گزارش و تحلیل

ساخت فناوری ایجاد باران در خشکسالی توسط دانشمندان روسیه و امارات

© AP Photo / Gyorgy Varga / MTIМолнии над венгерским городом Надьканижем
Молнии над венгерским городом Надьканижем - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.09.2022
اشتراک
یک فناوری جدید برای باروری ابرها و بارش توسط متخصصان دانشگاه فدرال قفقاز شمالی همراه با دیگر دانشمندان روسی و همکارانش از امارات در حال توسعه است.
به گزارش اسپوتنیک و به گفته دانشمندان، در آینده، این تکنیک به طور موثر رطوبت جو را توزیع می کند و ابرها را 50 تا 100 کیلومتر به صورت افقی حرکت می دهد. داده های مطالعه در مجله Atmospheric research منتشر شده است.
کارشناسان توضیح دادند که ابرهای طبیعی به دو نوع تقسیم می‌شوند - محلی، که در جایی که مشاهده می‌شوند به وجود می‌آیند، و ابرهای پیشرو، که می‌توانند در مسافت‌های طولانی "سفر کنند". به گفته آنها افزایش مصنوعی بارش به دلیل کار با ابرهای پیشرو امکان پذیر است. به گفته دانشمندان، آنها در مرز هوای گرم و سرد تشکیل می شوند و توزیع آنها به دلیل حرکات جبهه جوی است.
به گفته کارشناسان، وظیفه کلیدی فقط تحریک باران زایی ابرها نیست، بلکه " کشیدن" ابرها به مناطق دچار خشکسالی یا آتش سوزی جنگل ها است. مشکل خشکسالی ها این است که جبهه جوی قاعدتاً در یک جهت از غرب به شرق گسترش می یابد و با حرکت، ذخایر آبی آن کاهش می یابد.
تیمی از دانشمندان دانشگاه فدرال قفقاز شمالی با همکاری متخصصانی از امارات مکانیسمی را برای حل این مشکل پیشنهاد کردند. به گفته آنها، بر اساس استفاده از معرف های خاصی است که باعث افزایش طول عمر ابرها و اشباع آنها از رطوبت می شود.
رابرت زاکینیان، استاد دانشکده فیزیک و فناوری دانشگاه فدرال قفقاز شمالی گفت: برای کنترل رفتار جبهه جوی، در حال حاضر از متئوترون ها استفاده می شود - تاسیساتی که رشته های عمودی قدرتمندی از هوای گرم و مرطوب ایجاد می کنند. با این حال، در ارتفاع حدود یک کیلومتری، انرژی چنین رشته هایی خشک می شود، که اجازه نفوذ بر ابرهای اشباع شده از رطوبت را نمی دهد. اکنون به حل این مشکل نزدیک شده ایم.
© Photo / Press office of NCFU رابرت زاکینیان
رابرت زاکینیان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.09.2022
رابرت زاکینیان
به گفته دانشمندان، معرف توسعه یافته به دلیل متراکم شدن ذرات آب روی آن، با بالا آمدن گرما آزاد می کند که باعث افزایش انرژی و سرعت جریان هوای صعودی می شود. ترکیب شیمیایی معرف شامل کلریدهای سدیم و کلسیم و همچنین کاربامید است.
با توجه به مدل سازی، افزودن یک معرف به متئوترون، وسعت عمودی جبهه جو را افزایش می دهد. دانشمندان توضیح دادند که این نه تنها منجر به افزایش شدت و میزان بارش می شود، بلکه باعث افزایش طول عمر ابرها می شود.
رابرت زاکینیان توضیح داد: به عنوان مثال، مشکل همکاران در امارات این است که ابرهای پیشرو از روی دریا عبور می کنند و قبل از رسیدن به خشکی به صورت بارش می ریزند. در آینده، رویکرد ما این امکان را می دهد جبهه جوی را 50 تا 100 کیلومتر به سمت شرق گسترش دهیم ، که به بهبود آب و هوا و اقتصاد بسیاری از مناطق کمک خواهد کرد.
این کار به طور مشترک با متخصصان موسسه ژئوفیزیک (روسیه) و مرکز ملی هواشناسی (امارات متحده عربی) در چارچوب برنامه اولویت 2030 وزارت علوم روسیه انجام شد. مرحله بعدی مطالعه، تأیید تجربی اثربخشی معرف جدید است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала