گزارش و تحلیل

کارشناس ایرانی: سخن از عملیات پیشگیرانه هسته ای علیه روسیه توسط زلنسکی، در تاریخ بی سابقه است

CC BY 4.0 / The Presidential Office of Ukraine / cropped imageولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین
ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.10.2022
اشتراک
روح الله مدبر کارشناس ایرانی مسائل سیاسی معتقد است که که زلنسکی خواستار عملیات پیشگیرانه هسته ای علیه روسیه شد، زیرا نیروهای زلنسکی و ناتو می خواستند در نیروگاه زاپروژیا آن انفجار هسته ای را انجام دهند، در تاریخ نداشتیم که یک رئیس جمهور، رسما خواستار استفاده از سلاح هسته ای در برابر کشور دیگری داشته باشد
به گزارش اسپوتنیک، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌ جمهور اوکراین، معتقد است که ناتو باید استفاده روسیه از سلاح‌ های هسته‌ای را غیرممکن کند.
وی افزود: حملات پیشگیرانه لازم است تا بدانند در صورت استفاده از سلاح هسته ای چه چیزی در انتظارشان است. نه برعکس، آنکه منتظر حملات اتمی روسیه باشیم "اوه، حق با شماست، پس این حملات را دریافت کنید."
به گفته زلنسکی، ناتو باید در استفاده از فشار خود تجدید نظر کند.
در این راستا، خبرگزاری اسپوتنیک با آقای دکتر روح الله مدبر ، تحلیلگر مسائل ایران و روسیه به گفتگو نشسته است.
زلنسکی از ناتو برای حمله پیشگیرانه به روسیه دعوت کره است، پشت پرده این دعوت اوکراین برای حمله پیشگیرانه و ادعای مرتبط با استفاده از سلاح های کشتار جمعی چیست؟
بحث مطرح شدن استفاده از سلاح های کشار جمعی که توسط اوکراین یک ماهی در رسانه ها گرم شده است. شروع این بحث ها پیش از این توسط نیروهای اوکراینی در جلساتی که با نیروهای اوکراینی و ناتو داشتند، این موضوع را بارها مطرح نموده اند. تا اینکه روز گذشته زلنسکی به صورت علنی اعلام کرد که ناتو و آمریکا علیه روسیه سلاح کشتار جمعی استفاده کند. این مسئله از او ننظر قابل اهمیت است که جریانات غرب گرا و حامیان زلنسکی دارند نشان می دهند که همواره آنها بودند که از سلاح های کشتار جمعی استفاده کردند و نظام بین الملل را وارد یک چالش کردند، فراموش می کنیم که در جنگ جهانی دوم طرف آمریکایی وقتی از یک سلاح هسته ای در ژاپن استفاده می کند، هنوز وارد جنگ جهانی نشده بود که از این سلاح استفاده کرد.
امروز هم زلنسکی یک مهره کاملا غربی و دست نشانده کاخ سفید است، در اوکراین این مسئله ضدبشری و مغایر با امنیت جهانی است. این امر نشان دهنده آن است که آمریکا می خواهد این تنش را ایجاد کند تا نظام بین الملل را وارد چالش جدیدی کند و ممکن است یک سناریوی جدیدی توسط آمریکا برای مهره نزدیک به خود که زلنسکی است ایجاد کرده است، بنابراین باید هشدار بود تا منشا این طرح را بدانیم که از آمریکا مطرح می شود.
پرچم مسکو روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.10.2022
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
واکنش روسیه به سخن زلنسکی درباره حمله پیشگیرانه:این به رسمیت شناختن مستقیم رژیم کی یف در جنایاتش است
افسوی می خوریم که غرب به ظاهر مدافع حقوق بشر است، در برابر این سخنان ضدبشری سکوت کرده است، ما تا به حال در تاریخ نداشتیم که مقام یک کشور رسما اعلام کند که ما از یک سلاح هسته ای مشخص در برابر یک کشور دیگر استفاده کند.
روس ها می گفتند اگر ما مورد تهدید قرار بگیریم به دکترین استراتژی هسته ای خودمین مراجعه می کنیم، این یک ادبیات است. در این سنده ها دو بند دارد: اگر متحدان روسیه مورد حمله توسط سلاح های کشتار جمعی قرار بگیرد، یا اینکه خاک روسیه مورد تهاجم سلاح های کشتار جمعی قرار بگیرد. در آن موقع روسیه می تواند از سلاح هسته ای استفاده کند.
الان اوکراین خود طبق سناریوی کاخ روسیه می گوید باید به روسیه حمله پیشگیرانه هسته ای انجام شود، این مسئله مهمی است که نظام بین الملل و هم تحلیلگران بی طرف در هر جای دنیا باید در نظر داشته باشند، زیرا این نشان می دهد که زلنسکی دنبال رو خط مشی آمریکا در هیروشیما و ناکازاکی هست که بی رحمانه میلیون ها نفر را با سلاح هسته ای کشت. الان زلنسکی نیز این را می خواهد.
ما در نیروگاه اتمی زاپوروژیا این رادیدیم که نیروهای زلنسکی همین سناریو را می خواستند انجام بدهند، زمانی که گروسی مدیر آژانس بین المللی اتمی از این منطقه بازدید کرد مشخص بود که این اوکراین است که دارد این حملات را در زاپووژیا انجام می دهد. و خوب بالاخره با محاسبه ای که روس ها انجام دادند و نگذاشتند این نیروگاه به دست نیروهای نزدیک به ناتو برسد، یک تهدید امنیت جدی را جلوگیری شد.
دیشب که زلنسکی خواستار عملیات پیشگیرانه هسته ای علیه روسیه شد، دقیقا نشان می دهد که این امر مطابقت دارد که نیروهای زلنسکی و ناتو نتوانستند در نیروگاه زاپروژیا آن انفجار هسته ای را انجام دهند، حال می خواهند به روش دیگری این کار را انجام دهند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала