گزارش و تحلیل

تغییرات اساسی در عربستان سعودی

© AFP 2023 / Hassan Ammar ریاض
ریاض - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.09.2022
اشتراک
سالها است که همه عالم و آدم می دانند شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی مرد اول قدرت در این کشور می باشد، اما طی این سالها همیشه وی تلاش کرده خود را تحت چتر پدر نگه دارد و قدر جلوتر نگذارد.
با اینکه وی حاکم اصلی در عربستان به حساب می آید اما ملک سلمان طی حکمی وی را به عنوان رئیس کابینه تعیین کرد تا شاهزاده محمد بن سلمان بتواند تیم حاکمیتی خود را به راحتی در عربستان بچیند و دیگر مخالفان خود را کامل از درون دولت پاکسازی کند.
بسیاری سوال می کنند جریان چیست، چون وی نیاز نداشت نخست وزیر باشد، جایگاه وی بالاتر از سمت نخست وزیری است.
البته اگر به ساختار جدید کابینه عربستان سعودی نگاهی بیاندازید متوجه می شوید که همه اعضای کابینه، بدون استثنا، فقط طرفداران دو آتیشه محمد بن سلمان هستند و آنهایی که حتی موضع بی طرفانه داشتند نیز حذف شده اند و عملا به این ترتیب محمد بن سلمان عملا کنترل حاکمیت در عربستان را با کنترل حکومت درعربستان کامل در دست گرفته است و همه تصمیمات کابینه از این پس با تایید وی انجام خواهد شد.
آنهایی که با سیستم ساختاری عربستان سعودی آشنایی دارند به خوبی می دانند که به دلیل وصیت ملک عبد العزیز بنیانگذار نسل سوم حاکمیت خاندان سعودی درعربستان سعودی فرزندان وی یکی پس از دیگری به نوبت و بر اساس سن باید شاه شوند وعلیرغم همه تغییراتی که در ساختار حکومتی در عربستان سعودی ایجاد شده اما هنوز بحث احترام به والد سر جایش است و به همین دلیل هم می باشد که همانگونه که قبلا هم اشاره شد شاهزاده محمد بن سلمان علیرغم اینکه مرد شماره یک قدرت در عربستان می باشد اما قدم جلوتر از پدر نمی گذارد.
وصیت بنیانگذار حکومت که حکم حکومتی هم به حساب می آید هم حکمی است ناقص که در آن مشخص نشده پس از فرزندان وی چه رخ خواهد داد.
فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.09.2022
عربستان: ما قصد داریم با ایران روابط مثبت برقرار کنیم
مضاف بر همه اینها هنوز سه فرزند ملک عبد العزیز زنده می باشند که حق دارند ادعای کرسی پادشاهی کنند و علیرغم همه تلاش های ملک سلمان و شاهزاده محمد بن سلمان هنوز اینها حاضر نشده اند از حکومت صرف نظر کنند و این به دین معنا است که شاید پس از فوت ملک سلمان اینها به یکباره ادعای حاکمیت کنند و درگیری میان خاندان حاکمه رخ دهد.
به هر حال نباید فراموش کنید که حدود 7000 شاهزاده دیگر مدعی هم در عربستان سعودی وجود دارند و خوب هرکدام از آنها هم مجموعه ای هوادار از قبایل و نزدیکان دارند.
همه اینها به کنار و بحث اختلاف های شاهزاده محمد بن سلمان با ساختار حاکمه ایالات متحده به کنار.
همه می دانند که شاهزاده محمد بن سلمان همه تخم مرغ های خود را در برهه ای در سبد ترامپ قرار داد و امروزه با توجه به اینکه دمکرات ها در قدرت هستند وی رابطه خوبی با آنها ندارد و رسیدن وی به پادشاهی در عربستان سعودی گروی رضایت آمریکا نیز هست.
آنچه را که بسیاری در باره عربستان سعودی نمی دانند این است که کل منابع در آمدی عربستان سعودی علی الخصوص منابع نفتی این کشور عملا در اختیار آمریکایی ها است همچنین کل ساختار ارتش و نیروهای مسلح و نیروهای امنیتی عربستان سعودی نیز تحت کنترل آمریکایی ها می باشد و اینگونه نیست که فردی هر چه قدر هم قدرتمند باشد در عربستان بتواند بدون موافقت آمریکایی ها به قدرت برسد.
مخصوصا پس از جنگ عراق و کویت که آمریکایی ها به صورت رسمی نیروهای خود را در خاک عربستان سعودی و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مستقر کردند (این مساله مورد مخالفت بسیاری از سعودی های مذهبی نیز بود چون آنها قبول نداشتند نیروهای کشور اجنبی غیر مسلمان وارد خاک عربستان شوند و یا اینکه از خاک عربستان سعودی عملیاتی بر علیه یک کشور مسلمان دیگر راه بیافتد).
حال که حکومت رسما و کاملا در اختیار محمد بن سلمان قرار گرفته به نظر می رسد مرحله بعدی باید دور کردن آمریکایی ها از کنترل مفصل های قدرت در این کشور باشد و تنها راه برای این کار این است که شاهزاده محمد بن سلمان به سمت عادی سازی روابط عربستان با ایران و ایجاد ساختار امنیتی برای تامین امنیت منطقه توسط کشورهای منطقه می باشد.
به این ترتیب محمد بن سلمان می تواند مطمئن شود که امنیت عربستان سعودی در این ساختار امنیتی تامین شده و دیگر نیازی به حضور آمریکایی ها در عربستان سعودی و یا دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نیست و می تواند از آمریکایی ها تشکر کند و بخواهد دیگر به خانه خود بروند تا قدرت خود را درون کشور تقویت کند و اینقدر تحت سلطه تصمیم متغیر آمریکایی ها نباشد.
البته نباید تصور کرد که آمریکایی ها و در کنارشان اسرائیلی ها به همین راحتی اجازه چنین کاری را می دهند، کما اینکه طی سالهای اخیر مشاهده کردیم که آمریکایی ها و اسرائیلی ها تلاش های زیادی برای ایجاد فتنه وتفرقه میان کشورهای اسلامی و مخصوصا میان ایران و عربستان سعودی، انجام داده اند.
به نظر می رسد که تنها راه برای گذر از توطئه آمریکایی ها این است که ولیعهد جوان دل به دریا بزند و به یکباره تصمیم بگیرد همه اختلافات با ایران را کنار بگذارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала