اعزام ۵ قطار ترانزیتی از روسیه به ایران

© Fotolia / Maksym Dragunovاعزام ۵ قطار ترانزیتی از روسیه به ایران
اعزام ۵ قطار ترانزیتی از روسیه به ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.10.2022
اشتراک
مدیرعامل راه‌ آهن ایران، بیان کرد: حدود ۵ قطار دیگر نیز از روسیه بارگیری شده و در مسیر ایران در حال سیر است که این موضوع نویدبخش ترانزیتی پیوسته برای کشورمان خواهد بود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، سید میعاد صالحی مدیرعامل راه‌ آهن ایران، گفت: ایران موضوع ترانزیت را در اولویت نخست خود در حوزه حمل‌ و نقل ریلی قرار داده و تاکنون با کشورهای همسایه که امکان همکاری ریلی و ترانزیتی وجود دارد، جلسات مختلفی را برگزار شده که یکی از این کشورها، روسیه است.
وی با اشاره به نخستین قطار ترانزیتی که از مبدا روسیه و از مسیر کریدور ریلی ایران به مقصد هندوستان، سیر کرده بود، اظهار کرد: این قطار کانتینری بود و حدود ۳ هزار و ۸۰۰ کیلومتر را از مسکو تا سرخس طی کرده بود. واگن‌هایی که با قطار در کشورمان در حال سیر هستند، فله‌ بر بوده و محموله آن کود شیمیایی است.
صالحی ادامه داد: ۵ قطار دیگر نیز از روسیه و از ایستگاه سولین کامز بارگیری شده و در مسیر ایران در حال سیر است که این موضوع نویدبخش ترانزیتی پیوسته برای کشورمان است.
مدیر عامل راه آهن ایران تصریح کرد: با توجه به نوع محموله، هم درآمد ارزی نقدی و هم آورده سیاسی برای کشورمان به عنوان هاب ترانزیتی و یک موقعیت استراتژیک ایجاد شده که می‌توانیم از آن استفاده کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دلیل وقفه زمانی بین عبور نخستین قطار ترانزیتی از روسیه به ایران، تفاوت بین صاحب بار و نوع محموله بوده است، افزود: قطار اول، کانتینری با یکسری محموله‌ها بود؛ اما این قطار فله‌ بر است که هر کدام از این قطارها صاحب بار دارد و همچنین از مبدایی که بار ارسال می‌شود، بارها با یکدیگر تفاوت دارند و ممکن است که به شکل محدودتری باشند.
صالحی اضافه کرد: دوره زمانی سیر قطارها بستگی به تفاهم کشورهای مبدا و مقصد و صاحبان بار دارد. باری که هم اکنون درباره آن صحبت می‌کنیم، از کشور مبدا حرکت کرده و به کشور هندوستان و همچنین به کشور آفریقای جنوبی عزیمت می‌کند.
وی با اشاره به برنامه‌ های دولت سیزدهم برای گسترش مسیرهای ترانزیتی ریلی در کشور، اظهار کرد: با توجه به موقعیت ارزشمندی که کشورمان در کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب دارد، ما با کشورهایی نظیر روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان و قرقیزستان مذاکرات زیادی داشتیم و در طول فعالیت دولت سیزدهم در یکسال و نیم گذشته، تفاهمات خوبی انجام شده است.
مدیرعامل راه‌ آهن یادآوری کرد: با توجه به نوع کالاهایی که آنها دارند، مسیر شمال – جنوب می‌تواند تماما به صورت ریلی از مسیر ایران عبور کند. در مسیر کریدور شرق به غرب نیز، هم از طرف قزاقستان و هم طرف چینی مذاکرات خوبی انجام شده تا بار از مبدا چین به قزاقستان سیر کند و با عبور از کریدور شرقی – غربی ایران، به اروپا برود.
وی با بیان اینکه، اکنون سه کریدور در مسیر کریدور شمال به جنوب فعال است، افزود: هم اکنون کریدور شرقی کریدور شمال به جنوب، از سرخس تا بندرعباس کاملا فعال است و در مسیر کریدور میانی و غربی کریدور شمال به جنوب نیز در حال برطرف شدن قسمت‌ هایی از نواقص آن هستیم.
صالحی یادآور شد: مسیر شرقی کریدور شمال به جنوب کاملا فعال است و با ظرفیت کامل در خدمت ترانزیت کشور است و هم آورده ارزی نقدی برای کشورمان دارد و هم می‌تواند موجب سیادت سیاسی و اقتصادی برای کشورمان شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала