گزارش و تحلیل

گسترش ناتو، خطر جدی برای ایران

© AFP 2023 / Justin Tallisناتو فقط "سایه خود" است
ناتو فقط سایه خود است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.10.2022
اشتراک
آمریکا فیتیله ی برجام را پایین کشید.
به گزارش اسپوتنیک، بر اساس مصوبه 2231 شورای امنیت سازمان ملل تحریم های تسلیحاتی ایران از نوامبر سال 2020 پایان یافته و ایران حق دارد مانند هر کشور دیگر جهان هم تسلیحات خریداری کند هم تسلیحات بفروشد.
اما مدتی است که آمریکا و اروپا بر اساس ادعای فروش پهپاد های ایرانی به روسیه و استفاده از آنها علیه اوکراین شروع به تخریب ایرلن در جامعه ی جهانی و وضع تحریم های جدید علیه این کشور کردند.
آقای دکتر سید محمد مرندی تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه تهران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
در ابتدا باید تاکید کنم من هیچ سمت دولتی ندارم و در نتیجه اطلاعات خاصی از پهپاد های ایرانی ندارم اما جمهوری اسلامی ایران و کشور فدراسیون روسیه سی سال است که با هم همکاری های نظامی گسترده ای دارند و تنها کشور پیشرفته ی نظامی که در این سال ها با ایران چنین همکاری گسترده ای داشته روسیه است.
روسیه هیچگاه تاکنون در خصوص نوع استفاده از تکنولوژی و سلاح های نظامی صادر شده به ایران محدودیتی قائل نشده و ایران نیز در شیوه استفاده از تکنولوژی صادر شده خود به روسیه قطعاً تعیین تکلیف نخواهد کرد. آنچه برای ایران روشن است این است که گسترش ناتو خطر بسیار جدی برای امنیت ملی ایران است.
وی تاکید کرد:
اگر اوکراین با جغرافیایی فعلی عضو ناتو شود قطعاً آمریکا و اروپا فردا قفقاز را هم به سمت ناتو می کشند. فراموش نکنید که آمریکا و اروپا پس از فروپاشی شوروی به روسیه دروغ گفتند و بارها طبق اسناد موجود تعهد کردند که ناتو را به سمت شرق گسترش ندهند، اما دادند و کشور های بسیار زیادی را به ناتو اضافه کردند تا به مرز روسیه رسیدند. بنابراین قطعاً کشورهای اروپایی و آمریکا به سمت گرجستان و کشورهای دیگر قفقاز نیز حرکت خواهند کرد.
ناتو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.10.2022
آغاز تمرینات بازدارندگی هسته ای ناتو
آقای دکتر محمد مرندی ضمن تاکید بر خطر حمایت غرب از گروه های تندرو و افراطی در تمامی نقاط جهان بیان کرد:
آنچه در اوکراین میبینیم صرفا تلاش برای گسترش ناتو نیست بلکه حمایت صریح غرب از نازی ها و نئو نازی های اوکراین است که تهدید جدی برای امنیت جهان هستند.
سابقه این رفتار غربی‌ ها به صورت تاریخی وجود دارد، آمریکا از القاعده و طالبان در دهه شصت شمسی و هفتاد حمایت کردند و سپس در سوریه از داعش و القاعده حمایت کردند، همچنین در لیبی و یمن نیز همین موضوع را مشاهده کردیم. همانطور که در آمریکای لاتین نیز از گروه ‌های راست گرا و فاشیست مثل کنتراها حمایت کردند. البته بحث منافقین که‌ برای صدام هم سربازی کردند که جای خود را دارد. بنابراین غربی ‌ها سابقه طولانی و واضحی در استفاده از جنایتکاران بسیار تندرو دارند. در نتیجه استمرار این رفتار که مسبوق به سابقه نیز هست خطر و تهدید ناتو را جدی تر می کند.
این تحلیلگر ارشد سیاسی کشور های غربی را در جنگی تمام عیار با ایران توصیف کرد و اظهار داشت:
غربی ها با ایران در حال جنگ هستند و ملت ایران را تا جایی که توانستند تحریم کردند، بطوری که تحریمات آنها باعث مرگ و میر، بیکاری و شرایط اقتصادی ناگوار در ایران شد، جنگ غربی ها با ایران همه جانبه است و طبیعتاً نباید انتظار داشته باشند که ایران ساکت بماند. ایران هر کجا که بتواند به شکل مشروع و در برابر غربی های خشن و ناقض حقوق بشر بایستد قطعاً ایستادگی خواهد کرد. هیچ تحریمی وجود ندارد که آنها بر علیه ایران وضع نکرده باشند و علاوه بر آن از آشوبگران، خشونت های غیر قانونی و تجزیه طلبان در ایران حمایت میکنند، بنابراین تهدید به تحریم یا تحریم های جدید برای ایران هیچ اثری ندارد چرا که فشاری بالاتر از تحریم هایی که اکنون در ایران وضع شده وجود ندارد. بی دلیل نیست که اسم آنها را فشار حداکثری گذاشتند.
بنابراین بهتر است به جای دنبال کردن تحریم های بی فایده، در صدد پایان دادن به جنگ های بی نتیجه و غیر انسانی خود با کشورهای غیر غربی باشند.
تمرین بزرگ رزم پهپادی ارتش ایران با شرکت صد ها پهپاد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.06.2022
واشنگتن به دنبال ایجاد پدافند منطقه‌ای در برابر موشک‌ها و پهپادهای ایران
آقای دکتر محمد مرندی همچنین پیرامون شرایط برجام با تهدیدات فعلی غرب گفت:
پس از اینکه اروپا در آخرین روز مذاکرات وین پس از ماهها مذاکرات سخت متنی را پیشنهاد داد که بسیاری از خواسته های ایران را در بر می گرفت، ایران آنرا مطالعه و با چند اصطلاح متن را تایید کرد.
آقای بورل نیز صراحتاً در آن زمان اعلام کرد که خواسته های ایران کاملا معقول است، همه ما تصور می کردیم که توافق قریب الوقوع است. اگر آمریکا موضع آقای بورل را تایید می کرد اکنون ما برجام را در حال اجرا مشاهده می کردیم. هنگامی که آمریکایی‌ ها جوابی متفاوت دادند مشخص شد که آمریکا آمادگی برای اجرای کامل برجام ندارد، بنابراین هر حرفی را که اکنون میشنویم صرفاً تبلیغات است و آمریکا تا زمان انتخابات فیتیله برجام را پایین کشیده.
اتفاقا این اتفاق دروغی دیگر از سوی غرب را نشان می دهد که بارها در طول مذاکرات اعلام کردند برنامه هسته‌ ای ایران به نقطه غیر قابل برگشت و بی معنی شدن مذاکرات بسیار نزدیک شده؛ ولی اکنون ماه ها است که از آن زمان گذشته اما غربی ها از برنامه هسته‌ ای ایران ابراز نگرانی نمی‌کنند که نشان دهنده ی آن است که آنها از ابتدا در مورد تهدید هسته ای ایران دروغ می‌گفتند و می‌دانستند برنامه هسته ‌ای ایران صلح‌آمیز است. اگر تا این اندازه حاد و خطرناک بود باید هر روز به دنبال توافق با ایران می بودند. هرگاه غربی‌ها متعهد شوند که برجام را کامل اجرا می کنند و خواسته های معقول ایران از دیدگاه آقای بورل را می پذیرند توافق صورت می گیرد در غیر اینصورت تمامی حرف ‌های فعلی بهانه است.
وی در پایان تاکید کرد:
اوکراین تا چند ماه آینده به شکستی بزرگ برای کشورهای غربی تبدیل میشود و آنها از حالا به دنبال مقصر می گردند، عجیب است که کشورهای غربی تا دیروز می گفتند تمامی سلاح های ایرانی فتوشاپ و بی تاثیر است اما اکنون معتقدند سلاح های ایرانی ارتش اوکراین را زمین گیر کرده.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала