گزارش و تحلیل

روی دیوار کی یادگاری می نویسید؟

© Sputnik / Anton Bistrov /  مراجعه به بانک تصاویر پرچم ایران
پرچم ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.10.2022
اشتراک
طبق معمول هر وقت که مردم در داخل کشور با مشکلی مواجه می شوند و به دنبال مطالباتی هستند برخی در خارج از کشور به دنبال موج سواری می باشند.
اسپوتنیک - طبق معمول هر وقت که مردم در داخل کشور با مشکلی مواجه می شوند و به دنبال مطالباتی هستند برخی در خارج از کشور به دنبال موج سواری می باشند.
گو اینکه عموما مردم ایران حساب خود را با موج سواران جدا کرده اند اما خوب با توجه به اینکه برخی موج سواران خارج کشور از حمایت مالی و تبلیغاتی دشمنان ملت ایران برخوردار می باشند سر و صدای زیادی را می توانند در فضای بین المللی راه بیاندازند.
فضایی که صدها برابر واقعی اش است و خوب جنگ رسانه ای که می گویند هم همین است.
اینجا باید به این نکته اشاره کنم بحث بنده ایرانی های معمولی که در خارج کشور زندگی می کنند و قلبشان برای هموطنان خود در داخل کشور می تپد نیست.
بحث بنده آن موج سوارها هستند، که البته ایرانیان خارج هم به خوبی آنها را می شناسند و به همین دلیل هم علیرغم فراخوان های متعدد که حتی در برخی شرایط به تهدید و یا وعده وعید های آنچنانی هم کشیده شده بخش اعظم ایرانی های مقیم خارج کشور حاضر نشدند در این بازی موج سوارها شرکت کنند.
افرادی که چه داخل ایران و چه حتی خارج ایران هیچ جایگاهی در میان ایرانی ها ندارند ندارند اما خوب بلد هستند موج سواری کنند و و خواسته ها واحساسات مردم ایران را مصادره کننده و از بابت آن پول و پله ای از دشمنان ملت ایران به دست آورند.
افرادی که حتی اگر اتفاقی در ایران رخ دهد وحتی اگر نظام در ایران سرنگون شود باز هم به دنبال آن نخواهند بود که کاری برای ملت ایران انجام دهند بلکه به دنبال آن خواهند بود که دوباره بروند گروه های مخالف تشکیل دهند و از دست دشمنان ملت ایران حقوق بگیرند، چون کار دیگری بلد نیستند.
شاید برخی متوجه نباشند اما اینکه برخی بروند در یک روز به قول خودشان در یکصد و پنجاه شهر دنیا تظاهرات بر علیه جمهوری اسلامی ایران راه بیاندازند خود به خود نشان می دهد که کشورها وتشکیلات امنیتی با سرمایه های هنگفت بسیار زیاد پشت ماجرا هستند و اینگونه نیست که تصور شود برخی ایرانیان خارج کشور خودجوش دست به چنین کاری زده اند.
اعتراضات در جزیره کیش ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.09.2022
صدا و سیما تعداد کشته‌های اعتراضات اخیر در ایران را اعلام کرد
فقط شما بحث هماهنگی های لازم از هماهنگی با دولت های مختلف تا سازماندهی کار و هزینه تبلیغات را حساب کنید تا متوجه ماجرا شوید، امکان ندارد این جریان خودجوش باشد.
البته اینجا بد نیست اشاره کنم که برخی ایرانیان مقیم خارج کشور ممکن است گول شعارهای اینها را بخورند و احساساتشان تحریک شود ودر بازی آنها شرکت کنند اما قطعا پشت پرده ماجرا جریان های دیگری هستند که حتی این ایرانیان نیز از آن بی خبر هستند وعملا در دام بازی مجامع امنیتی و اطلاعاتی دشمنان ملت ایران افتاده اند.
با چند نفر از سردبیران و روزنامه نگاران ارشد رسانه های بین المللی گروهی دوستانه روی اینترنت داریم در در این باره بحث داشتیم و یکی از آنها که مدیر یکی از رسانه های برزیل است اظهار می داشت اگر این همه ایرانی مخالف نظام جمهوری اسلامی هستند چرا نمی آیند ایران نظام را سرنگون کنند، من می خواستم جواب دهم که یکی دیگر از آنها گفت همه شان ایرانی نبودند.
اینبار من سوال کردم گفتم منظورتان چیست؟
وی که مدیر یک رسانه آلمانی بود وخبرنگاران رسانه اش این تظاهرات را پوشش داده بودند اظهار داشت در آلمان رفته بودند تعداد زیادی پناهندگان بی سرپناه عراقی و سوری و اوکراینی و افغانی و حتی آفریقایی را آورده بودند و با وعده نفری پنجاه یورو برای سه ساعت حضور در تظاهرات آنها را به آنجا منتقل کرده بودند و دوست دیگری که فرانسوی بود اظهار می داشت در فرانسه هم همینطور بوده اما گفته بودند که اینها مخالفت نظام جمهوری اسلامی هستند و به دلیل دخالت های ایران در کشورشان در تظاهرات حضور دارند و وی اطلاع ندارد که اینها پول دریافت کرده اند یا نه.
بعد یکی از دوستان دیگر که رسانه اش حضور ایرانی ها در کانادا را پوشش داده بود اظهار می داشت که در کانادا هم چنین بود و آمده بودند تعدادی از آنهایی که به صورت غیر قانونی به کانادا رفته بودند و تکلیف پناهندگی شان معلوم نبود، حتی از شهروندان آمریکای لاتین که اصلا نمی دانستند ایران کجا است، را با وعده اینکه اگر در این اعتراض ها شرکت کنند تضمین می کنند پرونده پناهندگی شان سریع به نتیجه برسد، را برده بودند تظاهرات.
یکی از دوستان که انگلیسی است اظهار می داشت در انگلیس هم چنین اتفاقی رخ داده و بسیاری از اینهایی که رفته بودند تظاهرات پس از اینکه تظاهرات تمام شده بود در به در دنبال آنکه وعده داده بود به آنها پنجاه پوند می دهد می گشتند، ظاهرا پولها را از گرفته بود و فرار کرده بود.
آن دوستمان که در کانادا بود اظهار می داشت تعداد زیادی از پناهندگان غیر مجاز بلا فاصله به دفاتر مهاجرت کشور وی مراجعه کرده بودند و عکس هایی از حضورشان در تظاهرات برده بودند و مدعی بودند که چون سازمان های امنیتی ایران حضورشان در این تجمع را رصد کرده اند جانشان در خطر است و هر لحظه ممکن است ترور شوند و باید سریع پناهندگی آنها پذیرفته شود و به جای امن منتقل شوند.
برای همه خنده دار بود که اینها حتی تا دو سه روز هم صبر نکرده اند تا حد اقل جوهر پرینتری که عکس آنها را چاپ می کند خشک شود و بعد بروند چنین ادعایی را مطرح کنند واظهار می داشت که برخی ظاهرا به آنها گفته بودند با این طرفند می توانند سر دولت کانادا را شیره بمالند و سریع پناهندگی بگیرند.
وی که کانادایی است به شوخی ضرب المثلی را استفاده می کرد که معادل ایرانی اش "آقای جاستین ترودو باید کلاهش را بالاتر بگذارد" است، بسیار ناراحت بود که چگونه برخی به این سادگی ها سر مقامات دولت کانادا کلاه می گذارند واز احساسات صادقانه مردم کانادا نهایت سوء استفاده را می کنند و می گفت چه شده که اینها می توانند مردم کانادا و آمریکا را اینقدر ابله فرض کنند و به ادعاهای مسیح علینژاد مبنی بر اینکه سازمان های امنیتی ایران در صدد ترور او هستند اشاره می کرد و می گفت رای دادگاه صادر شده و معلوم شده که فردی که بازداشت شده اصلا نه ارتباطی با جمهوری اسلامی داشته و نه حتی برنامه ای برای ترور مسیح علینژاد داشته و حتی طرف رفته بر علیه مسیح علینژاد شکایت کرده و ادعای اعاده حیثیت کرده ولی این قسمت از موضوع را کسی نمی شنود.
محمد مهدی اسماعیلی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.09.2022
واکنش وزیر ارشاد ایران به اعتراضات نسبت به فوت مهسا امینی
به هر حال به نظر شخصی بنده چند نکته دیگر هم در این تظاهرات قابل تامل بود که توسط این دوستان مطرح شد.
یکی جریانی که برای برخی ایرانی ها که می خواستند در اعتراض ها شرکت کنند رخ داد، البته ماجرای خانم مهناز افشار چون از همه مشهورتر بود بسیار برجسته شده، ولی ظاهرا این اتفاق برای بسیاری دیگر هم رخ داده وبرای همه ناظران این جریان قابل سوال بود.
تصور کنید که با چه افرادی طرف هستیم که به قول معروف نه به داره نه به باره حاضر نیستند حضور همدیگر را قبول کنند چه رسد اگر چنین افرادی به جایی برسند، قطعا کسی را حتی به بندگی قبول ندارند.
تصور کنید اگر الآن که نیاز دارند تعداد زیادی ایرانی دور و برشان باشد این کارها را می کنند، اگر فردا روزی اتفاقی در ایران رخ دهد با دیگران چه خواهند کرد.
نکته دیگر قابل تامل در این بود که در بسیاری از این به اصطلاح اعتراض ها پرچم های متنوعی بالا رفته بود که خود نشان می داد حتی حاضرین هم تکلیفشان با خودشان مشخص نیست چه می خواهند.
از پرچم سلطنت طلب ها گرفته تا مجاهدین خلق تا تجزیه طلب های کرد و بلوچ و عرب و پان ترک ها و... تا برسیم به پرچم هایی مانند پرچم های همجنسگراها و... هر کسی یکی را استخدام کرده بود پرچمی را بالا ببرد و در تجمع ها حضور داشته باشد.
شعارها هم که معلوم نبود کدام طرفی است وحتی در بسیاری از این تجمع ها سخنرانی و شعارها به زبان فارسی نبود، امری که نشان می داد احتمالا کلا شرکت کنندگان ایرانی نبودند یا تنظیم کنندگان تظاهرات ایرانی نبودند و حتی فرصت نداشتند یک ایرانی یا فارسی زبان را پیدا کنند که بیاید برای جمع صحبت کند.
این دوستان بسیاری مسایل دیگر را درباره این تجمع ها مطرح کردند که در برخی موارد حتی بنده به عنوان یک ایرانی خجالت کشیدم که چه بگویم، فقط تنها چیزی که می توانستم بگویم این بود که حساب ایرانی ها داخل کشور را با آنهایی که خارج کشور هستند جدا کنید، آنها انعکاس صدای ایرانی های داخل کشور نیستند، حتی انعکاس صدای ایرانی های خارج کشور هم نیستند.
البته در پایان گفتگو با این دوستان حتی نیاز نداشتم پاسخ آن دوست برزیلی ام را بدهم که سوال می کرد چرا اگر اینهمه جمهوری اسلامی مخالف دارد اینها نمی آیند ایران و نظام را سرنگون نمی کنند، چون حتی برای یک خبرنگار خارجی بی طرف هم پر واضح روشن بود که جریان چیست.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала