گاردین: آمریکا از متحدان خود در اقیانوس آرام ضربه خورد

© Photo / NASA's Earth ObservatoryОстров Паган в архипелаге Марианские острова в Тихом океане
Остров Паган в архипелаге Марианские острова в Тихом океане - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.09.2022
اشتراک
گاردین در گزارشی می‌نویسد که ایالات متحده در تلاش برای به دست آوردن جای پای خود در جزایر اقیانوس آرام، ضربه خورد.
به گزارش اسپوتنیک، گاردین می نویسد، در نشست واشنگتن، امریکا تصمیم گرفت با وجود نفوذ فزاینده چین به کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام نزدیک شود، اما پیشنهادهای امریکا واکنش محتاطانه شریک های احتمالی را به همراه داشت.
گاردین افزود: به عنوان نمونه، جزایر سلیمان از امضای توافقنامه‌ای که از سوی ایالات متحده پیشنهاد شد، خودداری کردند. دولت این کشور واقع در اقیانوس آرام جنوبی این موضوع را در یادداشت دیپلماتیکی که در اختیار این نشریه قرار گرفته، بیان کرده است.
نمایندگان جزایر سلیمان اعلام داشتند که "در موقعیتی نیستند که بیانیه‌ای را در این هفته تصویب کنند" و برای ارزیابی پیشنهاد واشنگتن به زمان نیاز دارند. ایالات متحده امیدوار بود در نشست جاری بیانیه‌ای را تصویب کند، اما هیئت جزایر سلیمان این نشست را برای بحث درباره توافق به تعویق انداخت.
چین: آمریکا حق مداخله در موضوع تایوان را ندارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.09.2022
چین: آمریکا حق مداخله در موضوع تایوان را ندارد
به گزارش گاردین، پیش نویس سند شامل 11 بند است و شرکت کنندگان را ملزم به مبارزه با "بحران آب و هوایی" در مواجهه با وضعیت ژئوپلیتیکی پیچیده‌تر می‌کند. توافق ارائه شده توسط آمریکا با معاهده مفصلی که قبلاً توسط چین به کشورهای اقیانوس آرام پیشنهاد شده بود، متفاوت است. پکن در این سند مقادیر، برنامه‌ها و حتی تعداد گروه‌های چینی اعزامی به این جزایر را به عنوان بخشی از تبادل فرهنگی تعیین کرده است.
علاوه بر این، چینی‌ها همچنین قصد دارند همکاری‌ها در زمینه امنیت منطقه را گسترش دهند و همزمان با ساخت آزمایشگاه‌ها، افسران پلیس را آموزش داده و همکاری در فضای سایبری را تقویت کنند.
از سوی دیگر، سند آمریکایی ماهیت کلی دارد؛ علیرغم اینکه به موضوعاتی از اقتصاد و امنیت گرفته تا محیط زیست می‌پردازد، اما جزئیات خاصی را بیان نمی‌کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала