ممکن است ناتو از سلاح هسته ای علیه روسیه استفاده کند

© AP Photo / Virginia Mayo ناتو
 ناتو  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.10.2022
اشتراک
نمایندگان کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره احتمال استفاده از سلاح هسته‌ای علیه روسیه صحبت کردند. این مطلب را الکسی یرخوف سفیر فوق العاده و تام الاختیار روسیه در ترکیه 30 سپتامبر طی سخنرانی خود در کنفرانسی درباره حل و فصل اوضاع اوکراین بیان کرد.
به گزارش اسپوتنیک، وی افزود: در سطح دکترینال، آمریکایی ها آستانه استفاده از سلاح هسته ای را پایین آوردند و برخی از مقامات عالی رتبه کشورهای بزرگ عضو ناتو در مورد امکان و قابل قبول بودن استفاده از سلاح های کشتار جمعی و سلاح های هسته ای علیه روسیه صحبت کردند.
به گفته وی، مدت طولانی است که این ائتلاف به مرزهای روسیه نزدیک‌تر و نزدیک‌تر می‌شود که باعث نگرانی مسکو می‌شود. در همان زمان، یرخوف ناتو را از جمله بقایای دوره جنگ سرد خواند.
به نظر او اکنون هیچگونه نیازی به وجود ناتو نیست. این دیپلمات روس افزود: ناتو به عنوان ابزار سیاست خارجی ایالات متحده استفاده می شود.
Генсек НАТО Йенс Столтенберг  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.09.2022
ناتو الحاق مناطق جدید به روسیه را به رسمیت نمی‌شناسد
سفیر روسیه تاکید کرد که گفتگو میان اعضای ناتو در مورد استفاده بالقوه از تسلیحات هسته ای علیه روسیه "برنامه ریزان نظامی را وادار می کند تا خطرناک ترین سناریوهای یک برخورد هسته ای را که می تواند منجر به عواقب فاجعه باری شود" بررسی کنند.
پیشتر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفته بود که واشنگتن در حال آماده سازی طرحی برای اقدام در صورت استفاده احتمالی روسیه از سلاح های هسته ای است. در عین حال، وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد که هیچ اقدامی برای مشکوک شدن به مسکو در زمینه استفاده قریب الوقوع از سلاح هسته ای نمی بیند.
همچنین در آن روز، دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهور روسیه، خاطرنشان کرد که کرملین نمی‌خواهد درباره موضوع سلاح‌های هسته‌ای بطور مفصل صحبت کند . وی خواستار آشنایی با دکترین مربوطه و نگاهی به فرمول های ثبت شده در آن شد.
سفارت روسیه در ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که پنتاگون نباید در عزم روسیه برای دفاع از حاکمیت ،استقلال، تمامیت ارضی و مردم خود با تمام ابزارهای موجود شک کند.
پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه 21 سپتامبر، در یک سخنرانی تلویزیونی به اظهارات برخی از نمایندگان عالی رتبه کشورهای پیشرو ناتو در مورد امکان و قابل قبول بودن استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه توجه کرد. وی تصریح کرد: از جمله باج خواهی و ارعاب هسته ای از سوی غرب مورد استفاده قرار گرفته است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала