گزارش و تحلیل

تهمت زدن های واهی به نفع آژانس بین المللی انرژی هسته ای نیست

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / تهمت زدن های واهی به نفع آژانس بین المللی انرژی هسته ای نیست
تهمت زدن های واهی به نفع آژانس بین المللی انرژی هسته ای نیست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.10.2022
اشتراک
ایران اعلام کرده که بنا دارد غنی سازی اورانیوم با سانترفیوژ های جدید خود را افزایش دهد.
طبق مقررات و معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای که ایران به آن متعهد است ایران حق دارد به هر نسبتی که نیاز دارد و خودش صلاح می بیند اورانیوم غنی سازی کند و صنعت هسته ای صلح آمیز ایران در هر سطحی که این کشور صلاح بداند قرار بگیرد وفقط سازمان بین المللی انرژی هسته ای را از برنامه های خود مطلع کند و بازرسان آژانس تایید کنند که برنامه هسته ای ایران طبق آنچه این کشور اعلام کرده پیش رفته.
در صورتی که برنامه هسته ای کشورها انحرافی به سمت تولید تسلیحات هسته ای داشته باشد آژانس بین المللی انرژی هسته ای و بازرسان اش باید با مستندات این مساله را اعلام کنند.
در این میان چیزی به عنوان شک و شبهه وجود ندارد.
یعنی اگر آژانس بین المللی انرژی هسته ای مستنداتی دارد که تایید می کند ایران از برنامه صلح آمیز به سمت برنامه نظامی رفته باید آن مستندات را به صورت علنی فاش کند در غیر این صورت استفاده از عبارت هایی مانند "ما شک داریم" یا "نمی توانیم ثابت کنیم برنامه هسته ای ایران انحراف نظامی ندارد" یا "برنامه هسته ایران بالاتر از حد نیاز این کشور است" یا ... جزو وظایف آژانس بین المللی انرژی هسته ای نیست.
محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.07.2022
اهداف ایران در غنی سازی ۶۰ درصدی
این آژانس حق دارد طبق چهارچوب وظایف فنی خود عمل کند و موظف است از هرگونه انحراف سیاسی در گزارش های خود پرهیز کند.
همچنین این آژانس "موظف است" تاکید می کنم "موظف است"، در باره فعالیت کشورهای غیر عضو در معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای مانند اسرائیل تحقیق کند و تلاش کند توسط مجامع بین المللی اینها را تحت فشار قرار دهد تا اینها را وادار به امضای معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای و همچنین تحت نظر قرار دادن برنامه هسته ای خود کند.
اگر واقعا مجامع بین المللی و سازمان ملل و سازمان بین المللی انرژی هسته ای خواهان برقراری صلح و ثبات و دوری کشورها از تولید تسلیحات هسته ای می باشند باید از سیاسی کردن سازمان های فنی پرهیز کنند و بازی با عبارت ها و کلمات که می تواند موجبات به هم ریختن صلح جهانی باشد دوری کنند.
همچنین اگر می خواهند جلوی مسابقه تسلیحات هسته ای در جهان و یا مناطق مختلف مثل خاورمیانه را بگیرند اولین کاری که باید انجام دهند این است که کل هم و غم خود را روی وادار کردن کشورهایی که احتمال داشتن تسلیحات هسته ای در آنها محرز است، مانند اسرائیل، متمرکز کنند و تلاش کنند این کشورها را وادار به پاسخگویی کنند.
به استناد تمام بازرسی ها و تحقیقات سازمان بین المللی انرژی هسته ای که معادل 45% کل بازرسی های این آژانس در طول تاریخ فعالیت اش بوده ایران هیچ انحرافی در برنامه هسته ای خود به سمت تولید تسلیحات هسته ای نداشته، علیرغم اینکه ایران از نظر فنی و امکانات توانمندی کامل برای تولید این تسلیحات را در اختیار دارد، اگر هم بنا بود که بازرسان این آژانس تا به حال مساله ای را کشف می کردند طی حدود 20 سال از شخم زدن جای جای ایران برای پیدا کردن مدرک و مستند تا به حال چیزی را پیدا کرده بودند.
بدیهی است گزارش های مجامع اطلاعاتی وابسته به دشمنان ایران مانند اسرائیل بیش از اینکه واقعی باشد مستند به ادعاها و سند سازی های کاذب است که باید توسط مجامع بین المللی غیر قابل استناد باشد.
حتی بر عکس، این مجامع باید تمرکز خود را روی جاهایی مانند اسرائیل بگذارند که همه یقین دارند اقدام به ساخت تسلیحات هسته ای نموده و دانشمندان اش در برخی پروژه ها مانند پروژه ساخت بمب های هسته ای آفریقای جنوبی همکاری داشتند و قبل از سقوط رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی که متحد اسرائیل هم بود بمب هایی که توسط آفریقای جنوبی ساخته شده بود به ظاهر نابود شد اما برخی باور دارند به اسرائیل منتقل شد.
همچنین برخی داشمندان اسرائیلی که از اسرائیل فرار کرده بودند تاکید کرده بودند که اسرائیل چیزی حدود 200 کلاهک هسته ای تولید کرده.
در صورتی که چنین باشد کل جامعه جهانی باید هر آنچه در توان دارد انجام دهد تا اسرائیل را پاسخگو کند و وادار کند این تسلیحات خطرناک که کل منطقه را در خطر قرار داده نابود کند.
در صورتی که وجود چنین تسلیحاتی صحت داشته باشد ممکن است به هزار و یک دلیل که هزار دلیل آن می تواند اتفاقات غیر مرتقبه باشد چند تا از این بمب ها منفجر شود و کل منطقه با خطر نابودی مواجه گردد.
 ایران تولید سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم را به مکان امن‌تری منتقل می‌کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.04.2022
ایران تجهیزات تولید سانتریفیوژهای غنی‌سازی را به مکان امن‌تری منتقل می‌کند
می دانم برخی ممکن است الان سوال کنند آن یک دلیل آخر چیست؟
خوب دلیل آخرش هم می تواند این باشد که اسرائیل وارد ماجراجویی ای مثلا در قبال ایران گردد و آن تسلیحات هسته ای مورد حمله قرار گیرند.
بله با وجود چنین تعداد تسلیحات هسته ای در یک محدوده کوچک هیچ دلیلی وجود ندارد ایران برای نابودی دشمنش بخواهد خودش تسلیحات هسته ای تولید کند، کافی است جای ذخیره این تسلیحات را پیدا کند و به آنها حمله کند.
کیفیت تسلیحات در اختیار ایران از پهباد و یا موشک هم نشان داده که ایران تسلیحاتی در اختیار دارد که می تواند از همه سامانه های دفاعی اسرائیل و غرب عبور کند و قدرت تخریبی ما فوق وصفی را نیز دارد.
پس عملا امروزه اگر آژانس بین المللی انرژی هسته ای دلواپس خطر انتشار تسلیحات هسته ای در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا می باشد، شاید بهتر باشد هر چه سریعتر سراغ اسرائیل برود و در مورد ایران هم که معلوم است این کشور طبق مقررات بین المللی کار می کند و همه برنامه هسته ای اش شفاف و گزارش شده است.
مسایل دیگری که آژانس مطرح می کند مانند بازرسی های اضافه و دوربین ها و ... همه اش خارج از چهارچوب تعهدات ایران است و آژانس هم به خوبی این را می داند ولی با استفاده از عبارت های دو پهلو دارد تلاش می کند خود را محق به بهره برداری از آن امتیازها باشد که ایران در برجام متعهد به اجرای موقت آن بوده، وقتی که برجامی در کار نیست هیچ منطقی وجود ندارد که ایران اجرای آن تعهدات را بپذیرد.
به هر حال باید جایی طرف های مقابل احساس کنند که بودن و یا نبودن برجام برایشان فرق دارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала