اکثر شرکت کنندگان در اغتشاشات اخیر در زاهدان دستگیر شدند

© Sputnikاکثر شرکت کنندگان در اغتشاشات اخیر در زاهدان دستگیر شدند
اکثر شرکت کنندگان در اغتشاشات اخیر در زاهدان دستگیر شدند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.10.2022
اشتراک
فرمانده نیروی زمینی قرارگاه سپاه استان سیستان و بلوچستان بیان داشت: بیشتر اغتشاشگران در زاهدان دستگیر شده اند.
به گزارش اسپوتنیک، محمد کرمی فرمانده نیروی زمینی قرارگاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان سیستان و بلوچستان، روز سه شنبه گفت: اکثر شرکت کنندگان در اغتشاشات و اعتراضات اخیر در مرکز اداری جنوب شرق ایران، زاهدان، دستگیر شدند.
پیش از این مقامات ایرانی از پایان ناآرامی ها و اعتراضات در شهرهای کشور که در ارتباط با مرگ دختر جوان مهسا امینی پس از دستگیری توسط معاون پلیس آغاز شده بود، خبر داده بودند.
کرمی گفت: در استان سیستان و بلوچستان آرامش کامل حاکم است، بسیاری از عوامل حادثه روز جمعه زاهدان دستگیر شده اند و اعترافات آنها به زودی علنی خواهد شد.
مهسا امینی روز ۲۲ شهریور در تهران توسط گشت ارشاد بازداشت و برای گفتگوی توضیحی به یکی از مراکز متعلق به کلانتری و اطلاعات نظامی اعزام شد. طبق گزارشات رسمی ایران در این مرکز این دختر دچار سکته قلبی شده و پس از آن بلافاصله به بیمارستان منتقل شد. سه روز بعد، در ۱۶ سپتامبر، او درگذشت.
مهسا امینی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.10.2022
واکنش آیت الله خامنه ای به ناآرامی ها در ایران در پی درگذشت مهسا امینی
بسیاری، معاون پلیس را عامل مرگ مهسا امینی دانستند. مردم در شهرهای مختلف کشور برای اعتراض به خیابان ها تجمع کردند. ویدئوهایی در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که نشان می دهد دخترانی موهای خود را کوتاه می کنند و روسری "حجاب" خود را سوزاندند.
در نتیجه بیش از ۱۰ روز در تعدادی از شهرهای بزرگ ایران تظاهرات و ناآرامی ها به طور مداوم برگزار شد. بر اساس آخرین گزارش ها، چهار نفر از بسیجیان در جریان آن کشته و ۱۸۰ نفر دیگر با ضربات چاقو زخمی شدند.
بر اساس گزارش های غیررسمی رسانه های محلی، ۴۱ نفر کشته و حدود ۱۰۰ نفر زخمی شدند. ویدئوهایی از برخورد تند پلیس و ضرب و شتم معترضان در شبکه های اجتماعی منتشر شد. علاوه بر این، مردم دست به سرقت و قتل عام در خیابان های شهرها زدند که به زیرساخت های عمومی و دولتی آسیب وارد کردند. به عنوان مثال در روزهای اول اعتراضات بیش از ۶۰ دستگاه آمبولانس سوزانده شد. در پاسخ، مقامات ایرانی تظاهرات گسترده ای در حمایت از نظام دولتی و کشور برگزار کردند.
بر اساس اظهارات مقامات ایرانی، ناآرامی ها در این کشور از خارج هدایت شده است. در همین راستا روز دوشنبه سفرای بریتانیا و نروژ و روز پنجشنبه کاردار فرانسه در ایران به وزارت امور خارجه این کشور احضار شدند و به این دیپلمات های اروپایی در رابطه با تبلیغات و پیام های خرابکارانه و ضد ایرانی در رسانه های خود و همچنین درخواست برای سرنگونی قدرت در ایران، یادداشت اعتراضی داده شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала