مقام روس: اتحادیه اقتصادی اوراسیا تا سال 2023 به مرحله نهایی توافقنامه تجارت آزاد با ایران می‌رسد

© Sputnik / Press-service of the State Duma of Russia /  مراجعه به بانک تصاویر ماکسیم رشتنیکوف، وزیر توسعه اقتصادی روسیه
ماکسیم رشتنیکوف، وزیر توسعه اقتصادی روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.10.2022
اشتراک
ماکسیم رشتنیکوف، وزیر توسعه اقتصادی روسیه امروز در دومین مجمع اقتصادی خزر اعلام کرد ممکن است اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) تا سال 2023 به مرحله نهایی توافقنامه کامل با ایران در مورد ایجاد منطقه تجارت آزاد برسد.
به گزارش اسپوتنیک، وی گفت:" ما انتظار داریم که در چارچوب مذاکرات خود - پنج دور مذاکرات صورت گرفته- در سال آینده به یک توافق دائمی در مورد منطقه آزاد تجاری با دامنه و عمق اساسی‌تر دست پیدا کنیم، زیرا می‌دانیم که شرایط، وضعیت و پتانسیل انباشته شده واقعاً اکنون ما را به سمت عمیق ترین تعاون و همکاری ممکن سوق می دهد".
طبق آمار وزارت توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه، در دوره سالهای 2015-2021 ، حجم مبادلات تجاری بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران 2.2 برابر افزایش یافته و از 2.3 میلیارد دلار به 5 میلیارد دلاررسیده است. اساس آن یک توافق موقت است که منجر به تشکیل منطقه آزاد تجاری می شود و در سال 2018 منعقد شده است. توافقنامه تمام و کمال با ایران درباره تجارت آزاد در حال حاضر در دست مذاکره بوده و پنج دور مذاکرات در این مرحله سپری شده است.
تجارت آزاد ایران با اوراسیا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.07.2022
گزارش و تحلیل
تجارت آزاد ایران با اوراسیا
در دسامبر 2021، شورای عالی اقتصادی اوراسیا پیش نویس پروتکل توافق موقت لازم برای تشکیل منطقه آزاد تجاری بین اوراسیا و ایران را تصویب کرد. این پروتکل تمدید توافقنامه را به مدت سه سال یا تا زمان لازم الاجرا شدن توافقنامه تمام و کمال را پیش بینی می کند.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا که شامل ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و روسیه است، پیش از این با ویتنام و سنگاپور قراردادهای تجارت آزاد و همچنین قرارداد موقت با ایران منعقد کرده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала