گزارش و تحلیل

رسانه ها چگونه هواداران را با جام جهانی 2022 قطر می ترسانند

© Sputnik / Anton Denisov /  مراجعه به بانک تصاویر Церемония закрытия ЧМ-2018 по футболу
Церемония закрытия ЧМ-2018 по футболу - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.10.2022
اشتراک
یک ماه دیگر، در 20 نوامبر، یکی از مهم ترین رویدادهای دنیای ورزش، جام جهانی فوتبال در قطر آغاز می شود.
اسپوتنیک، قطر اولین کشور عربی در تاریخ شد که مفتخر به میزبانی مسابقات فوتبال موندیال گردید - و تمام تلاش خود را برای اطمینان از برگزاری این مسابقات در بالاترین سطح انجام داد. با این حال، رسانه های غربی در حال پخش تعدادی افسانه هستند که برای تحقیر امور سازمانی جام جهانی قطر حتی قبل از برپایی آن طراحی شده اند. وضعیت ظاهر شدن افسانه ها در مطبوعات غربی، به ویژه اروپا، در مورد جام جهانی "وحشتناک" وقایع قبل از جام جهانی 2018 روسیه را تکرار می کند. چه افسانه هایی محبوب ترین شده اند و چرا آنها با واقعیت وجه مشترکی ندارند.
گاردین چاپ انگلیس اولین رسانه ای بود که از قطر انتقاد کرد: آنها از برگزاری جام جهانی در زمستان، مطلوب ترین زمان سال برای قطر، راضی نبودند. در مقاله‌ای با عنوان "آشوب و جنجال"، قطر به نقض جدول تورنمنت‌های ملی اروپا متهم شد که ظاهراً فصل بازی را خراب می‌ کند. اما هری کین، کاپیتان انگلیس و بهترین گلزن در آخرین دوره مسابقات، این افسانه را رد کرد. او در توییت خود خاطرنشان کرد که برگزاری این مسابقات در زمستان تنها باعث بهبود موقعیت بازیکنان اروپایی می شود. در این زمان از سال و نه در پایان مسابقات در تابستان است که آنها در اوج هستند.
رسانه های غربی نقض حقوق کارگران را دلیل دیگری برای تحقیر کشور میزبان جام جهانی پیش رو برگزیدند. نشریه آمریکایی واشنگتن پست مقاله ای در مورد مرگ دسته جمعی کارگران خارجی در جریان ساخت ورزشگاه منتشر کرد. این مطالب پس از تکذیب وزارت خارجه قطر اصلاح شد.
پس از آنکه اسپانسر فنی تیم ملی دانمارک Hummel Sportدر اعتراض به نقض حقوق بشر در قطر، سه کیت برای تیم ملی با آرم و نشان تقریبا نامرئی دانمارک تولید کرد، محمد عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر با صدور بیانیه ای اعلام کرد که مشکل برخورد با کارگران خارجی در قطر "بیش از حد و اغراق آمیز" است.
کمیته سازماندهی جام جهانی قطر نیز در واکنش به اقدام تیم دانمارک گفت: "ما به شدت با اظهارات Hummel Sportکه این مسابقات به قیمت جان کارگران تمام شد مخالفیم. ما از اینکه مهمانان ما چقدر به راحتی از ایمنی و مراقبت های بهداشتی که ما برای سازندگان خود در نظر گرفته ایم غافل می شوند شگفت زده شده ایم. هیچ یک از 30 هزار کارگر ساختمانی که در ساخت ورزشگاه ها کمک کردند آسیبی ندیدند. بر عکس، آمادگی برای جام جهانی به اصلاحات مهمی در زمینه حمایت از حقوق کارگران مهاجر کمک کرد."
چند هفته قبل از آغاز جام جهانی، شبکه های اجتماعی نسبت به ظاهر شدن هواداران با لباس های باز معمول برای اروپایی ها، عکس گرفتن در مسجد، سر و صدا و الفاظ رکیک و همچنین قرار دادن ملاقات هشدار دادند. این نوشته با عنوان "قطر از شما استقبال می کند" همراه است.
کمیته سازماندهی جام جهانی قطر این اعلان را جعلی خواند. در پیام این کمیته آمده است: "اطلاعات صحت ندارد: قطر مطلقاً همه را به لذت بردن از مسابقات دعوت می کند و تا حد امکان پذیرای فرهنگ هواداران است." روزنامه قطری الشرق نیز به نوبه خود حملات به سازماندهی جام جهانی را نه تنها در قطر، بلکه در روسیه، برزیل و آفریقای جنوبی نیز تحلیل کرد. به نظر می رسد که غرب مسابقات را در هیچ کشوری که در اردوگاه آنها نباشد دوست ندارد.
این نشریه نتیجه گیری می کند: "رسانه های غربی به هیچ وجه از میزبانی جام جهانی 1998 و 2006 به ترتیب در فرانسه و آلمان انتقاد نکردند. از سوی دیگر، آفریقای جنوبی در سال 2010 به دلیل کمبود امنیت، برزیل در سال 2018 به دلیل فقر عمومی جمعیت محلی، روسیه در سال 2018 به دلیل "آزادی ناکافی" مورد انتقاد جدی قرار گرفتند و در نهایت قطر در سال 2022 برای مشکلات ساختگی کارگران. به دلایلی، جهان غرب نمی خواهد جام جهانی فوتبال را در جایی به جز اروپا تماشا کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала