گزارش و تحلیل

تور اروپایی مذاکره کننده ی ارشد ایران

© Photo / IRNAتور اروپایی مذاکره کننده ی ارشد ایران
تور اروپایی مذاکره کننده ی ارشد ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.10.2022
اشتراک
اقای دکتر علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکرکننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته ای، در آغاز تور اروپایی و سفر به چند کشور اروپایی روز گذشته وارد بوداپست، پایتخت مجارستان شد.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران در نخستین برنامه با پیتر استرای، معاون سیاست امنیتی و انرژی وزارت امور خارجه مجارستان دیدار و گفتگو کرد.
معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار با اشاره به سفر سال گذشته وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان به ایران و برگزاری دومین دور کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در تهران تصریح کرد:
اراده سیاسی مقام های دو کشور برای تحکیم روابط دوجانبه پشتوانه محکمی برای فعالان اقتصادی در گسترش همکاری های تجاری و اقتصای میان ایران و مجارستان است.
دکتر باقری با اشاره به جریان داشتن جنگ در اروپا، بر سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران در مخالفت با جنگ تاکید کرد و گفت:
جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که متحمل خسارات و صدمات 8 سال جنگ تحمیلی و 4 دهه تحریم شده، به همان اندازه که جنگ را به دلیل "کشتار بدون تبعیض انسان" مردود می داند تحریم را هم به دلیل "مجازات بدون تبعیض انسان ها" محکوم می کند.
مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران با اشاره به آخرین تحولات مذاکرات رفع تحریم تصریح کرد:
جمهوری اسلامی ایران آمادگی طرفها برای دادن "تعهدات پایدار" را عامل حصول سریع توافق و "پایبندی به تعهدات" را ضامن حفظ و استمرار توافق می داند.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر به مجارستان با تعدادی از ایران شناسان مجارستانی در بوداپست دیدار و گفتکو کرد.
امیرعبداللهیان از پیشرفت‌های زیاد در مذاکرات خبر داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.09.2022
امیرعبداللهیان از پیشرفت‌های زیاد در مذاکرات خبر داد
دکتر علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که بمنظور رایزنی های سیاسی دوجانبه با مقامات مجارستانی به بوداپست سفر کرده است،با تعدادی از اساتید دانشگاه و ایران شناسان دانشگاه بوداپست دیدار و تبادل نظر نمود.
در این دیدار معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با تقدیر از تلاش ایران شناسان مجارستانی در بسط و گسترش زبان فارسی و فرهنگ ایرانی در این کشور،تصریح کرد: تمدن غنی و فرهنگ فاخر ایران اسلامی،گنجینه ارزشمند بشری است که سرمایه بزرگی برای انسان محور کردن روابط جهانی بر پایه چندجانبه گرایی است.
دکتر باقری با اشاره به ناکارآمدی الگوهای قدرت محور برای ایجاد نظام باثبات و پایدار بین‌المللی و تاکید بر انسان محوری در تمدن ایران اسلامی،اظهار داشت: انسان، اخلاق، پیشرفت و معنویت بن‌مایه‌های تمدن ایران اسلامی هستند که زبان مشترک و قابل درک همه ملت ها است و نیاز به ترجمه برای هیچ قوم و ملتی ندارد.
در ابتدای این دیدار ایران شناسان مجارستانی ضمن بیان ویژگیهای تاریخ،فرهنگ و تمدن ایرانی، گزارشی از فعالیت های خود در زمینه بسط و ترویج این گنجینه ارزشمند بشری در مجارستان ارائه نمودند.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر رسمی به مجارستان، با جمعی از ایرانیان مقیم این کشور نیز دیدار کرد.
در این نشست، دکتر باقری ضمن تاکید بر نقش و جایگاه ایرانیان خارج از کشور در معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی، از جامعه ایرانیان بعنوان سرمایه ارزشمند و تاثیرگذار در بیان واقعیت های پیشرفت و توسعه جمهوری اسلامی ایران یاد کرد و افزود: یکی از اهداف و مسؤولیت های دستگاه سیاست خارجی حمایت از حقوق ایرانیان و ایجاد تسهیلات برای ارتباط پیوسته و پایدار آنها با سرزمین مادری است.
دکتر باقری با اشاره به نقش شورای عالی ایرانیان خارج از کشور،یکی از مسئولیت های وزارت امورخارجه را پیگیری و رسیدگی سریع به مشکلات ایرانیان و افزایش حمایت های کنسولی از آنها بیان کرد و اظهار داشت: دولت، تضییع حقوق ایرانیان در هیچ نقطه از جهان را برنمی‌تابد و از همه ظرفیت‌ها برای استیفای حقوق ایشان استفاده کرده و همه ابزارهای حقوقی و سیاسی را برای تامین حقوق ایشان به کار خواهد گرفت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала