گزارش و تحلیل

اسدزاده: اتصالات ریلی کریدور شمال به جنوب نیاز به تقویت دارند

© Sputnik / Alexey Maishev /  مراجعه به بانک تصاویر احمد اسدزاده، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت
احمد اسدزاده، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.10.2022
اشتراک
با تقویت زیرساخت های لازم را در منطقه اوراسیا، می توانیم پروژه های بخش انرژی را هم با اتکا به این زیرساخت ها توسعه بدهیم.
به گزارش اسپوتنیک، احمد اسدزاده، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت ایران در میزگرد تخصصی با موضوع صنعت انرژی به عنوان پشتوانه ای برای شکل گیری مشارکت بزرگ اوراسیایی در روسیه گفت: ما ظرفیت های خیلی خوبی در منطقه اوراسیا داریم ولی به دلیل اینکه زیرساخت های مربوطه فراهم نیست، نتوانستیم موفقیت های خوبی داشته باشیم.
به عنوان مثال اگر ما الان بخواهیم موضوع تجارت نفت را بین ایران و روسیه رقم بزنیم، بنادر ما دچار مشکل هستند و زیرساخت های ما چه در طرف روسیه و چه در طرف ایران، ضعیف هستند. موضوع لای روبی رودخانه ولگا، لای روبی بنادر روسیه، موضوعاتی است که باید توسط هر دو طرف دنبال شود تا ما بتوانیم تجارت را در اوراسیا بین ایران و روسیه توسعه بدهیم.
موضوع دیگر موضوع ریل هست، ما اتصالات ریلی ضعیفی در کریدور شمال به جنوب داریم و نیاز به تقویت هست. در حال حاضر بیش از 100 کیلومتر بین رشت تا آستارا در ایران نیاز به تکمیل شدن دارد که اگر این اتفاق رخ دهد نزدیک به 50 درصد هزینه ها و مدت زمان حمل و نقل بین کشورهای اوراسیا و جنوب شرق کم می شود. استانداردها و تعرفه ها متفاوت هست. ما اگر بخواهیم از ایران به روسیه صادرات فراورده یا محصولات پتروشیمی داشته باشیم، تعرفه های ترانزیتی در مسیر یکسان نیست و این مشکل ایجاد می کند.
اخیرا یک اجلاس در عشق آباد با حضور وزرا برگزار شد و در برای یکسان سازی تعرفه ها گفتگو کردند. اینها مواردی هست که اگر به آنها رسیدگی نشود، امکان توسعه روابط وجود ندارد.
بحث سواپ که به فرض بین ایران و ترکمنستان و ایران و آذربایجان رخ داد، می تواند افزایش پیدا کند. موقعیت جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک موقعیت ژئوپلیتیکی می تواند گذرگاه بسیار مطلوبی برای انتقال انرژی از مناطق حاشیه ای دریای خزر و کشورهای اوراسیایی به جنوب شرق آسیا باشد.
به نظر من اگر بخواهیم پروژه های انرژی منطقه اوراسیا را تقویت کنیم، نیاز به ایجاد یک دبیرخانه قوی در این زمینه وجود دارد.
وی در ادامه چند پیشنهاد برای مشارکت اوراسیا در بخش انرژی ارائه داد:
- کشورهای منطقه می توانند یک صندوق سرمایه گذاری مشترک را ایجاد کنیم.
- ما می توانیم کنسرسیوم مشترک انرژی با یکدیگر داشته باشیم، با شرکت ها هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی.
- بحث های دانش بنیان و شرکت های دانش بنیان را با برگزاری همایش هایی می توانیم به هم نزدیک کنیم.
- ایجاد پالایشگاهی در منطقه اوراسیا که کشورهای عضو در آن سهام داشته باشند.
- شبکه های برقی نیز از موضوعاتی است که مطرح است.
- بحث سرمایه گذاری در بهینه سازی مصرف سوخت
به نظر من اینها مواردی است که ما باید دنبال کنیم. کوریدور شمال به جنوب در حال حاضر در سمت ایران 10 میلیون تن ظرفیت دارد، به نظر من از همین 10 میلیون تن هم استفاده کافی نمی شود. این قابلیت وجود دارد که این میزان سه برابر افزایش پیدا کند و اگر این اتفاق رخ دهد، تحرک ایجاد می شود. بعنوان مثال براساس آماری که ما داریم، روسیه 25 میلیون تن زغال سنگ به هند صادر می کند، که یک مسافت طولانی عبور می کند. در صورتی که براساس برآورد ما اگر از طریق ریل و ایران انجام شود، بالغ بر 40 درصد هزینه ها کاهش می یابد و 60 درصد هم زمان انتقال تقلیل پیدا می کند.
اگر ما بتوانیم زیرساخت های لازم را در منطقه اوراسیا تقویت بکنیم، می توانیم پروژه های بخش انرژی را هم با اتکا به این زیرساخت ها توسعه بدهیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала