گزارش و تحلیل

چه راه جایگزینی برای خنثی سازی تحریمات آمریکا وجود دارد؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / روسیه، ایران و چین
روسیه، ایران و چین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.09.2022
اشتراک
در شرایط کنونی سیاسی و اقتصادی یک بلوک قدرت جدیدی شکل می گیرد که با سیاست تحریم علیه کشورهای مستقل از سوی ایالات متحده مقابله می کند.
به گزارش اسپوتنیک، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به رسانه های چینی گفت: توسعه روابط ایران با روسیه و چین به خنثی شدن تحریم های آمریکا کمک می کند. ایران در توسعه همکاری با شرکای خود راهی واقعی برای خروج از انزوای بین المللی می بیند، جایی که ایالات متحده با کمک تحریم ها تلاش می کند ایران، چین و روسیه را به عقب براند.
خبرگزاری اسپوتنیک در مصاحبه با آقای محمد قادی سردبیر رسانه ی خبری نورنیوز و کارشناس مسایل آمریکا به بررسی چگونگی تاثیر این اتحاد بر توازن قدرت های جهانی پرداخته است.
محمد قادی بیان داشت:
آن چیزی که آیت الله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در سخنان خودش در نیویورک مطرح کرد ناظر به این موضوع است که یک نظم جدیدی در حال شکل گرفتن در فضای بین المللی است که این نظم جدید دارد رویکرد یک جانبه گرایانه آمریکا را هم در حوزه سیاسی، هم در حوزه اقتصادی و هم در حوزه امنیتی به چالش می کشد. بنا بر همین هم آقای جو بایدن در دکترین سیاست خارجی 2022 خودش در واقع محورهای اصلی حوزه سیاست خارجی را مقابله با همین بلوک قدرت جدید اعلام کرده با محوریت این سه کشور.
رئیس جمهور ایران در نشست سران سازمان همکاری شانگهای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.09.2022
رئیسی: نه ملاقات و نه مذاکره با بایدن را مفید نمی‌بینم

به هر حال طراحی ایالات متحده برای درگیر کردن روسیه در بحران اوکراین یکی از این عملکرد هاست که بایدن سعی کرد روسیه را به نوعی وارد چالشی در ماجرای اوکراین بکند. در حوزه چین هم ایالات متحده تلاش می کند که با مداخله در حوزه دریای چین جنوبی و کشور چین تایپه و تایوان سعی می کند تا چین را به چالش بکشد.
از طرفی هم با رفتارهایی که علیه ایران در حوزه تحریم ها و حوزه اقدامات خصمانه که نمونه هایی از آن را در تحولات اخیر در داخل کشور مشاهده می کنیم علیه ایران دارد این اتفاقات را رقم می زند. به چه دلیلی این اتفاق می افتد؟ به این دلیلی که یک بلوک قدرت جدیدی دارد شکل می گیرد که با سیاست تحریم علیه کشورهای مستقل از سوی ایالات متحده مقابله می کند.
ایالات متحده به خصوص در دوره ای که ترامپ سرکار آمد و بعد از آن در دوره بایدن هم دارد اتفاق می افتد به اوج خودش رسیده این است که ایالات متحده دارد از ابزار تحریم برای مقابله با کشورهای مخالف خودش استفاده می کند و این را به یک راهبرد کلان تبدیل کرده است. در چنین شرایطی تلاش می کند تا کشورهای مستقل مثل ایران، روسیه یا چین را به نوعی در انزوا قرار دهد و به عبارتی ایزوله کند. طبیعی است که این کشورها هم با توجه به توانمدی هایی که در حوزه های مختلف دارند که یک نمونه از آن را می توانیم مثلا در پیمان شانگهای ببینیم اینها آمدند و دست در دست هم قرار دادند برای اینکه اولا اثبات کنند به دنیا که همه دنیا فقط غرب نیست و همه غرب هم فقط ایالات متحده آمریکا نیست و بدون آنها هم می شود که کشورها زیست خودشان را ادامه دهند. بنابراین این اتفاقاتی که در مناسبات بین ایران و چین و روسیه در حال وقوع است یک صف کشی آشکار در مقابل یکجانبه گرایی آمریکا است و می خواهد این نکته را به دنیا مخابره کند که دوره نظم موجود در نظم نظام بین الملل که مبتی بر یکجانبه گرایی آمریکایی ها بود دیگر تموم شده است و قابلیت ادامه ندارد. کما اینکه می بینم که آمریکا برای ادامه این روند خودش حتی به متحدینش هم رحم نمی کند و دیدیم که به راحتی مجبور به خروج از افغانستان شد یا مثلا در ماجرای اوکراین که وعده پیوستن به ناتو و اتحادیه اروپا را اوکراین داده بودند هنوز اتفاق نیفتاده است و عملا این کشور را بدون پشتوانه رها کرده اند. در موضوعات مختلف هم همین اتفاق افتاده است.
بنابراین آن چیزی که آیت الله رئیسی در نیویورک بر آن تاکید کرد در واقع حاکی از شکل گیری بلوک قدرت جدیدی در دنیا است که معادلات قدرت را تغییر می دهد.
یعنی دیگر این چنین نیست که ایالات متحده فکر بکنند که می تواند با ابزار تحریم و یا ابزارهای دیگر می تواند مناسبات بین المللی را بر اساس خواسته خودش تنظیم کند و این نشان دهنده این است که معادلات قدرت تغییر کرده و کشورها به خصوص این سه کشور توان این را دارند که در مقابل رفتارهای یکجانبه گرایانه و ظالمانه غرب به ویژه آمریکا ایستادگی کنند و عملا آنها را به چالش بکشند.
به عقیده کارشناس، غرب با اعمال تحریمات علیه ایران و روسیه مردم کشورهای خودش را به بحران انرژی کشیده و با چالشهای بسیار بزرگی مواجه است:
الآن اتفاقاتی که در حوزه بحران غذا و انرژی در غرب دارد رخ می دهد کاملا نشان دهنده این است که اتفاقا ابزار تحریم دامن خود غربی ها را گرفته است یعنی آنها تصور می کردند که با تحریم روسیه یا ایران همچنان می توانند زندگی شهروندان خودشان را تامین کنند. اما ما الآن مواجه هستیم با اینکه اروپا در آستانه شروع فصل سرما نیازمندی شدیدی به انرژِی دارد تا جایی که در کشورهایی که پیشرفته بودند، الآن مردمش دارند تلاش می کنند که بروند و چوب آماده کنند برای اینکه در سرمای زمستان اروپا بتوانند چوب بسوزانند به جای گاز یا به جای استفاده از برق.
مقصر واقعی بحران انرژی در اروپا کیست؟  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.09.2022
مقصر واقعی بحران انرژی در اروپا کیست؟
این نشان دهنده این است که پس معادله قدرت تغییر کرده است و بایدن تلاش زیادی کرد تا بتواند این کار را جایگزین کند. سفری که به غرب آسیا کرد در عربستان سعودی به دنبال تامین همین بحث انرژی بود که نتوانست این اتفاق را رقم بزند. فرانسه و آلمان ورود کردند که بتوانند این ماجرا را جبران بکنند که نتوانستند. عملا این نشان داد که اگر ملت و کشورهای مستقل بخواهند و اراده لازم را برای مقابله با زیاده خواهی های غرب و ایالات متحده داشته باشند طبیعتا آنها نمی توانند هیچ راهی را از پیش ببرند و عملا مجبور می شوند که تسلیم شوند و شما می دانید آقای مکرون در چند نوبت تلاش کرده است که ایران به عنوان میانجی میان اروپا و روسیه قرار بگیرد که این نشان دهنده این است که ایران یک بازیگر موثر است.
آن نکته ای که آمریکایی ها می خواستند به دنیا القا کنند که ایران قدرتی ندارد یا منزوی شده است در دنیا پس این یک گزاره غلط و خلاف واقع است. بنابراین رئیس جمهور ایران به درستی با تبیین این موضوع تلاش کرد که افکار عمومی دنیا را هشیار کند نسبت به آن چیزی که رسانه های غربی به دروغ دارند القا می کنند در مورد انزوای ایران یا انزوای روسیه یا انزوای چین.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала