گزارش و تحلیل

احتمال حذف تیم ملی ایران از جام جهانی به خاطر پهپادها

© Photo / IRNAجام جهانی فوتبال بهانه ای برای برافراختن پرچم صلح و دوستی درمیان ملتهای دنیا است
جام جهانی فوتبال بهانه ای برای برافراختن پرچم صلح و دوستی درمیان ملتهای دنیا است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.10.2022
اشتراک
واکنش کارشناسان ورزشی به احتمال حذف تیم فوتبال ایران از جام جهانی فوتبال قطر.
نشریه دیلی تلگراف نوشت: فیفا با درخواست‌هایی برای حذف ایران از جام جهانی چند هفته قبل از بازی افتتاحیه خود مقابل انگلیس مواجه شده است. این موضوع به دنبال ادعای استفاده از پهپادهای ساخت تهران در جدیدترین موج عملیات ویژه روسیه در اوکراین مطرح شده است.
به ادعای دولت اوکراین، چندین نفر در جریان عملیات وِیژه روسیه در اوکراین که شامل استفاده از پهپادهای شاهد-136، کشته شدند.
یک گروه حقوق بشری از فیفا خواسته است تا ایران را از حضور در جام جهانی منع کند. گروه "اوپن استادیومز" در نامه‌ای به فیفا گفته است چرا به ایران اجازه داده شده تا در مسابقات شرکت کند در حالی که زنان ایرانی از تماشای بازی‌ها در استودیوم‌های ورزشی محرومند.
کارشناسان ورزشی در با مصاحبه اسپوتنیک نظر خود را در این مورد بیان کردند.
حسین صالح، مدرس فیفا و فدراسیون فوتبال ایران در این باره به خبرگزاری اسپوتنیک گفت:
جام جهانی فوتبال بهانه ای برای برافراختن پرچم صلح و دوستی درمیان ملتهای دنیا است. ادعای نشریه تلگراف مبنی بر حذف ایران از جام جهانی 2022 قطر بهر دلیلی شعله ور کردن آتش دشمنی در میان ملتهای دنیا است.
اگر چه 32 تیم در جام جهانی شرکت می کنند ولی کشورهای شرکت کننده بدور از هر گونه نژاد،ملیت ،قوم ،دین و.....نماینده تمامی مردم دنیا برای به اهتزاز در آوردن پرچم صلح و دوستی در جام های جهانی هستند. پر واضح است که امروزه مردم دنیا در تصمیمات دولتمردان و سیاستگزاران کشورها در صحنه وروابط بین الملل کشورها هیچگونه دخالتی ندارند و فیفا باید از این جنبه پشتیبان مردم دنیا باشد نه حمایت از تصمیمات عوامل سلطه و ظلم در دنیا.
فیفا همواره مخالف سیاسی‌کاری در فوتبال!
جرج اورول نویسنده رمان‌های مشهوری هم چون قلعه حیوانات و 1984روزگاری فوتبال را چنین توصیف کرد: "جنگ منهای تیراندازی ". امروزه چنین تعبیری از فوتبال شاید بیش از زمانی که اورول می‌زیست معنا و مفهوم داشته باشد، فوتبال و به‌طور کلی برخی ورزش‌های حرفه‌ای چنان با سیاست درگیر شده‌اند که نمی‌توان از آثار و تبعات آن در روابط بین‌ دولت‌ها و نیز صحنه داخلی کشورها غفلت کرد. اگر کماکان موضوع محوری روابط بین‌الملل را "جنگ و صلح" در نظر بگیریم، ورزش با هر دو در ارتباط نزدیک است.
 تیم ملی فوتبال ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.10.2022
حذف طرح یوزپلنگ ایرانی از لباس تیم ملی فوتبال ایران +عکس
در سال ۱۹۸۲ در جنگ فالکلند، آرژانتین در برابر انگلستان تن به شکست داد شکستی که در حافظه تاریخی یک ملت حک شد و روحیه انتقام را در بین آن‌ها زنده نگاه داشت. این انتقام ۴ سال بعد عملی شد نه در یک صحنه جنگ دیگری بلکه در قالب یک رقابت ورزشی که البته کم‌تر از نبرد هم نیست، مسابقه فوتبال. نبردی که در آن اسطوره فوتبال آرژانتین مارادونا با دو گل خود خصوصاً یکی از آن‌ها که در اوج زیرکی و رندی با دست زده شد و آرژانتینی‌های دل‌چرکین از انگلستان بر آن "دست خدا" نام نهادند. اختلافات دو کشور بر سر جزایری که آرژانتین مدعی است به این کشور تعلق دارد و انگلستان آن‌را به‌زور اشغال کرده است، به صحنه فوتبال کشیده شده و برخی از این رقابت ورزشی به "جنگ بدون کشتار" یاد می‌کنند ، نفرت آرژانتینی‌ها از انگلستان همواره در مسابقات مختلف فوتبال از جمله جام جهانی 2014 در برزیل نمود پیدا کرد.
یکی از انگیزه‌های دولت‌ها برای حمایت از ورزش و به‌نوعی دخالت و راهبری آن‌را باید در این موضوع دید که موفقیت یک کشور در عرصه‌ی ورزشی می‌تواند برای آن کشور در عرصه‌ی بین‌المللی اعتبار و حیثیت ایجاد کند.
به همین دلیل بود که کشورهای کمونیستی پیشین برای پیروزی در میدان‌های ورزشی، سرمایه‌گذاری هنگفتی به‌عمل می‌آوردند. اگر از کارکردهای ورزش در افزایش سلامتی جسمانی و روانی جامعه و تربیت افرادی توان‌مند بگذریم که خود به تنهایی توجه دولت به ورزش را از هر نظر منطقی و ضروری نشان می‌دهد، کسب پیروزی‌های بزرگ در میادین مختلف ورزشی در افزایش غرور ملی، تحکیم همبستگی ملی و از همه مهم‌تر افزایش اعتبار و پرستیژ کشورها در سطح بین‌الملل و در رقابت با دولت‌هابا یکدیگر بسیار تاثیرگذار است. مروری داشته باشیم به اهداف اصلی فیفا که عبارتند از:
• ارتقای دائم بازي فوتبال و پيشبرد آن در جهان در پرتو يكپارچگي ، آموزش و تعالي ارزشهاي فرهنگي و انساني آن بخصوص از طريق جوانان و برنامه هاي توسعه اي آنان؛
• تلاش نموده تا اطمینان یابد که بازی فوتبال در دسترس تمام کسانی است که مایلند در آن شرکت کنند صرفنظر از جنسیت یا سن آنها؛
• حقوق بشر
✓ فیفا متعهد است که حقوق شناخته شدۀ بین المللی بشر را محترم شمرده و تلاش نماید که حفاظت از اینگونه حقوق را ترویج نماید.
• عدم تبعيض نژادي، تساوی جنسیتی و موضع گيري در برابر آن
✓ تبعيض قائل شدن به هر شكلي عليه كشوري ، فردي حقيقي يا گروهي از افراد با در نظر گرفتن اصليت نژادي، جنسي، معلولیتی،گويشي، مذهبي، سياسي يا دلايل ديگر به شدت ممنوع مي باشد و از طريق اخراج يا تعليق قابل مجازات است.
• ارتقای روابط صميمانه
بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.10.2022
یک سازمان مدافع حقوق بشر خواستار محرومیت تیم ملی ایران از حضور در جام جهانی فوتبال 2022 قطر شد
✓ فيفا مي باید روابط دوستانه را بهبود ببخشد:
✓ روابط مابين و در میان اعضا، كنفدراسيون ها، باشگاهها، مقامات رسمي و بازيكنان. هر فرد يا سازماني كه در جريان بازي فوتبال قراردارد متعهد به رعايت اساسنامه ، مقررات و اصول بازي جوانمردانه است.• توسعه روابط دوستانه در جامعه به خاطر اهداف بشر دوستانه.
✓ فيفا بايد راه های نهادینه شده را پيش بيني كند تا به حل هر گونه اختلافي بپردازد كه احتمال بروز آن مابين و میان اعضا، كنفدراسيون ها، باشگاه ها، مقامات رسمي و بازيكنان و مردم دنیاوجود خواهد داشت.
فوتبال ورزشی است که از دیرباز با اختلاف قومی و قبیله‌ای، اعتقادی و بسیاری دیگر از موضوعات و اتفاقات دست‌وپنجه نرم می‌کرده. زیبایی این ورزش آنجایی است که شما در یک تیم 11 نفره می‌توانید 11 تفکر متفاوت و مختلف را مشاهده کنید که برای هدفی واحد چون موفقیت تیم می‌جنگند.
ممکن است در یک تیم باشگاهی از ملیت‌های گوناگون حضور داشته‌ باشند و در یک تیم‌ملی هم از چند دین متفاوت.
شعار اصلی همیشگی فیفا و کمیته بین‌المللی المپیک جدایی سیاست از ورزش نبوده و بارها با کوچک‌ترین اقدام سیاسی در ورزش برخورد نشده است؟
اما قبلا نمونه‌های زیادی ورود سیاست به ورزش به ویژه فوتبال وجود داشته که با واکنش محکمی از سوی فیفا و IOC مواجه شده، اما این بار نه‌تنها این دو نهاد برخورد با برخی کشورهای معترض و دخالت‌دهنده سیاست در ورزش نکرده‌اند، بلکه با همراهی آنها به شکلی عجیب و یک‌طرفه اقدام به محروم‌کردن روس‌ها از هر گونه فعالیت ورزشی کرده‌اند. حتی بر سر همین اختلاف روسیه و اوکراین در سال‌های اخیر، بارها نهادهای ورزشی تاکید کرده‌اند که مسائل سیاسی باید کنار گذاشته شده و ویزا برای ورزشکاران دو کشور برای تردد بین اوکراین و روسیه و دیگر کشور ها صادر شود.
عملکرد سیاسی فیفا در قبال اتفاقات ایران و فوتبال کشورمان در شرایطی است که مسئولان این نهاد مهم ورزشی همواره در صحبت‌هایش از جدایی ورزش و سیاست دم می‌زنند ولی اتفاقات این چنینی نشان می‌دهد تشکیلاتی مثل "فیفا" در بسیاری از موارد تابع سیاست‌های کلی نظام سلطه است.
بهترین سوال را استن کالیمور، بازیکن سابق تیم‌ملی انگلیس به کار برده: "زمانی که آمریکا به طور غیرقانونی به عراق حمله کرد، ما کارگران آمریکایی را از بریتانیا بیرون نکردیم، پس چرا روس‌ها به دلیل محل تولدشان در روسیه از فرصت کار قانونی محروم شدند؟"
آیا بهتر نیست که فیفا در چارچوب خود عمل کند؟
حسن عباسی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.10.2022
شکایت رسمی فدراسیون فوتبال ایران از حسن عباسی بابت اظهارات جنجالی
وقتی فیفا قوانین خودش را نقض می‌کند!
اما حالا فیفا گویا تغییر عقیده 180 درجه‌ای داشته و کمیته بین‌المللی المپیک نیز این نهاد فوتبالی را همراهی می‌کند. اصلا تصور کنیم جامعه ورزش جهانی به حمایت از اوکراین پرداخته و در حال فشار آوردن به فیفا برای محرومیت روسیه و ایران است، اما این موضوع طبق اساسنامه فیفا و منشور المپیک یعنی دخالت اکید مسائل سیاسی در فوتبال.
همان مسأله‌ای که نهاد فیفا باید در آن دخالت کند و اجازه ورودش را ندهد، اما حالا همه چیز برعکس شده است. با توجه به ادعای نشریه تلگراف در خصوص محروم نمودن ایران از جام جهانی 2022 قطر سمپاشی نشریه تلگراف انگلیسی ها برای پایمال کردن زحمات و تلاش تمامی مردم ایران برای صعود تیم فوتبال کشورشان به جام جهانی است.
تمامی تیمهای ملی فوتبال در دنیا تلاش میکنند تا با صعود به جام جهانی این آوردگاه بزرگ بعنوان 32 تیم فوتبال و نماینده مردم دنیا دست در دست یکدیگر نهاده و با نشان دادن مهارتهای فوتبالی خود سرود صلح و دوستی را در دنیا بصدا در آورند.
علی عسکر لعلی، کارشناس فوتبال، مدرس فیفا و فدراسیون فوتبال آلمان در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت:
به نظر من فیفا نمی تواند بخاطر رویداد های سیاسی فدراسیون فوتبال یک کشور را تنبه کند چون فدراسیون ها غیر وابسطه استند. فیفا اگر می خواست ایران را بخاطر حقوق زن از مسابقات حذف کند، واقعه مسابقه ایران در برابر لبنان که به زنان اجازه داخل شدن به استیوم داده نشد و از خشونت استفاده شد، بهانه بهتری بود چون آنجا می توانست فدراسیون فوتبال ایران به صورت مستقیم مقصر شناخته شود. اگر فیفا بخاطر دخالت ایران در جنگ اوکراین از مسابقات حذف شود، یک لکه سیاسی غیر وابستگی سیاسی بر دامن فیفا خواهد بود که فکر نکنم که آنها این ریسک را متقبل شوند.
قوانین فیفا هم از عدم دخالت فوتبال در سیاست و همچنان عدم دخالت سیاست در فوتبال حکایت دارد که هرگونه تخطی از آن با عث بدنامی فیفا خواهد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала