گزارش و تحلیل

برد موشک جدید روسیه بی سابقه است

© Photo / YouTubeبرد موشک جدید روسیه بی سابقه است
برد موشک جدید روسیه بی سابقه است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.10.2022
اشتراک
S-300V4 در اوایل دهه 2010 وارد خدمت شد. این سامانه گرانتر از اس-400 است، اما زمان نصب آن سریع تر و قابلیت های اش برتر از موشک های کروز و بالستیک است.
اسپوتنیک به نقل از میلیتاری واچ مگزین آمریکا می نویسد: در پاسخ به حملات هوایی جنگنده های نیروی هوایی اوکراین به اهدافی در منطقه بلگورود، سامانه های پدافند هوایی روسیه رکورد جهانی برد زمین به هوا را شکستند.
هواپیماهای Su-27 و Su-24 اوکراین از آخرین جنگنده هایی هستند که پس از بیش از شش ماه درگیری در خدمت باقی مانده اند. به دلیل برتری در برد و بار رزمی در مقایسه با پهپادهای اوکراینی و میگ 29 محبوب در بین نیروی هوایی اوکراین، آنها به اهداف روسیه حمله کردند. هر دو در ارتفاعات بسیار پایین پرواز ‌کردند، برای پرتاب غلاف موشک صعود می‌کردند و دوباره فرود می‌آمدند (این الگوی پرواز "پرش" نامیده می‌شود)، اما توسط واحد‌های موشک‌های زمین به هوای روسی - به ویژه سامانه S-300V4 - شلیک شدند. سامانه موشکی هر دو هواپیما را در حداکثر برد 217 کیلومتر خنثی کرد. این از برد شکننده ماه مارس Su-27 اوکراینی بر فراز کی یف، که 150 کیلومتر بود، فراتر رفت. و این علیرغم قابلیت مانور بالای Su-27 و عملکرد چشمگیر آن است که به آن اجازه می دهد با موفقیت از حملات موشکی فرار کند.
سامانه موشکی S-300V4 در اوایل دهه 2010 وارد خدمت شد و تعدادی فناوری از سیستم قدیمی و شناخته شده S-400 را در خود جای داده است. این سامانه به طور قابل توجهی گرانتر از اس-400 است، اما تحرک بیشتر، زمان راه اندازی کم تر، و قابلیت های برتر در برابر موشک های کروز و بالستیک دارد. این سیستم از حرکت شنی دار استفاده می کند (نقش اسکورت نیروهای پیاده پیشرو را بر عهده دارد) و با موشک های N640 با برد 400 کیلومتر و سرعت مافوق صوت بیش از 14 ماخ سازگار است. اما این
Su-27 و Su-24 را می توان با موشک های 48N6DM با برد 250 کیلومتر و قابلیت های مشابه برای رهگیری اهداف مافوق صوت نیز سرنگون کرد.این موشک دارای یک مسیر کاملا منحصربفرد و مجموعه ای از حسگرها است که به طور بهینه برای هدف قرار دادن اهداف بر فراز افق در ارتفاع بسیار پایین مناسب هستند، و Su-27 و Su-24 در ارتفاع پایین پرواز می کردند. 40N6 قادر است اهدافی را تا ارتفاع 5 متری از سطح زمین حتی در فاصله 400 کیلومتری مورد اصابت قرار دهد و قبل از برخورد به فضا برمی‌خیزد - این امر پوشش بیشتری را برای رادار داخلی و عملکرد کاملاً بی‌نظیری در فواصل بیش از 250 کیلومتر فراهم می‌کند. برد این موشک دوبرابر رقبای پیشرو غربی است، هم برای یگان های اس-400 چینی و هم روسی استفاده می شود و با اس-300 و S-300V4 نیز سازگار است. مدت‌هاست که این موشک به عنوان بلندبردترین موشک پدافند هوایی زمین‌پرتاب جهان در نظر گرفته می‌شد، اگرچه موشک‌های جدید سامانه S-500 از آن پیشی گرفته‌اند. اما آنها برای جنگیدن با هواپیماهای جنگنده کمتر مناسب هستند.
انهدام Su-27 نشان دهنده برتری قاطع روسیه در قابلیت های ضد هوایی است. این امر همچنین در نتایج نبردهای هوایی بین جنگنده های مدرن روسی و Su-27 اوکراینی در اوایل کارزار روسیه در اوکراین منعکس شده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала