گزارش و تحلیل

یکبار دیگر زلنسکی نشان بندگی خود را بالا برد

رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی
رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.09.2022
اشتراک
در اخبار آمده بود که دولت زلنسکی تصمیم گرفته به دلیل آنچه آنها فروش پهپاد ایرانی به روسیه عنوان کرده اند سطح روابط خود با ایران را تقلیل دهد.
بماند که هم روسیه و هم ایران این مساله را رد کرده اند و آنها نیز هیچ مدرک محکمه پسندی برای این ادعای خود ارائه نداده اند اما نکته اصلی در این است که حتی به فرض که ایران این پهپاد ها را به روسیه فروخته باشد چرا باید دولت زلنسکی چنین رفتاری از خود نشان دهد؟
مگر دیگر کشورها انواع و اقسام تسلیحات را دراختیار اوکراین قرار نمی دهند؟
یعنی امروزه روسیه باید بیاید مثلا سطح رابطه خود با ترکیه را تقلیل بخشد چون ترکیه به اوکراین پهباد فروخته و یا روابط خود با کشورهای تامین کننده تسلیحات برای اوکراین قطع کند.
امروزه ایالات متحده آمریکا بیش از 25 میلیارد دلار تسلیحات در اختیار اوکراین برای طولانی کردن جنگ با روسیه تحویل داده و هنوز روابط روسیه و آمریکا در حد سفیر است.
همین مورد درباره روابط روسیه با انگلیس و فرانسه و آلمان و... نیز صدق می کند.
البته برخی کارشناسان باور دارند که اوکراینی ها بسیار دلواپس هستند مبادا ایران پهپاد هایی را در اختیار روسیه قرار دهد که میتواند موازنه را به بزند.
طبق تحلیل این کارشناسان ایران طی سالهای گذشته روی پهپادهایی کار کرده که میتوانند در جنگ های پارتیزانی مورد استفاده قرار گیرند و سیستم های دفاعی و تهاجمی که غربی ها در اختیار اوکراین قرار داده اند برای مقابله با این پهپاد ها آمادگی ندارد.
طبق اظهار نظر این کارشناس ها پهپاد های جنگی ای که روسیه تولید کرد بسیار پیشرفته است و روسیه چون برای مقابله با ناتو برنامه ریزی کرده تلاش کرده پهپاد های مدرن بسازد که هر کدام عموما بیش از دویست هزار دلار ارزش دارد در حالی که ایران پهباد هایی تولید کرده که چیزی حدود دویست و سیصد دلار ارزش دارد.
کی یف - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.09.2022
اوکراین اعتبارنامه سفیر ایران در کی یف را باطل کرد
حال در میدان جنگ آمریکایی ها تسلیحاتی در اختیار اوکراین قرار داده اند مثلا هر موشک از آنها چیزی حدود یک ملیون دلار برای آمریکا هزینه دارد تا بتواند پهپاد دویست هزار دلاری روسیه را سرنگون کند و خوب طبیعتاً اگر پهپاد های دویست دلاری ایران وارد میدان شود آنها مجبور می باشند همان موشک ها را برای سرنگونی پهپاد دویست دلاری هم استفاده کنند و با توجه به اینکه ایران اینها را به تولید انبوه رسانده عملا کمر آمریکا و ناتو برای مقابله با این پهپاد ها می شکند.
به این ترتیب اگر ایران این پهپاد ها را به صورت انبوه در اختیار روسیه قرار دهد کل معادله در میدان به می خورد چون این پهپاد ها می توانند جلو بروند و اوکراینی ها مجبور هستند موشک های گران قیمت ناتو، که تعدادشان نیز محدود است، را شلیک کنند تا جلوی این پهپاد ها را بگیرند و بعد پهپاد های اصلی و یا حتی هواپیماها می توانند وارد میدان شوند و نیروهای اوکراینی و مزدوران ناتو که همراه آنها هستند را درو کنند.
از سوی دیگر ورود پهپاد های ایرانی به میدان می تواند این امکان را به ایران بدهد تا توانمندی پهپاد های خود در مقابله با مدرن ترین سامانه های دفاعی آمریکایی را بسنجد و بعد روی رفع اشکالات پهپاد هایش کار کند و آنوقت اگر در آینده درگیری ای میان آمریکا و ایران رخ داد اینبار ایران با پهپاد های تعدیل شده به مقابله با آمریکا بپردازد.
در واقع به همین دلیل هم می باشد که آنها دلواپس فروش پهپاد های ایرانی به روسیه می باشند و می خواهند به نوعی یک اخطار برای ایران ارسال کرده باشند که مبادا این پهپاد ها را تحویل روسیه بدهد.
در این رابطه هم باید گفت که روابط ایران با روسیه قرار نیست تحت تاثیر تصمیمات کمدین ها قرار بگیرد و ملاک های خاص خود را دارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала