هشدار به رئیس جمهور ایران درباره عواقب عدم احیای برجام

© POOL /  مراجعه به بانک تصاویر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.10.2022
اشتراک
روزنامه شرق معتقد است عدم احیای برجام می‌تواند وضعیت توسعه کشور ایران را با چالش‌های بیشتری همراه کند.
به گزارش اسپوتنیک، روزنامه شرق، چاپ تهران چنین می نویسد:
نگاه وزیر امور خارجه دولت رئیسی و دیگر مقامات دولت سیزدهم حکایت از آن دارد که ظاهرا آمادگی برای مذاکره به موازات نبود اراده مشخص برای احیای برجام توسط دولت رئیسی به عنوان راهکاری در دستور کار تهران قرار گرفته است، در صورتی که این روند به باور کارشناسان بسترساز بیشتر مشکلات اقتصادی خواهد بود.
متأسفانه به دلیل ضعف اجرائی، هم در دولت روحانی و هم در دولت رئیسی برای عدم احیای برجام، ما شاهد وضعیتی هستیم که حتی در صورت موفقیت مذاکرات و احیای توفق هسته‌ای نمی‌توان به‌زودی روی منافع اقتصادی و تجاری آن برای کشور حساب جدی باز کرد؛ کما‌اینکه بسیاری از ناظران و کارشناسان حوزه سیاست خارجی و اقتصاد بین‌الملل هم به آن اذعان دارند.
رسانه: دولت آمریکا به بن‌بست رسیدن مذاکرات احیای برجام را به کنگره اعلام کرد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.09.2022
رسانه: دولت آمریکا به بن‌بست رسیدن مذاکرات احیای برجام را به کنگره اعلام کرد
در عین حال باید به این واقعیت انکارنشدنی هم توجه کرد که عدم احیای برجام می‌تواند وضعیت توسعه کشور را با چالش‌های بیشتری همراه کند. به دیگر سخن عملکرد اجرائی طرفین مذاکرات به نحوی بوده است که احیای برجام دیگر شاید آن‌طور که باید نفع اقتصادی ندارد، ولی عدم احیای برجام تشدید مشکلات اقتصادی را نشان خواهد داد و می‌تواند زمینه تداوم نقدها را فراهم کند.
در سال 2015، بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و ایران توافق هسته ای برجام در مورد برنامه هسته ای ایران را منعقد کردند که شامل لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران بود.
در ماه مه 2018، ایالات متحده تحت رهبری دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق از برجام خارج شد و تحریم ها علیه تهران را بازگرداند. در پاسخ، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود بر اساس این توافق را اعلام کرد و از محدودیت‌های مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژها و سطح غنی‌ سازی اورانیوم چشم پوشی کرد.
با رسیدن جو بایدن به ریاست جمهوری آمریکا در ژانویه 2021، اعضای 4 + 1 و ایران مذاکراتی در وین را برای پیوستن مجدد آمریکا به برجام، احیای برجام و لغو تحریم‌ های واشنگتن علیه تهران انجام داده اند که تاکنون بی‌نتیجه بوده‌است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала