گزارش و تحلیل

از روسیه با ال ان جی

© AP Photo / Koji Sasaharaاز روسیه با ال ان جی
از روسیه با ال ان جی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.10.2022
اشتراک
بلومبرگ: اروپا باز هم از روسیه گاز میخرد، مثل اینکه چیزی اتفاق نیفتاده است.
اسپوتنیک – بلومبرگريا، با نگاهی به جنوب شرقی آکروپولیس آتن، در پس‌زمینه آب‌های نیلگون دریای اژه، می‌توان کشتی Pskov را دید که در درون آن گنجی نهفته است: یک محموله ال ان جی. از زمانی که تحویل گاز خط لوله روسیه به اروپا عملا متوقف شده است، ده‌ها کشتی حامل گاز از نوع Pskov از کشورهای دوست در بنادر آن لنگر انداخته‌اند. اما Pskov از کشور متحد غرب مانند قطر وارد یونان نشد. نه، این کشتی از خود روسیه آمده است، از ترمینال جدید در کنار ایستگاه کمپرسور بدنام Portovaya در خط لوله گاز غیرفعال نورد استریم 1.
ال ان جی روسیه برای اروپا
هر چقدر هم که غیرقابل قبول به نظر برسد، روسیه همچنان صدها میلیون دلار ال ان جی به همان کشورهایی می فروشد که مسکو را تحریم کرده اند. و Pskov حلقه ای در تجارتی است که به سرعت در حال رشد است.
و این یک سلاح قدرتمند در زرادخانه انرژی است. اگرچه تا همین اواخر به اندازه صادرات گاز خط لوله نبود، فروش
ال ان جی همچنان منبع مهمی برای پول نقد است. روسیه از نظر صادرات ال ان جی در رتبه چهارم در جهان پس از قطر، استرالیا و ایالات متحده قرار دارد، اما از مالزی و نیجریه جلو رفته است.
فراخوان بازرگانان آلمانی برای جلوگیری از تحریم گاز روسی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.07.2022
گزارش و تحلیل
فراخوان بازرگانان آلمانی برای جلوگیری از تحریم گاز روسی
بازیکن کلیدی
البته محدودیت هایی برای نفت روسیه وجود دارد اما برای گاز نه. بنابراین، کشورهای اروپایی و آسیایی که تحریم هایی را علیه روسیه اعمال کرده اند، تقریباً 80 درصد از صادرات
ال ان جی کرملین را تامین می کنند. این کشورها همچنان به پرداخت قیمت گاز به قیمت بازار و انتقال پول به حامیان رئیس جمهور روسیه ادامه می دهند.
علاوه بر چین، عمده خریدها از ژاپن، فرانسه و اسپانیا انجام می شود. بر اساس برآوردهای مبتنی بر داده‌های ردیابی نفت‌کش‌ها، در صورت ادامه سطح فعلی محموله‌ها، فروش ال ان جی روسیه در سال 2022 به یک رکورد خواهد رسید. از ژانویه تا سپتامبر، میانگین محموله‌ها 2.78 میلیون تن در ماه بود، در حالی که میانگین 2.62 میلیون تن در سال 2021 و 2.56 میلیون تن در سال 2019 پیش از همه‌ گیری کرونا بود. اسپانیا، ششمین خریدار بزرگ ال ان جی در جهان، در سال 2022 رکورد واردات ال ان جی از روسیه را به ثبت رساند. بلژیک در آستانه شکستن رکورد سالانه خود است. و فرانسه از ژانویه تا سپتامبر حدود 6 درصد بیشتر از کل سال 2021 خرید کرده است.
نورد استریم-۲ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.07.2022
گزارش و تحلیل
فرانسوی ها در باره کاهش عرضه گاز از طریق نورد استریم
معدن طلای صادراتی روسیه
بنابراین، از آغاز درگیری در اوکراین، روسیه توانسته است صادرات ال ان جی را به سطح تاریخی برساند. این امر نشان می دهد که وابستگی به گاز طبیعی پاشنه آشیل اروپا و آسیای شمال شرقی است. و در ژاپن، برگ برنده ژئوپلیتیک روسیه در حال حاضر کار می کند. در حالی که شرکت‌های انرژی آمریکایی و اروپایی مانند ExxonMobil و Shell روسیه را ترک کردند، دولت ژاپن به غول‌های انرژی خود توصیه کرد که بمانند. توکیو، اگر چه روسیه را محکوم می کند، بسیار ترسو است.
تحویل ال ان جی ثابت می کند که روسیه در حال راه اندازی یک جنگ وکالتی اقتصادی است: با بستن برخی از کانال ها، باز کردن برخی دیگر و کسب درآمد با قیمت های بی سابقه. آیا اروپا برای خرید ال ان جی روسیه در آینده اقدام می کند؟ جواب چندان واضح نیست. از نقطه نظر صرفاً اقتصادی، منطقی است که خرید از مسکو را متوقف نکنید. اگر درگیری در اوکراین ادامه یابد، تدارکات بیش از حد مفید خواهد بود. همانطور که صندوق بین المللی پول در اوایل این هفته اعلام کرد: "زمستان 2022 برای اروپا سخت خواهد بود، اما زمستان 2023 قطعا بدتر خواهد بود." اجتناب از وقفه در انرژی برای اروپا سودآورتر از محروم کردن روسیه از درآمد اضافی است.
تصویر ژئوپلیتیکی به این صورت است: اروپا با خرید گاز روسیه، با خط لوله یا از کشتی های حامل گاز، به روسیه وابسته می شود.
آن سوفی کوربو، محقق مرکز سیاست جهانی انرژی در دانشگاه کلمبیا در نیویورک، ‌گفت: "به نظر می رسد که کرملین با حفظ درآمد خود از فروش ال ان جی در جهان، یک پیروزی ژئوپلیتیکی به دست آورده است."
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала