گزارش و تحلیل

ایران ضامنی مطمئن برای معامله غلات بین روسیه و اوکراین

© Photo / PixabayGenetically modified foods
Genetically modified foods - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.10.2022
اشتراک
معامله غلات که در تابستان در استانبول منعقد شد، از اهداف خود دور است: غلات روسیه هنوز به فقیرترین و نیازمندترین کشورها نمی رسد.
اسپوتنیک - برای تثبیت امنیت غذایی و جلوگیری از قحطی، ایران به عنوان شریک استراتژیک روسیه کاملاً آماده است تا به یک ضامن قابل اعتماد معامله غلات تبدیل شود.
آرکادی زلوچفسکی، رئیس اتحادیه غلات روسیه در مصاحبه با اسپوتنیک اظهار داشت که ایران قصد دارد به بزرگترین صادرکننده غلات روسیه تبدیل شود و سالانه تا 20 میلیون تن غلات خریداری کند.
وی در ادامه افزود: " فصل گذشته رشد انفجاری در تحویل غلات به ایران داشتیم. بر اساس رتبه بندی، جمهوری اسلامی توانست رتبه دوم را از نظر خرید کسب کند. اکنون ایران آمادگی خود را برای خرید سالانه 20 میلیون تن از روسیه اعلام کرده است که می تواند بزرگترین صادرکننده غلات روسیه باشد. در این فصل، ما همچنان پویایی نزولی داریم، زیرا این به دلیل تغییر در تبدیل ارز در ایران است و گذار به ارزهای ملی در حال انجام است".
© Sputnik / Marina al-Sha'lanآرکادی زلوچفسکی، رئیس اتحادیه غلات روسیه
آرکادی زلوچفسکی، رئیس اتحادیه غلات روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.10.2022
آرکادی زلوچفسکی، رئیس اتحادیه غلات روسیه
به گفته زلوجفسکی، با تکمیل ساخت زیرساخت‌های راه آهن در ایران (در قالب کریدور شمال-جنوب) و بنادر خلیج فارس، ایران نه تنها بازار امیدوارکننده‌ای برای غلات روسیه خواهد بود، بلکه به یک بازار قابل اعتماد تبدیل خواهد شد. ایران می تواند به مرکزی برای فدراسیون روسیه برای ترانزیت غلات روسیه به سایر کشورها و البته به منطقه خلیج فارس و کشورهای آسیایی تبدیل شود. وی توضیح داد:
"اکنون در حالی که غلات از طریق بنادر مناطق جنوبی فدراسیون روسیه به ایران حمل می شود،غلات نسبتا کمی از کریدور خزر عبور می کند که 25 درصد کل خریدهای ایران است. اما اگر کریدور ریلی ترانس خزر راه‌اندازی شود، می توانیم محموله های جنوبی خود را به آن مسیر منتقل کنیم. یک جاده تکمیل شده به مرز ایران از طریق آذربایجان وجود دارد، در خاک ایران، سرمایه گذاران روسی قبلا یک پایانه غلات در بندر آستارا ساخته اند.

تنها تکمیل بخش راه آهن به طول 140 کیلومتر ضروری است. سپس از آنجا ترانزیت غلات روسیه مستقیماً به بنادر ایران در خلیج فارس و سپس به سایر کشورها ارسال خواهد شد. بنابراین ایران در آینده نزدیک به اولین صادرکننده غلات روسیه در فهرست رتبه بندی و اصلی ترین کشور ترانزیتی به سایر بازارهای امیدوار کننده تبدیل خواهد شد.
علی رضا جعفری، نماینده اتحادیه غلات روسیه در ایران در مصاحبه با اسپوتنیک گفت که امروز کشور ترکیه تضمین کننده 100 درصدی معامله غلات برای کشورهای فقیر و نیازمند به غلات نمی باشد و بنابراین ایران که نسبت به ترکیه امکانات بیشتری و بهتری برای راستی آزمایی مسیرهای ترانزیتی دارد، می تواند به معامله غلات بپیوندد و از چند طریق مناسب صادرات غلات و امنیت غذایی را تامین کند.
توافق نامه غذایی  در استانبول - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.07.2022
روسیه و اوکراین در استانبول "توافقنامه غذایی" را با سازمان ملل و ترکیه امضا کردند
وی گفت: مسئله غلات و تامین آن در دنیا اهمیت ویژه ای دارد و خوشبختانه با توجه ارتباط و همکاری خوب بین ایران با روسیه دارد جمهوری اسلامی از این جهت مشکل در تامین غلات برای ندارد. اتحادیه غلات روسیه به عنوان متوالی بخش خصوصی برای سامان دهی صادرات غلات تصمیم افتتاح نمایندگی در ایران گرفته است. 10 ماه پیش توافق نامه در این خصوص بین ایران و روسیه با هدف برقراری ارتباطات مستقیم بین صادر کننده روس و خریدار ایرانی به امضا رسید. یک ماه بعد در مرکز نمایشگاهی مسکو یک فروم با شرکت بزرگترین صادرکنندگان غلات و روغن آفتاب ایران و روسیه و با احتمال حضور شرکت کنندگان از ترکیه و چند کشور دیگر برگزار شود.
© Sputnik / Marina al-Sha'lanعلی رضا جعفری، نماینده اتحادیه غلات روسیه در ایران
علی رضا جعفری، نماینده اتحادیه غلات روسیه در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.10.2022
علی رضا جعفری، نماینده اتحادیه غلات روسیه در ایران
باید به این نکته اشاره کرد که شرایط ایران برای ترانزیت غلات به سایر کشورها خیلی بهتر از شرایط ترکیه است به دلیلی که ایران از دو طریق دسترسی دارد. ایران ترانزیت غلات را می تواند از طریق دریای سیاه به بنادر جنوبی در خلیج فارس و از طریق دریای خزر انجام بدهد. با این دو راه ما می توانیم غلات را به کشورهای نیازمندی مانند عراق و افغانستان به راحتی ترانزیت کند. از طریق خلیج فارس ایران می تواند به کشورهای آفریقایی، هند، چین و سایر کشورهای این منطقه ارسال کند.
در این راستا در فرومی که بین ایران و روسیه به زودی برگزار می شود، موضوع شرکت ایران به عنوان ضامن مطمئن برای صادرات غلات با جدیت مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و ایران به تضمین کننده به مثلث معامله غلات (ترکیه و روسیه) اضافه بشود چراکه حوادث اخیر نشان داد که کشور ترکیه از عهده این کار (تامین صادرات غلات به کشورهای نیازمند) به تنهایی بر نخواهد آمد. روسیه، ترکیه و ایران در قالب یک کار سه جانبه می توانند امنیت غذایی جهان را تامین کنند.
به گفته نماینده اتحادیه غلات روسیه در ایران، موضوع کشت فرا زمینی کشاروزان ایرانی در زمین های روسیه یکی از موضوعات مهم و مورد بحث است که چشم اندازهای دراز مدت در حوزه های همکاری ایران و روسیه دارد:
در حال حاضر ما درخواستها جدی از کشاورزان ایرانی برای کشت فرا زمینی در روسیه داریم. شرکتهای ایرانی علاقمند به اجاره و یا خرید زمین در روسیه هستند. در اتحادیه غلات روسیه این موضوع کشت فرا زمینی ایرانیان در زمین های روسیه مورد بحث قرار گرفته است. اتحادیه غلات روسیه اعلام آمادگی کرد که تحقیقات بازار و تحقیقات علمی از زمین هایی مورد خواست ایرانیان ارائه بدهد. وزارت کشاورزی روسیه با اتحادیه غلات روسیه در این موضوع همراه است. و از سوی دیگر، وزارت جهاد کشاورزی و انجمن های ایران به این توافق نامه با روسیه تمایل دارند. گندم، ذرت، جو، دانه های روغنی و سویا از مهمترین انواع غلات برای ایران است که می تواند در چارچوب کشت فرا زمینی برای خودش تامین کند.
ایران بزرگترین وارد کننده غلات از روسیه شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.10.2021
داده نمایی
ایران بزرگترین وارد کننده غلات از روسیه شد + داده نمایی
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала