گزارش و تحلیل

حسین سلاح ورزی: تولید ناخالص داخلی کشورهای حوزه دریای خزر، میزان ۴ تریلیون دلار است + ویدئو

© Sputnik / Redkinحسین سلاح ورزی: تولید ناخالص داخلی کشورهای حوزه دریای خزر، میزان ۴ تریلیون دلار است
حسین سلاح ورزی: تولید ناخالص داخلی کشورهای حوزه دریای خزر، میزان ۴ تریلیون دلار است  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.10.2022
اشتراک
حسین سلاح ورزی، رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران در مصاحبه با اسپوتنیک اعلام نمود که در یک سال گذشته مذاکرات و ملاقات های روسای جمهور ایران و روسیه، به عزم دو کشور در افزایش حجم مبادلات اقتصادی بیشتر برسند.
آقبه گزارش اسپوتنیک، حسین سلاح ورزی، رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران در مصاحبه با اسپوتنیک در هنگام سفر به روسیه اعلام نمود که ظرفیت همکاری کشورهای حوزه دریای خزر، میزان ۴ تریلیون دلار است.
همایش را در مجموع چطور ارزیابی می کنید؟ برگزاری چنین همایشهایی به صورت عمده چه تاثیری بر روابط کشورهای حوزه دریای خزر بگذارد؟
با سلام، واقعیت این است که ظرفیت بین کشورهای حوزه دریای خزر بسیار قابل توجه است. با توجه به مساحت حدود 22 میلیون کیلومتری این کشورها از یک سمت و حجم بسیار بالایی که تولید ناخالص داخلی آنها که جمعا حدود 4 تریلیون دلار است اما می بینیم که در حال حاضر حجم مبادلات بین این کشورها در محدوده 800 میلیارد دلار بوده است. به نظر می رسد اگر این تعاملات به ثمر برسد، تجارت میان این کشورها تا حدود قابل توجهی، قابل افرایش است. لذا این اجلاس که امسال در مسکو برگزار شده بود با برنامه های منظمی همراه بود. امروز هم قرار است اجلاس مربوط اتاق های بازگانی میان کشورها برگزار شود. هیاتی از اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه و اتاق های بازرگانی استان های شمالی ایران در این اجلاس شرکت کردند.
امیدواریم در مذاکراتی که با کشورهای حوزه دریای خزر داریم به نتایجی در زمینه انجام فعالیت های اقتصادی مشترک به خصوص مسائل بانکی، مسائل حمل و نقل و گمرکی از طریق دولت ها تصریح بهتری برای مبادلات اقتصادی فراهم شود.
حجم اقتصادی میان ایران و روسیه همچنان پایین است و انتظارها بیشتر است، موانع اصلی میان همکاری های اقتصادی بیشتر میان دو کشور چیست؟
روسیه کشور بزرگ اقتصادی است، با توجه به تنوع گسترده بودن اقتصاد ایران، هر دو طرف از حجم مبادلات و همکاری های اقتصادی راضی نیستند. در واقع در سنوات گذشته عزم جدی در رفع این مشکلات وجود نداشته، اما در یک سال گذشته مذاکرات و ملاقات های روسای جمهور دو کشور به این عزم دو کشور در افزایش حجم مبادلات اقتصادی بیشتر شده است. بخشی از این مشکلات به مسائل گمرکی و بخش دیگر به حمل و نقل و مهمتر تبادلات مالی و بانکی معاملات است، اما این مذاکرات سال اخیر در رفع این مشکلات و ابزارها و راه حلهای خوبی در این زمینه یافته است.

وی در ادامه تصریح کرد که حوزه اصلی تجارت میان ایران و روسیه، بیشتر در حوزه هایی است که مزیت اقتصادی داشته باشد به صورت طبیعی همکاری ها انجام خواهد شد. اما در حال حاضر مواد خوراکی، خشکبار و مصالح ساختمانی و گاها مواد معدنی و فرآورده های شیمیایی زمینه های خوبی برای همکاری ها وجود دارد. این امور از سمت ایران برای بازار روسیه در حال انجام است. از سمت روسیه در خصوص نهاد های کشاورزی و چوب در حال انجام است.

آقای حسین سلاح ورزی، رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران گفت که خوشبختانه در زمینه لوجستیک حمل و نقل دارای پیشرفتهایی بوده ایم، گرچه ایران دارای مشکلات زیرساختاری بوده است. اما با برنامه ریزی تا سقف 100 میلیون تن محصولات و موادی که از طریق روسیه از مسیر کریدور ایران انجام دهیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала