کاخ سفید: هیچ شانسی برای احیای برجام در آینده نزدیک وجود ندارد

© AP Photo / Patrick Semanskyکاخ سفید: هیچ شانسی برای احیای برجام در آینده نزدیک وجود ندارد
کاخ سفید: هیچ شانسی برای احیای برجام در آینده نزدیک وجود ندارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.10.2022
اشتراک
سخنگوی کاخ سفید: دولت آمریکا در این مرحله راهی برای احیای برجام به این زودی نمی بیند.
به گزارش اسپوتنیک، کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه گفت که دولت آمریکا در این مرحله راهی برای احیای برجام به این زودی نمی بیند.
ژان پیر افزود: "درهای دیپلماسی برای همیشه باز می ماند، اما در این مرحله ما امکان دستیابی به توافق در آینده نزدیک را نمی بینیم".
به گفته وی، بدون توجه به نتیجه مذاکرات برای احیای توافق هسته ای، واشنگتن قصد دارد با رفتار "مخرب" تهران در خاورمیانه مبارزه و همچنین از معترضان ایرانی حمایت کند.
در سال 2015، بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و ایران یک توافق هسته ای - برجام در مورد برنامه هسته ای ایران را منعقد کردند که شامل لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران بود. در ماه می 2018، ایالات متحده تحت رهبری دونالد ترامپ از برجام خارج شد و تحریم ها علیه تهران را بازگرداند. در پاسخ، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود بر اساس این توافق را اعلام کرد و از محدودیت‌های مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژها و سطح غنی‌ سازی اورانیوم چشم پوشی کرد. مذاکراتی در وین برای تمدید برجام و لغو تحریم‌ های واشنگتن علیه تهران انجام شد. در دسامبر 2021، طرفین بر سر دو پیش نویس توافق به توافق رسیدند که در آن طرف اروپایی مواضع ایران را درج کرد. باقری کنی سخنگوی ایران گفت که مذاکرات به خوبی پیش می رود، اما ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پیشرفت در وین را اندک ارزیابی کرد و از تهران خواست این موضوع را جدی بگیرد. با بازگشت طرفین به پایتخت های خود در پایان ماه مارس، مذاکرات به حالت تعلیق درآمد. وزارت خارجه ایران دولت آمریکا را در این امر مقصر دانست.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала