ایجاد منطقه آزاد تجاری خزر به ایران دسترسی به بازار 700 میلیارد دلاری می دهد

© Photo / IRNAایجاد منطقه آزاد تجاری خزر به ایران دسترسی به بازار 700 میلیارد دلاری می دهد
ایجاد منطقه آزاد تجاری خزر به ایران دسترسی به بازار 700 میلیارد دلاری می دهد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.10.2022
اشتراک
پیمان پاک: دورنمای تشکیل منطقه آزاد تجاری در منطقه خزر، امکان دستیابی ایران به بازاری با ظرفیت 600 تا 700 میلیارد دلار را فراهم می کند.
به گزارش اسپوتنیک،علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران روز سه‌شنبه در خصوص حضور محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در دومین مجمع اقتصادی خزر در مسکو که در تاریخ 14 تا 6 مهرماه برگزار می‌شود، گفت. آذربایجان، ایران، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان در آن شرکت خواهند کرد.
پیمان پاک در گفت‌وگو با ایرنا در پاسخ به این پرسش که وضعیت تجارت ایران با کشورهای حوزه دریای خزر الان چگونه است، گفت: طی پنج ماهه اول سال 1401 توسعه صادرات به کشور آذربایجان 84 درصد رشد داشته و صادرات به کشور روسیه در مقایسه با دوره قبل 31 درصد افزایش داشته و میزان صادرات به ترکمنستان نیز با 40درصد رشد همراه بوده است.
رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به برنامه‌های در دست اقدام برای توسعه زیرساخت‌های بندر کاسپین، گفت: تلاش دولت این است که بتواند راه‌آهن رشت - کاسپین را فعال کند و این مسیر کوتاه ریلی باعث می‌شود که کریدور شمال - جنوب فعال‌تر شود. تسهیلاتی که در بندر امیرآباد فراهم شده و ایجاد خطوط منظم دریایی به بنادر آکتائو، آستاراخان و سایر بنادر روسیه و همچنین بنادر دیگر کشورهای حاشیه خزر از جمله اقدامات و فعالیت‌هایی است که در دولت سیزدهم انجام شده است.
رییس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه گمرک جمهوری اسلامی با جدیت در حال پیگیری مسائل گمرکی است و دستاوردهای خوبی نیز حاصل شده است اظهار داشت: بعد از سال‌ها یک موافقت‌نامه سه جانبه گمرکی میان آذربایجان، روسیه و ایران برای رفع مشکلات گمرکی و تسهیل امور مربوط به گمرک منعقد شده است.
وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که تا آذرماه مذاکرات کارشناسی به اتمام برسد و موافقت‌نامه مربوطه هم از منظر حقوقی و هم از نظر کد کالاها و تخفیف‌ها و صفر شدن تعرفه‌ها امضا شود و پس از آن برای تصویب به دولت‌ها و مجالس کشورها ارائه خواهد شد تا اولین تجارت آزاد منطقه‌ای را شاهد باشیم که همین تجارت آزاد بازار 600-700 میلیارد دلاری را پیش روی صنعت و حوزه تجارت ما قرار خواهد داد؛ چراکه در بسیاری از کالاها که این کشورها واردکننده هستند ما دارای مزیت هستیم و با کاهش تعرفه‌ها به راحتی می‌توانیم در این کشورها رقابت کنیم و بازارها را به دست آوریم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала