هشدار در خصوص مصرف نمک های غیر استاندارد در ایران

© Photo / Dubravko Sorićنمک
نمک - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.09.2022
اشتراک
کارشناس: کمبود ید هنوز یک مشکل بهداشت عمومی در جهان محسوب می شود و اکنون تعدادی از کشورها از جمله ایران توانسته‌اند با افزودن ید به نمک این مشکل را حل کنند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، لاله احرامی، مدیرنظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی علوم پزشکی زنجان روز 26 سپتامبر (دوشنبه) خبر داد که نمک‌های غیر استاندارد و غیرمجاز به دلیل اینکه مراحل تصفیه را طی نمی کنند دارای ناخالصی و آلودگی های فراوان بوده و بررسی‌های آزمایشگاهی نشان داده، این نمک‌ها سرشار از فلزات سنگین از قبیل سرب هستند.
وی با بیان اینکه نمک های غیراستاندارد به صورت غیرمجاز تهیه می‌شوند افزود: "این دسته از نمک ها بدون نظارت دستگاههای اجرایی از جمله معاونت غذا و دارو، در شرایط غیر بهداشتی، بدون فرایند تصفیه و غنی سازی تولید می شوند که مصرف این نمک ها بدلیل عوارضی که در پی دارند به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
عوارض مصرف نمک های غیر استاندارد شامل، کمبود ید، وجود ناخالصی های فراوان، نمک دریا است. کمبود ید هنوز یک مشکل بهداشت عمومی در جهان محسوب می شود و اکنون تعدادی از کشورها از جمله ایران توانسته‌اند با افزودن ید به نمک این مشکل را حل کنند.
دارو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.08.2022
در ایران سرنوشت ارز دارو به کجا ختم می‌شود؟
بررسی‌های آزمایشگاهی نشان داده‌ است نمک های غیر استاندارد سرشار از فلزات سنگین و ناخالصی‌هایی همچون سرب، آرسنیک و کادیوم، جیوه، سنگ گچ، سولفات کلسیم و سایر ناخالصی ها بوده که دسته ای از این ناخالصی ها سرطان زا هستند.
عرضه و مصرف نمک دریا بدون پروانه ساخت بدلیل وجود ناخالصی های محلول و غیر محلول در آب شامل سرب، ارسنیک و گچ، نداشتن ید و بدلیل عدم انجام فرایند تصفیه توصیه نمی شود.
بر این اساس فروش نامناسب و فله‌ای‌ نمک‌ها در عطاری‌ها که با ادعای دارویی‌بودن به فروش می‌رسد، نه تنها هیچ اثر مناسبی بر سلامتی ندارد بلکه برای سلامتی مضر و خطرناک نیز می باشد زیرا وجود این ناخالصی ها علاوه بر ایجاد ناراحتی های کلیوی و کبدی، موجب می شود که شوری نمک کمتر احساس شده و همین امر موجب مصرف بیشتر نمک می شود".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала