گزارش و تحلیل

اوپک پلاس انحصار خود را در برابر جاه طلبی های آمریکا حفظ می کند

© Sputnikبالا رفتن تولید نفت در اوپک برای هفتمین ماه پیاپی
بالا رفتن تولید نفت در اوپک برای هفتمین ماه پیاپی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.10.2022
اشتراک
کشورهای عضو اوپک پلاس امروز در نشستی در وین توافق کردند که تولید نفت خود را 2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند.
به گزارش اسپوتنیک، ایالات متحده این چشم انداز کاهش تولید نفت را به عنوان یک "فاجعه کامل" تلقی کرد و سعی کرد متحدان خود در خاورمیانه را از رای دادن به کاهش تولید منصرف کند.
دکتر سید مسعود هاشمیان اصفهانی، کارشناس ارشد مسائل نفت و گاز در مصاحبه با اسپوتنیک در مورد آنچه که این می تواند در بازار جهانی انرژی تغییر دهد صحبت کرد.
اسپوتنیک - در راستای نشست اپک پلاس برای کاهش تولید نفت، شاهد چه تغییراتی در بازار نفت خواهیم بود و برای ایران چه پیامدهایی خواهد داشت؟
هاشمیان - استراتژی که در اپک پلاس اعمال می شود این هست که با توجه به اینکه آمریکا ذخایر استراتژیک خود را وارد بازار می کند برای جلوگیری از کمبود نفت روسیه که در بازار خیلی مشهود است به عنوان یکی از یکی از بزرگترین تولید کنندگان بزرگ دنیا و تحریم هایی که خود اروپایی ها به استقبالش رفتند برای تحریم نفت روسیه، به هر حال اونها رو مواجه می کند با کمبود دسترسی به نفت و یا انرژی به طور کلی، بحث نفت فقط نیست، نفت و گاز و انرژی، چرا که وفتی که تولید کننده بزرگ از مدار خارج میشود، این فشار وارد می کند.
وزارت نفت ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.10.2022
وزارت نفت ایران: غرب نمی‌تواند مسئولیت بحران انرژی را به روسیه و ایران بسپارد
آمریکا برای مقابله با این مسئله آمد و ذخایر استراتژیک خود را ریخت در بازار و شما اگر روند قیمت فرآورده های نفتی را ببینید، مشخص است که قیمت فرآورده های نفتی به صورت نزولی درآمده است، قیمت های آتی نفت به صورت نزولی درآمده اند، به هر حال تاثیر این امر بر کشورهای تولید کننده نفت اپک که عمدتا تک محصولی هستند، فرقی نمی کند چه روسیه باشد و چه کشورهای بزرگ دیگر تولید کننده نفت، به خصص سعودی تک محصولی هستند و غیر از صادرات نفت خام و فرآورده های نفتی دیگر دسترسی به محصول صادراتی دیگری ندارند. این نتیجه اش این میشود که این کشورها در مدیریت اقتصادی کشور خودشان دچار آسیب شوند و کشورهای غربی بخوبی از این آسیبل پذیری آگاهند. در عین حال کشورهایی که دچار مشکلاتی هستند مثل روسیه و ما که دچار تحریم های اقتصادی هستیم بیش از قبل ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرند.
استراتژی کشورهای اپک پلاس این هست که قیمت ها به یک ثباتی برسد و از سقوط قیمت نفت با حضور ذخایر استراتژی آمریکا در بازار جلوگیری کنند که تنها راهش همان بحث کاهش تولید است.
بنابر این طبیعی هست که اپک پلاس بدنبال این باشد، البته این خواست ایران و روسیه نیست، بلکه مجموعه اعضای اپک با همچین مشکلی مواجه هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала