گزارش و تحلیل

کنعانی: ایران از درگیری نظامی در قفقاز جنوبی حمایت نمی کند

© Photo / IRNAناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.10.2022
اشتراک
کشور ارمنستان اکنون به دنبال متحدانی برای جنگ در مقابل جمهوری آذربایجان است.
در شب 13 سپتامبر، درگیری ها در مرز ارمنستان و آذربایجان آغاز شد، طرفین یکدیگر را به آغاز تشدید متهم کردند. ایروان اعلام کرد که ارتش آذربایجان با استفاده از توپخانه و پهپاد مناطق مرزی ارمنستان - مناطق گغارکونیک، وایوتس دزور، سیونیک (ارمنستان را به ایران متصل می کند) شلیک کرد.
کشور ارمنستان اکنون به دنبال متحدانی برای جنگ در مقابل جمهوری آذربایجان است بسیاری بر این باورند که ارمنستان از جمهوری اسلامی ایران نیز درخواست کمک خواهد کرد، چراکه بر اساس مواضع جمهوری اسلامی ایران تغییر مرز های ژئوپلتیک منطقه غیر قابل قبول است.
از سوی دیگر آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان روز یکشنبه در مورد مسائل مربوط به حل و فصل قره باغ و روابط ارمنستان و آذربایجان با فیلیپ ریکر، رئیس مشترک آمریکایی گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، مشاور ارشد وزارت امور خارجه در مذاکرات قفقاز گفتگو کرد.
میدان آزادی تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.09.2022
گزارش و تحلیل
تاثیر مناقشه ی آذربایجان و ارمنستان بر ترانزیت ایران
در این دیدار، طرفین درباره مسائل مربوط به امنیت و ثبات منطقه، روابط ارمنستان و آذربایجان، حل و فصل مشکل قره باغ کوهستانی تبادل نظر کردند.
آقای دکتر ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: "ما در ارتباط با درگیری ها میان ارمنستان و آذربایجان در حوزه قفقاز دیدگاه‌ های کاملاً واضح و روشنی داریم، موضع جمهوری اسلامی ایران بارها در این باره بیان شده و هیچ تحولی در رویکرد سیاسی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه اتفاق نیفتاده کماکان معتقدیم مذاکره و گفتگو و توسل به روش های غیر نظامی و مسالمت ‌آمیز بهترین راه حل برای حل و فصل بحران میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان است".
وی ضمن تاکید بر اهمیت عدم تغییر مرز های بین المللی برای ایران افزود:" در خصوص عدم تغییر مرزهای بین المللی در این منطقه نیز همواره تاکید کردیم و بر این موضع خود پایبندیم، امیدوار هستیم مبتنی بر چهارچوب روندهای سیاسی شاهد تثبیت ثبات، امنیت، آرامش و حل و فصل اختلافات مرزی میان دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان باشیم.
جمهوری اسلامی ایران از هیچ نزاع و درگیری در این منطقه و در هیچ منطقه دیگری حمایت نمی‌کند، رویکرد جمهوری اسلامی ایران حمایت از درگیری های نظامی در هیچ کجا نیست و به هیچ عنوان نزاع نظامی را در هیچ کجای جهان تایید نمی‌کند ما مدافع روند صلح و گفتگو هستیم و معتقدیم معضلات سیاسی باید از طریق گفتگو حل و فصل شود و هیچ کشوری نباید از روش های تحریک آمیز برای حل و فصل مسائل خود استفاده کند".
 مرزبانان ایرانی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.09.2022
انهدام تیم تروریستی در مرزهای ایران در آذربایجان شرقی
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین بیان کرد:"مواضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با بحران یمن به طور صریح، جدی و رسمی اعلام شده ما معتقدیم جنگ یمن ‌یک ‌جنگ غیر ضروری بود؛ میشد با حکمت و درایت شاهد چنین جنگ خانمانسوزی نباشیم.
ما بارها متذکر شدیم که راهکار حل بحران یمن سیاسی است و راهکار نظامی برای هیچ طرفی به نتیجه نمی‌رسد.
آتش بس به عنوان یک مقدمه برای راه حل سیاسی مطلوب است اما به تنهایی نمی تواند یک راه حل باشد چرا که یمن باید به این شرایط با ثبات و پایدار برسد، آتش بس بعد دیگری دارد آن هم رفع تحریم ها علیه یمن، فعالسازی بنادر، پایانه ها و فرودگاه و زمینه‌ سازی برای ارسال کمک های انسان دوستانه به یمن است.
آتش و به تنهایی انجام شد اما بخش رفع تحریم ها به خوبی انجام نشد و این را بارها تذکر داده بودیم که پایداری آتش بس زمانی اتفاق می‌افتد که رفع محاصره انجام شود و طرف‌ های یمنی نیز نظرات خود را بیان کنند ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران از تجدید دوره آتش‌بس حمایت می‌کنیم البته که تصمیم گیرنده اساسی خود یمنی ها هستند"‌.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала