گزارش و تحلیل

اگر حزب الله نبود آیا لبنان همین بخش از سهم گاز منابع گازی خود را می توانست به دست بیاورد؟

© AFP 2023 / Mahmoud Zayyatقدرت حیرت آور آتش حزب الله
قدرت حیرت آور آتش حزب الله  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.10.2022
اشتراک
همه آنهایی که طی دهه های اخیر پیگیر مسایل منطقه بوده و هستند به خوبی می دانند که اسرائیل تا به حال هیچ وقت حاضر نشده هیچ امتیازی به کشورهای همجوار بدهد، مگر وقتی که طرف آن حزب الله لبنان بوده.
اسپوتنیک - اگر به کشورهای اطراف اسرائیل نگاهی گذرا بیاندازید می بینید لبنان بین سوریه و اردن و مصر وکمی دورتر عربستان و عراق و سودان و ... نسبتا از نظر امکانات ضعیف ترین آنها به شمار می آید اما نه فقط مجبور نشده که هیچ پیمان صلح ای با اسرائیل به امضا نرساند بلکه اسرائیل را وادار کرده به خواسته های خود تمکین کند.
همه هم به خوبی می دانند این اقتدار لبنان از قدرت مقاومت در این کشور نشآت می گیرد.
لبنان اولین و تنها کشور عربی ای است که توانسته اسرائیلیها را با زور بازور جوانان جبهه مقاومت وادار کند از خاک اش عقب نشینی کند.
دو کشور مصر و اردن علیرغم همه امکانات و توانمندی هایی که در اختیار دارند مجبور شدند به سمت توافق با اسرائیل بروند.
هم مصر و هم اردن تصور می کردند با امضای توافق های صلح با اسرائیل علاوه بر بازپس گیری سرزمین های اشغال شده خود می توانند از مزایای کمک ها و همکاری های آمریکا و کشورهای غربی که وعده وعید های فراوان به آنها داده بودند بهره ببرند، اما پس از اینکه توافق را امضا و اجرا کردند دیدند که خبری از کمک هایی که به آنها وعده داده شده بود نیست و آمریکایی ها به قول معروف فقط ذره هایی از کمک هایی که به اسرائیل می کنند را به آنها می کنند.
البته ماجرای کمک های بی چون و چرای آمریکا به اسرائیل امروزه در آمریکا نیز بسیار سر و صدا بلند کرده چون مقایسه کمک های آمریکا به اسرائیل در مقابل کمک های خارجی آمریکا به دیگر کشورها نشان می دهد که سطح این کمک ها اصلا قابل مقایسه نیست و در مقابل نه فقط چیزی از منافع آمریکا با کمک های کذایی به اسرائیل تامین نمی گردد بلکه حتی به دلیل این کمک ها منافع آمریکا و مردم آمریکا در خطر می باشند.
حزب‌ الله تصاویری از سکوی نفتی در منطقه مورد مناقشه با اسرائیل را منتشر کرد+ویدئو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.07.2022
حزب‌ الله تصاویری از سکوی نفتی در منطقه مورد مناقشه با اسرائیل را منتشر کرد+ویدئو
به هر حال نباید فراموش کرد که اکثریت قریب به اتفاق سیاستمداران آمریکایی از کنگره گرفته تا دولت پست و سمت های خود را مدیون لابی های صهیونیست می باشند و عملا اینها حقوق بگیر اسرائیل هستند و به نوعی اسرائیل به واسطه پولشویی برای این دولت مردان تبدیل شده.
یعنی اینها پولها را به اسرائیلی ها می دهند و در دوران انتخابات و یا حتی زمانی که اینها به پول نیاز دارند اسرائیلی ها بخش کوچکی از پول مالیات دهندگان آمریکایی را به سیاست مداران آمریکایی می دهند وخوب این سیاستمداران تا آخر عمر در خدمت لابی های صهیونیستی و بالطبع اسرائیل هستند.
بگذریم، چون بحث در باره این ماجرا ما را از اصل صحبت دور می کند.
حدود سی سال پیش بود که کاوشگران نفت و گاز موفق شدند منابع نفت و گاز در شرق دریای مدیترانه را کشف کنند ولی خوب به دلیل هزینه زیاد و شرایط سیاسی و امنیتی موجود در این مناطق ترجیح دادند برداشت نفت و گاز از این منابع را نادیده بگیرند.
اما با توجه به افزایش سرسام آور قیمت نفت وگاز و همچنین شرایط سیاسی و اقتصادی موجود در اروپا و جهان امروزه بحث برداشت نفت و گاز از این منابع اهمیت زیادی پیدا کرده و ارزشمند شده.
طی چند سال اخیر هم کشورهای موجود در حوزه شرق دریای مدیترانه یک مسابقه برای رسیدن به این منابع را شروع کردند که حتی در برخی موارد کار نزدیک بود به درگیری میان این کشورها هم کشیده شود مخصوصا میان ترکیه و یونان و قبرص و مصر.
حتی برخی باور دارند که ترکیه از گروه های تروریستی در شمال سوریه حمایت کرد تا اینها زمینه ورود اش به خاک سوریه را فراهم کنند و بتواند به منابع نفت و گاز سوریه در شرق دریای مدیترانه و شرق سوریه برسد چون ظاهرا در محدوده های مربوط به آبهای سرزمینی ترکیه نفت و گاز کشف نشده.
در جنوب شرق دریای مدیترانه هم اسرائیلی ها خیز برداشتند تا منابع نفت و گاز مشترک با مصر و لبنان وقبرص را غصب کنند و با قلدری از آنها بگیرند.
نصرالله: ایران امروز قوی‌تر از هر زمان دیگری است‎ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.07.2022
دبیرکل حزب‌الله: لبنان به حقش نرسد، اجازه استخراج به اسرائیل نمی‌دهیم
قبرصی ها که مورد حمایت اتحادیه اروپا هم بودند در مقابل اسرائیل کوتاه آمدند و حاضر شدند مخزن گاز موجود در جنوب شرق قبرص را با اسرائیل شریک شوند، ولی ظاهرا چیزی به عنوان شراکت در کار نیست و اسرائیلی ها برنامه ریزی کرده اند که کل این منابع را به نفع خود مصادره کنند وچند سکه سیاه به قبرصی ها بدهند، درباره مصری ها هم که ظاهرا در مناطق مشترک آنها نفت و گاز قابل توجهی پیدا نشده و بیشتر نفت و گاز در مناطق مربوط آبهای سرزمینی فلسطینی ها در غزه می باشد که خوب طبیعتا با توجه به شرایط فلسطینی ها درقبال اسرائیلی ها امکان تصرف آن توسط فلسطینی ها وجود ندارد و خوب اسرائیلی ها این منابع را تصرف کردند و چیزی به فلسطینی های بد بخت بنا نیست برسد.
می ماند منابع نفت وگاز مربوط به لبنان که ظاهرا طبق برآوردها معلوم شده بیشترین حجم از نفت و گاز در شرق دریای مدیترانه در این منابع قرار دارد.
اسرائیلی ها خیز برداشته بودند تا با شروع حفاری و برداشت از این منابع جای پای خود با محکم کنند و در این راستا با یونانی ها توافق کردند که یونانی ها کشتی های حفاری در دریا را آنجا بفرستند تا اگر برخوردی با آنها شود لبنان در مقابل اتحادیه اروپا قرار گیرد.
به نظر می رسد ماجرای توقیف نفتکش ایرانی توسط یونانی ها به بهانه تحریم های روسیه هم به نوعی پیغامی به ایران به حساب می آمد که اگر طرفداران ایران به کشتی های یونانی تعرض کنند آنها به کشتی های ایرانی تعرض خواهند کرد.
اما خوب مشاهده کردیم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به جای یک کشتی دو کشتی یونانی را توقیف کرد و به جای ششصد هزار بشکه نفت که یونانی ها مصادره کرده بودند حدود دو ملیون بشکه نفت یونان را توقیف کردند و دوازده کشتی یونان دیگر هم درون خلیج فارس به نوعی اسیر ترس شده بودند و جرئت نداشتند از تنگه هرمز رد شوند مبادا آنها نیز توقیف شوند و یونانی ها که به اتحادیه اروپا پناه برده بودند با خودداری دیگر اعضای این اتحادیه از ورود به این ماجراجویی یونان و اسرائیل مواجه شدند و بعد با عذر خواهی سرشان را پایین انداختند و مجبور شدند کشتی و نفت ایران را آزاد کنند.
از آن طرف هم حزب الله لبنان سه پهباد ارزان قیمت به پرواز درآورد که برای حزب الله چیزی حدود دو هزار دلار هزینه داشتند و اسرائیلی ها مجبور شدند معادل دو ملیون دلار هزینه کنند تا این سه پهباد را سرنگون کنند مبادا تاسیسات نفت و گاز آنها در منطقه هدف قرار گیرد.
واکنش تند حزب الله به تهدیدات وزیر دارایی اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.08.2022
واکنش تند حزب الله به تهدیدات وزیر دارایی اسرائیل
بعد از این جریان هم دبیر کل حزب الله لبنان رسما اعلام کرد اگر اسرائیلی ها بخواهد وارد آبهای سرزمینی لبنان شوند و شروع به حفاری برای نفت و گاز کنند تاسیسات آنها را نابود خواهد کرد.
البته اسرائیلی ها هم به خوبی پیغام پهبادها را دریافت کردند، ومتوجه بودند که هزینه این ماجراجویی برایشان بسیار سنگین تر از آنچه تصور می کنند خواهد بود و به همین دلیل عقب نشینی کردند و یونانی ها هم کشتی هایشان را از منطقه خارج کردند و دیدند که اینجا جای بازی برای آنها نیست.
طبق معمول هم آمریکایی ها وارد ماجرا شدند و میانجی گری کردند تا لبنان و اسرائیل به نوعی توافق برای برداشت از آبهای مشترک برسند و اسرائیلی ها هم مجبور شدند که به این توافق رضایت دهند.
البته تا به این لحظه که بنده درحال نگارش مقاله هستم توافق امضا نشده ولی خوب علیرغم همه مخالفت های موجود درون اسرائیل، احتمالا توافق امضا خواهد شد.
این ماجرا یک بار دیگر ثابت کرد که موازنه قدرت تنها ابزاری است که در میدان و در سیاست می تواند در مقابل آمریکا و اسرائیل و متحدانشان در منطقه جواب دهد و تنها زبانی که اینها می فهمند زبان زور است.
بدیهی است که اگر حزب الله لبنان نبود امکان نداشت لبنان با توجه به امکاناتی که دارد می توانست حتی در باره حق و حقوق خود در آبهای سرزمینی خود اظهار نظر کند و لبنانی ها مجبوی می بودند مانند فلسطینی ها در غزه فقط تماشا کنند که اسرائیلی ها منابع نفت وگاز آنها را برداشت می کنند و بس.
حزب الله و نخست وزیر لبنان به تحرکات تل آویو واکنش نشان دادند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.06.2022
حزب الله و نخست وزیر لبنان به تحرکات تل آویو واکنش نشان دادند
امروزه به دلیل همین معادله که حزب الله لبنان با حمایت ایران ایجاد کرده عملا پیش بینی می شود بخش عمده چیزی حدود دوهزار ملیارد دلار منابع نفت وگاز که در این محدوده نهفته است نصیب لبنان گردد و به احتمال زیاد اوضاع اقتصادی مردم لبنان از این رو به آن رو شود.
ببینید که حزب الله چه کار کرده که اسرائیل مجبور شده بخش عمده بیش از دو هزار ملیارد دلار درآمد را نادیده بگیرد و فقط از حزب الله امان بخواهد.
اسرائیلی که آمریکایی ها و کلا غربی ها هیچ چیز برایش از تسلیحات گرفته تا حمایت سیاسی و اقتصادی و... کم نگذاشته اند.
قابل توجه سیاستمداران لبنانی که تا به امروز تحت دامان آمریکا و متحدین اش در منطقه پنهان شده بودند و به مخالفت با حزب الله و ایران می پرداختند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала