهد بسیاری به خوبی واقف هستند که قدرت رسانه های اجتماعی مانند تویتر امروزه در حدی است که می توانند مردم آمریکا را تحریک کنند تا چنین چیزی را مطالبه کنند.
یه هر حال امروزه همین رسانه های اجتماعی و اخبار کاذبی که اینها منتشر می کنند به وسیله ای جهت انجام تغییرات در بسیاری از کشورها تبدیل شده و اگر موج با آمریکا برگردد نباید تعجب کنیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала