فرآورده‌ نفتی ایران چطور سرقت می‌شوند؟

© Sputnik / Evgeny Biyatovخط لوله
خط لوله - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.10.2022
اشتراک
کارشناس: ۱۴۰ هزار کیلومتر در کل کشور خط لوله وظیفه انتقال نفت و فراورده را از مبادی تولید به عهده دارند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "فرارو"، ارسلان رحیمی، مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت اظهار داشت که قبلا سالانه ۲ مورد سرقت داشتیم اکنون ده‌ها برابر شده به طوری که هفته‌ای یک مورد انشعاب داریم ولی با اقداماتی که انجام می‌شود، اکثر انشعابات و تعرضات به سرعت کشف می‌شود.
وی در ادامه افزود: "۱۴۰ هزار کیلومتر در کل کشور خط لوله وظیفه انتقال نفت و فراورده را ار مبادی تولید به عهده دارند. سال گذشته ۱۲۸ میلیارد لیتر انتقال نفت و فراورده صورت گرفته که برای این حجم از محموله باید ۴۳۰۰ میلیون نفتکش ۳۰ هزار لیتری تردد می کرد.
هزینه انتقال با خط لوله لیتری ۳۰ ریال و یک پنجم نفتکش است. انتقال با خط لوله بدون خطرات جاده ای و آلودگی محیط زیست است. چنانچه خط دچار مشکل شود، مجبوریم آن را متوقف کنیم.
برزیل از روسیه گازوئیل خریداری خواهد کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.07.2022
برزیل از روسیه گازوئیل خریداری خواهد کرد
درباره سرقت از خطوط، با افزایش قیمت فراورده و نفت خام سرقت از خطوط یکی از دغدغه‌های ما در سطح کلان کشور است، چراکه علاوه بر مسائل اقتصادی، مخاطرات زیست محیطی و جانی در پی دارد.
با استفاده از تجهیزات و پایش خط به سرعت نسبت به کشف انشعابات غیرمجاز اقدام می کنیم. بعضا سارقان نمی توانند انشعاب را کنترل کنند و مواد نفتی در محیط قرار گرفته و مشکلات الایندگی ایجاد می کند.
علاوه بر موضوعات یاد شده جان افراد است، در سیرجان۲ نفر و در رفسنجان یک نفر نتوانستند خط را کنترل کنند و جان خود را از دست دادند. بیشترین دستبرد به فراورده ها بخصوص گازوییل صورت می گیرد.
بیشترین برداشت و تعرض در منطقه خلیج فارس خط ۲۶ اینچ و خط ۱۰ اینچ نزدیک پالایشگاه و بندر شهید رجایی و باهنر است، همچنین هفته گذشته در منطقه جنوب شرق کشور یک مورد بوده است، اطراف تهران، شمال شرق کشور و همچنین در بردسبر کرمانشاه در دو ماه گذشته ۲ بار سرقت اتفاق افتاده است".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала