گزارش و تحلیل

نشنال اینترست: دیپلماسی گاز روسیه تحریم های غرب را برهم می زند

© Sputnik / Ivan Rudnev /  مراجعه به بانک تصاویر خط لوله گاز
 خط لوله گاز - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.10.2022
اشتراک
آمریکا عجله ای برای اعمال تحریم ها علیه بخش انرژی روسیه ندارد. چرا؟
اسپوتنیک با استناد به نشریه نشنال اینترست چاپ ایالات متحده می نویسد: در 14 اکتبر، خزانه داری، وزارت بازرگانی و وزارت امور خارجه آمریکا گزارشی را منتشر کردند که در آن گفته شد که تحریم های ایالات متحده به طور قابل توجهی توانایی روسیه برای انجام عملیات نظامی ویژه در اوکراین را محدود کرده است. در این سند آمده است: روسیه از قیمت های بالای انرژی و ذخایر ارزی بزرگ سود می برد، اما دولت آمریکا با شرکا و متحدان خود در تلاش است تا 300 میلیارد دلار پول بانک مرکزی روسیه را مسدود کند."
به عبارت دیگر، کرملین تلاش می‌کند قیمت‌های انرژی بالا و یک ارز ثابت را حفظ کند، در حالی که ایالات متحده به افزایش فشار بر بانک مرکزی روسیه ادامه می ‌دهد. چنین مجازاتی قطعاً منجر به تخلیه ذخایر روسیه می شود، اما مستقیماً بر نیروهای محرک ماشین نظامی کرملین تأثیر نمی گذارد.
از ماه مارس سال جاری، ایالات متحده برای کاهش سود عظیم بخش انرژی روسیه، به جز محدودیت های واردات، کاری انجام نداده است. واشنگتن نمی خواهد با شرکای تجاری بزرگی مانند چین و هند وارد درگیری شود و عجله ای برای اعمال تحریم های اضافی ندارد، زیرا می داند که این امر باعث بی ثباتی بازار می شود.
در نتیجه، روسیه توانسته است از زمان استفاده کند و برای همسایگان آسیایی خود انرژی تامین نماید. ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهور روسیه در 14 اکتبر در اجلاس روسیه و آسیای مرکزی که با حضور سران روسیه، قزاقستان و تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان برگزار شد، گفت: "ما در مورد مشارکت در ایجاد ظرفیت‌های تولید، ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای، معرفی فناوری‌های دیجیتال صحبت می‌کنیم."
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.10.2022
اردوغان: اروپا می تواند از طریق ترکیه از گاز روسیه استفاده کند
چهار کشور از این کشورها عضو یا ناظر اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند. این اتحادیه بسیاری از مسائل از عوارض گمرکی گرفته تا امنیت کشاورزی و اقتصادی را حل می کند. روسیه 90 درصد از تولید ناخالص داخلی EAEU و اکثریت قریب به اتفاق منابع انرژی صادراتی را تشکیل می دهد. ناظران غربی اشاره می کنند که روسیه باید خود را فقط به همکاری اقتصادی محدود کند. اما پیشرفت در این راستا ممکن است برای متقاعد کردن اعضای ائتلاف به توافق با موضع روسیه در مورد مسائل ژئوپلیتیک کافی باشد. پوتین در جریان ششمین اجلاس کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا که دو هفته پیش در قزاقستان برگزار شد، سازمان هایی مانند EAEU را "لوکوموتیو رشد اقتصادی جهان" خواند.
در 10 اکتبر، پوتین از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دعوت کرد تا استانبول را به قطب گازی تبدیل کند که روسیه از طریق آن به اروپا صادرات داشته باشد. وی در اجلاس روسیه و آسیای مرکزی در مورد توسعه منابع انرژی در خزر گفتگو کرد. پوتین در 13 اکتبر نیز با رئیس جمهور آذربایجان دیدار و از پیشرفت های حاصل شده در زمینه امنیت انرژی قدردانی نمود. پوتین در 13 اکتبر با امیر قطر نیز دیدار کرد. آنها درباره "چشم انداز خوب در زیرساخت ها، انرژی، کشاورزی و سایر زمینه ها" گفتگو کردند. و در 14 اکتبر، در نشست روسیه-آسیای مرکزی، رئیس جمهور روسیه وظیفه کلیدی EAEU را توسعه کریدورهای جدید فرا اوراسیا "شرق-غرب"، "شمال-جنوب"، مسیر اروپا-غرب چین خواند. خلاصه، تمرکز پوتین در این هفته بر روی کشورها و دریاهایی بوده است که به دیپلماسی گازی وی کمک می کنند.
وزارت امور خارجه و خزانه داری آمریکا به همراه سازمان های اطلاعاتی، ارائه ای مشابه گزارش فوق با عنوان "تحریم ها و کنترل صادرات، تلاش های جنگی مسکو را تضعیف می کند" تهیه کردند.
آنها آن را "تحریم ها و کنترل های صادراتی، تلاش های جنگی مسکو را تضعیف می کند" نامگذاری کردند. ممنوعیت عرضه تراشه‌هایی که برای توسعه هوش مصنوعی و ایجاد سیستم‌های محاسباتی با کارایی بالا به پکن در نظر گرفته شده بود، اعمال گردید. " این تحریم های اعمال شده توسط دولت بایدن علیه صنعت نیمه هادی چین، دست دشمنان اصلی آمریکا را بیشتر بسته و زنگ خطر را در روسیه به صدا درآورده است. بنابراین، واشنگتن با استفاده از شکاف های موجود در صنایع دفاعی، بخش مالی و فناوری روسیه، هزینه های روسیه را از عملیات ویژه در اوکراین افزایش می دهد. با این حال، آمریکا اقدامات تحریمی را علیه بخش نفت و گاز انجام نمی دهد. در اوایل ماه جاری، اوپک پلاس، که روسیه را نیز عضو آن است ، تولید نفت خود را دو میلیون بشکه در روز کاهش داد. به همین دلیل، ایالات متحده و متحدانش با افزایش قیمت گاز مواجه خواهند شد و سپس مردم در مورد ارسال کمک به خارج از کشور مخالفت خواهند کرد.
روسیه موافقت کرد که عرضه گاز به اروپا را حفظ کند. پوتین در اواسط اکتبر، در مجمع بین‌المللی "هفته انرژی روسیه" گفت: "ما آماده هستیم تا کل حجم را طبق قرارداد تحویل عرضه کنیم... اما اگر کسی نمی‌خواهد محصول ما را بخرد، چه کار باید بکنیم. تصمیم گیری با شما است."
تردید و عدم قاطعیت ایالات متحده در موضوع افزایش تحریم های انرژی، به روسیه اجازه می دهد از ذخایر خود برای تامین عملیات رزمی استفاده کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала