گزارش و تحلیل

"نفت یک سلاح نیست و نمی توان آن را شلیک کرد، اما نفت برای امنیت جهانی مهم است"

© Photo / Pixabay نفت
نفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.10.2022
اشتراک
"حقین.آذ": قیمت سوخت و مواد غذایی آمریکا پس از تصمیم اوپک پلاس بشدت افزایش یافت.
اسپوتنیک به نقل از پایگاه خبری "حقین.آذ" جمهوری آذربایجان می نویسد: کاهش تولید 2 میلیون بشکه در روز، در حالی که واشنگتن تهدید می کرد و خواستار افزایش آن بود، این امر شجاعت می خواست. مسکو و ریاض بازی خود را به پایان رسانده اند. اما رهبر ایالات متحده نیز با شجاعت شکست خود را پذیرفت. بایدن در سخنرانی در مریلند گفت: "قیمت مواد غذایی افزایش می یابد، نه کاهش. من پیشتر توانستم قیمت سوخت را پایین بیاورم، اما اکنون به دلیل کاری که روس‌ها و سعودی‌ها انجام داده‌اند (در اوپک پلاس) این قیمت‌ها در حال افزایش است."
همه چیز در مورد مسکو کاملاً روشن است، به معنای واقعی کلمه مسکو در همه چیز با واشنگتن مخالف است. نکته دیگر تبدیل شدن ریاض به موضوع اصلی انتقاد در رسانه های آمریکایی است. نیویورک تایمز در حال حاضر ریاض را هم تراز پکن و مسکو قرار داده است. این نشریه نوشت که روزهایی که روسای جمهوری آمریکا می توانستند انتظار داشته باشند که متحدان سعودی به خاطر روابط دوجانبه و دفاع مستمر آمریکا از پادشاهی به درخواست های آنها عمل کنند، گذشته است. شاهزاده محمد با توسعه روابط بین المللی گسترده تر، به ویژه با چین و روسیه، از واشنگتن فاصله گرفته است.
سناتورهای برجسته آمریکایی می گویند که تصمیم اوپک به افزایش درآمدهای نفتی روسیه کمک می کند. و این امر به پوتین اجازه می دهد تا به کارزار نظامی در اوکراین ادامه دهد و تحریم های غرب را دور بزند. اما واکنش واشنگتن حرکتی بوده است که مطمئناً قیمت بنزین را در ایالات متحده حتی بالاتر خواهد برد. دموکرات‌ها لایحه‌ای را برای حذف سامانه‌های دفاعی آمریکا از عربستان سعودی و امارات به کنگره ارائه کرده‌اند. نمایندگان کنگره بر این باورند که دو کشور برای حفاظت از امنیت و میادین نفتی خود بر حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس متکی هستند. اما اکنون هیچ دلیلی وجود ندارد که سربازان و پیمانکاران آمریکایی این خدمات را به کشورهایی که فعالانه موقعیت آمریکا را تضعیف می کنند، ارائه دهند. اگر عربستان سعودی و امارات می خواهند به پوتین کمک کنند، بگذار روی حمایت از او حساب کنند. نمایندگان کنگره آمریکا پیشنهاد کرده‌اند تا 9 روز پس از تصویب این لایحه، تمامی نیروهای نظامی و فناوری‌های نظامی مدرن از جمله سامانه پدافند هوایی موشکی "پاتریوت" و سامانه دفاعی منطقه‌ای ارتفاع بالا " تاد" (THAAD) از عربستان سعودی و امارات خارج شوند.
ریاض نیز به نوبه خود با آرامش و اطمینان واکنش نشان می دهد. علاوه بر این، شرکت ملی نفت عربستان "سعودی آرامکو" قیمت فروش نفت در ماه نوامبر را برای ایالات متحده افزایش داد، اگرچه قیمت های مشابه را برای کشورهای آسیایی حفظ و برای اروپا کاهش داد.
عبدالعزیز بن سلمان وزیر نفت عربستان در دیدار با خبرنگاران غربی تأثیر عامل روسیه بر تصمیم اوپک پلاس را تکذیب کرد. اوپک پلاس تصمیم گرفته است که رشد اقتصاد جهانی در سال های 2022 و 2023 کاهش یابد. این خطرات نیز در نظر گرفته شده است. بازار به دنبال پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت اقتصادی به پیش می رود و اکنون در حال ورود به منطقه تلاطم و عدم اطمینان است، به ویژه در دوره پاییز و زمستان که تقاضا در حال کاهش است. به عقیده سعودی ها، در حال حاضر بازار نفت باید متعادل شود.
و امین حسن الناصر، مدیرعامل "سعودی آرامکو" هشدار داد که جهان چیزهای زیادی برای نگرانی دارد. امین حسن الناصر تصریح کرد که با کشورش و همچنین اوپک پلاس، امروز نمی توان به زبان زور صحبت کرد.
نفت یک سلاح نیست و نمی توان آن را شلیک کرد، اما نفت کالایی است که برای اقتصاد جهانی اهمیت دارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала