چگونه پوتین نقشه های آمریکا برای کریمه را برهم زد؟

© Sputnik / Sergei Ilyin /  مراجعه به بانک تصاویر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.10.2022
اشتراک
پل کریگ رابرتز، یکی از کارمندان سابق کاخ سفید در دوران دولت رونالد ریگان در وب سایت خود نوشت: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه موفق شد از طرح آمریکا برای محروم کردن روسیه از دسترسی به دریای سیاه و مدیترانه جلوگیری کند.
به گزارش اسپوتنیک، این مقام آمریکایی یادآور شد که تا سال 2014، مسکو پایگاه های دریایی در شبه جزیره را اجاره می کرد. به نظر او، رهبر روسیه خطری را که پس از کودتای کی یف، منافع کشور وی را تهدید می کرد، پیش بینی کرد.
رابرتز گفت: پوتین به اندازه کافی هوشیار بود که متوجه شود دولت جدید دست نشانده آمریکا در اوکراین اجاره نامه را لغو می کند و در نتیجه روسیه را از دسترسی به دریای سیاه و از طریق آن به مدیترانه محروم می کند.
کارمند سابق کاخ سفید خاطرنشان کرد که پوتین با پذیرش کریمه و سواستوپل به عنوان بخشی از روسیه پس از همه پرسی که در آنجا برگزار شد، کار درستی انجام داد.
این نشریه می نویسد: "97 درصد از ساکنان کریمه به اتحاد مجدد با روسیه رای دادند. پوتین درخواست مردم این شبه جزیره را پذیرفت."
Президент Украины Владимир Зеленский во время пресс-конференции в Киеве  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.10.2022
زلنسکی: کریمه را آزاد خواهیم کرد
پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، علیرغم ادعاهای مقامات کی یف، ناوگان دریای سیاه بخشی از نیروهای مسلح روسیه باقی ماند. این موضوع سرانجام در سال 1997 در چارچوب "پیمان بزرگ" دوستی و همکاری که توسط بوریس یلتسین رئیس جمهور وقت روسیه لئونید کوچما و همتای اوکراینی وی امضا شد، حل و فصل گردید.
از جمله، این توافق شامل سه سند برای تنظیم پارامترهای تقسیم ناوگان دریای سیاه، شرایط اقامت آن در خاک کریمه و مسائل مالی مربوط به پایگاه نیروی دریایی روسیه بود.
در سال 2010، روسای جمهور روسیه و اوکراین توافقنامه خارکف را برای تمدید اجاره پایگاه برای کشتی های ناوگان دریای سیاه در کریمه به مدت 25 سال از سال 2017 امضا کردند. پس از بازگشت کریمه به ترکیب روسیه در سال 2014، طرف روسی فسخ هر چهار قرارداد را اعلام کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала