پاشینیان جمهوری آذربایجان را به حمله به حاکمیت و دموکراسی ارمنستان متهم کرد

© Sputnik /  مراجعه به بانک تصاویر نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان
 نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.09.2022
اشتراک
نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد که آذربایجان حملات جدیدی انجام داده است که حمله به حاکمیت و دموکراسی ارمنستان است.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع ارمنستان روز چهارشنبه آذربایجان را به شلیک خمپاره به مواضع ارمنستان در مرز متهم کرد. این وزارتخانه اعلام کرد سه سرباز ارمنی در نتیجه این تیراندازی کشته شدند. وزارت دفاع آذربایجان نیز به نوبه خود اعلام کرد که ارتش آذربایجان توسط نیروهای مسلح ارمنستان هدف گلوله باران قرار گرفته است. باکو گفت که یک سرباز آذربایجانی زخمی شده است.
پاشینیان در توییتر نوشت: "در نتیجه حمله جدید آذربایجان، امروز سه سرباز ارمنی در خاک ارمنستان کشته شدند. این حمله به استقلال، حاکمیت و دموکراسی ارمنستان است. تهاجم آذربایجان باید محکوم و متوقف شود."
وزارت امور خارجه ارمنستان نیز اعلام کرد: "28 سپتامبر، یگان‌های نیروهای مسلح آذربایجان که به‌طور غیرقانونی در خاک ارمنستان مستقر شده اند، با استفاده از خمپاره و سلاح‌های کالیبر بزرگ، بار دیگر آتش‌بس را به شدت نقض کرده به سمت شرقی مرز ارمنستان و آذربایجان تیراندازی کردند."
میدان آزادی تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.09.2022
گزارش و تحلیل
تاثیر مناقشه ی آذربایجان و ارمنستان بر ترانزیت ایران
وزارت امور خارجه ارمنستان این رویداد را "عمل تحریک آمیز دیگری" خواند که ادامه تجاوز گسترده ای است که 13 سپتامبر علیه تمامیت ارضی ابن کشور آغاز شد.
این وزارتخانه افزود: این امر موید نگرانی طرف ارمنی است مبنی بر اینکه آذربایجان قصد دارد به استفاده از زور ادامه دهد و سیاست زیاده خواهی خود را دنبال کند.
وزارت امور خارجه ارمنستان خاطرنشان کرد : در شرایط کنونی از جامعه جهانی می‌خواهیم با برداشتن گام‌های مؤثر و به‌کارگیری مکانیسم‌های مناسب برای رعایت دقیق آتش‌بس، رهبری نظامی-سیاسی آذربایجان را تحت فشار قرار دهند.
شب 13 سپتامبر، درگیری ها در مرز ارمنستان و آذربایجانو طرفین یکدیگر را در متشنج شدن اوضاع مقصر دانستند . ایروان اعلام کرد که ارتش آذربایجان با استفاده از توپخانه و پهپاد مناطق مرزی ارمنستان – استان های گغارکونیک، وایوتس دزور و سیونیک (ارمنستان را به ایران متصل می کند) را گلوله باران کرده است . این مناطق ربطی به قره باغ ندارند. باکو اعلام کرد که ارتش ارمنستان به سمت مواضع نظامیان آذربایجان در مرز شلیک کرده درگیری رخ داده است. وزارت خارجه آذربایجان ارمنستان را به قصد برهم زدن روند صلح متهم کرد. هر دو طرف از تلفات نظامی خود خبر دادند.
تا صبح همین روز طرفین در خصوص آتش بس توافق کردند. گریگوری کاراسین، رئیس کمیته بین المللی وجلس شورای فدراسیون پارلمان روسیه آتش بس در مرز ارمنستان و آذربایجان به لطف تلاش های روسیه از جمله پس از گفتگو بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان حاصل شد. شورای امنیت جمعی سازمان پیمان امنیت جمعی برای اعزام هیئتی به ارمنستان به ریاست استانیسلاو زاس دبیر کل این سازمان به توافق رسید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала