گزارش و تحلیل

تبعات اقتصادی و سیاسی نوسانات قیمت نفت

© AP Photo / Charlie Riedelتبعات اقتصادی و سیاسی نوسانات قیمت نفت
تبعات اقتصادی و سیاسی نوسانات قیمت نفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.10.2022
اشتراک
میرترابی: منطقی نیست که فکر کنیم هر چقدر قیمت ها بالاتر رود به نفع عرضه کننده ها است، بخاطر اینکه از یک سطحی که قیمت ها بالاتر می رود خریداران دچار مشکل خرید می شوند و رجوع به سوخت های جایگزین بیشتر می شود.
اوپک پلاس در حال بررسی بزرگترین کاهش تولید از سال 2020 برای تثبیت قیمتهای نفت است. نمایندگان این گروه اظهار کرده اند: وزیران اوپک پلاس درباره کاهش حداکثر دو میلیون بشکه در روز تولید، مذاکره خواهند کرد. با این حال، چنین اقدامی تاثیر کمتری روی عرضه جهانی خواهد داشت زیرا هم اکنون اعضای متعدد اوپک پلاس، پایین‌تر از سهمیه تعیین شده، نفت تولید می کنند. همچنین، وزیران اوپک پلاس ممکن است درباره کاهش تولید بین یک تا 1.5 میلیون بشکه در روز مذاکره کنند.
کاهش بزرگ تولید اوپک پلاس ممکن است شوک دیگری بر اقتصاد جهانی وارد کند که در حال حاضر با تورم ناشی از هزینه های بالای انرژی، دست به گریبان است. همچنین احتمالا خشم آمریکا را برخواهد انگیخت. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، چندی قبل برای متقاعد کردن ریاض و تولیدکنندگان دیگر خلیج فارس برای تولید بالاتر نفت، به عربستان سعودی سفر کرده بود.
درباره این موضوع با سید سعید میرترابی حسینی، کارشناس اقتصاد سیاسی و نفت، عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی به گفتگو نشستیم.
کاهش تولید نفت چه کشورهای را در معرض تهدید قرار می دهد؟
تصمیم برای کاهش تولید نفت بخاطر این است که روند قیمت نفت در بازار کاهشی است. چون در ماه قبل برعکس بوده و قیمت ها رو به بالا بوده یا در سطوح بالایی تثبت شده بود.
اوپک پلاس وقتی که قیمت ها کاهشی می شود در نشست های دوره ای تصمیمی می گیرند تا یک تعادلی به قیمت ها بدهند. رفتار اوپک اصطلاحا مثل یک لنگر است که قیمت ها را در بازار پر تلاطم نفت یک ثباتی ببخشد. این مکانیسم هم با میزان تولید انجام می شود یعنی وقتی قیمت ها کاهشی می شوند تولید نیز کاهش پیدا می کند و وقتی که قیمت ها افزایشی می شوند برای توقف افزایش قیمت ها تولید نیز افزایشی می شود.
چندین دهه است که اوپک چنین رفتاری را دارد و اوپک پلاس که جدیدتر ایجاد شده هم تقریبا در همین چهارچوب رفتار می کند.
به طور کلی این منطقی نیست که فکر کنیم هر چقدر قیمت ها بالاتر رود به نفع عرضه کننده ها است، بخاطر اینکه از یک سطحی که قیمت ها بالاتر می رود خریداران دچار مشکل خرید می شوند و رجوع به سوخت های جایگزین بیشتر می شود، همچنین یک سری بحث ها و معادلات سیاسی است که در روابط بین عرضه کنندگان است که آنها تحت تاثیر قرار می گیرد.
معمولا زمانی که روند قیمت ها کاهشی می شود یکی از نشانه های این است که عرضه به اندازه کافی در بازار وجود دارد. بحث اوپکی ها این است که ما علی الوصول سیاسی رفتار نمی کنیم البته این همیشه درست نیست چون که اساسا نفت همیشه یک کالای سیاسی و استراتژیک است. نفت همچنان که یک نهاده انرژی و اقتصادی است ذاتا یک مقداری ابعاد سیاسی هم دارد که هم عرضه کنندگان استفاده سیاسی از نفت کرده اند و هم مصرف کنند ها. مثلا همین که الان ایران تحریم است و یا روسیه تحریم شده است اینها نشان می دهد که قضیه نقت یا گاز صرفا این نیست که یک کالایی عرضه می شود و یک سری مصرف کننده آن را می خرند.
آمریکا ذخیره استراتژیکی  خود را برای ثبات بازار نفت اختصاص می دهد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.10.2022
بهای جهانی نفت به بیش از 90 دلار رسید
وقتی که روند قیمت نفت کاهشی است معمولا کشورهایی که مصرف کننده هستند استقبال می کنند که این روند کاهشی تا یک میزانی ادامه داشته باشد و طبیعتا وقتی که اوپک پلاس تصمیم بگیرد که این روند کاهشی را متوقف کند. مثلا الان که در آمریکا به سمت انتخابات نزدیک می شویم هر چقدر قیمت ها پایین تر باشد یک امتیاز مثبتی برای دولت موجود در این کشور یعنی دولت بایدن است.
ابعاد سیاسی نفت به این صورت است که مثلا در آمریکا به لحاظ تاریخی افزایش شدید قیمت ها توانسته دولتی که سرکار است را بدنام کند و حتی آن دولت قدرت خود را از دست بدهد. مثلا در دوره جورج بوش پدر چنین اتفاقی افتاد در آن زمان قیمت نفت بالا رفت و یکی از عواملی که فقط یک دوره ریاست جمهوری را تجربه کرد و دوره دوم پیروز نشد یکی از عواملش این بود که قیمت ها بالا بود و در رای گیری کلینتون رای آورد.
در حال حاضر روند کاهشی قمیت نفت برای آمریکا و اروپا مطلوب است به علاوه اینکه الان بحث بحران انرژی مطرح است و قیمت های بالا در آنجا بوده و به هر حال آنها الان از پایین بوده قیمت ها استقبال می کنند. البته به صورت 100 درصد نیست ولی عرضه کننده ها هم معمولا از قیمت های بالا استقبال می کنند ولی منطقا قیمت های بالا و همیشگی بالا هم نهایتا به زیان عرضه کنندگان تمام می شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала