الکاظمی: بغداد برای دور جدید مذاکرات بین ایران و عربستان آماده می شود

CC BY 2.5 / The Media Office of the Prime Minister of Iraq / Mustafa al-Kadhimiالکاظمی: بغداد برای دور جدید مذاکرات بین ایران و عربستان آماده می شود
الکاظمی: بغداد برای دور جدید مذاکرات بین ایران و عربستان آماده می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.10.2022
اشتراک
نخست وزیر عراق از آماده شدن بغداد برای دور تازه مذاکرات در سطح بالا میان ایران و عربستان خبر داد.
به گزارش اسپوتنیک، مصطفی الکاظمی در گفتگو با نشریه فرانسوی فیگارو، با اشاره به دورهای گذشته نشست ها بین ایران و عربستان در بغداد، بر این نکته تاکید کرد که در نشست های قبلی، گفتگوها موجب اعتمادسازی میان دو کشور شده و طرفین نقاط اشتراک بسیاری میان یکدیگر پیدا کرده‌اند... امیدواریم که در آینده نزدیک به توافق نهایی برسیم.
مصطفی الکاظمی درباره تأثیر ناکامی در احیای توافق هسته‌ای با ایران (برجام) بر عراق نیز گفت که شکست این مذاکرات بر کل منطقه تأثیر خواهد گذاشت چون کشورهای منطقه در حال اجرای پروژه‌ های بزرگ توسعه‌ای هستند که تحقق آنها نیاز به همکاری همه کشورهای منطقه دارد.
الکاظمی ادامه داد: ایران کشور مهمی برای منطقه است و عراق می‌ خواهد که روابطی دوستانه و مستحکم با ایران بر اساس اصول حسن همجواری و منافع مشترک و عدم دخالت در امور داخلی داشته باشد.
نخست‌وزیر عراق، با اشاره به حوادث منطقه سبز بغداد در ماه گذشته گفت که در آن روز، عراق در آستانه جنگ داخلی بود و دولتش (دولت الکاظمی) با خردمندی و تدبیر مانع از کشیده شدن اوضاع به جنگ داخلی شد.
نخست وزیر عراق افزود که از همه امکانات خود استفاده کرده و با همه تماس گرفته و دستورات قاطعی به نیروهای امنیتی داده تا مانع از جنگ داخلی شود و در این باره موفق بوده است.
الکاظمی مدعی شد که برخی نیروهای سیاسی عراقی انتظار دارند که او از روش‌ های دیکتاتوری و خشونت‌ آمیز وارد عمل شود.
وی افزود که اکنون همه طرف‌ های سیاسی از جمله مقتدی صدر متوجه اشتباه خود شده‌اند و دانسته‌اند که درگیری اشتباه بزرگی بوده و دیگر این اشتباه را تکرار نمی‌کنند و اگر درگیری دوباره‌ای در منطقه سبز رخ دهد، همه بازنده خوانده بود.
او در پاسخ به این پرسش که مقتدی صدر تا چه حد از حق تشکیل دولت برخوردار است، گفت که او اکثریت کرسی‌ها را به دست آورد و می بایست فرصت تشکیل دولت به او داده می‌شد اما او برای تحقق این هدف باید برای خود شرکای سیاسی پیدا می‌کرد و خروجش از پارلمان اشتباهی بزرگ بود که به رقبایش فرصت داد که جایش را پر کنند و افزود که نیروهای سیاسی عراق هنوز با قواعد دموکراسی آشنا نیستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала