گزارش و تحلیل

احتمال پیوستن دونباس به روسیه

© Shiva Abshenasدکتر مهدی خورسند
دکتر مهدی خورسند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.09.2022
اشتراک
رئیس‌ جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌ توجهی غرب به نگرانی‌ های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌ های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.
سه روز پس از آن در روز پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین نیز توسط رئیس جمهوری روسیه اعلام‌ شد.
اکنون شهروندان جمهوری‌ های خلق دونتسک و لوهانسک و همچنین مناطق آزاد شده خرسون و ژاپوروژیا در منطقه دونباس طی پنج روز، ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر (یکم تا پنجم مهرماه ۱۴۰۱) قرار است تا در همه پرسی الحاق به خاک روسیه آراء خود را به صندوق بیندازند.
این در حالی است که در سال 2014 هم شبه جزیره کریمه با برگزاری همه پرسی به روسیه پیوست.
آقای دکتر مهدی خورسند، سرپرست اداره دیپلماسی اقتصادی شهرداری تهران و تحلیلگر مسائل اوراسیا در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
مقوله همه پرسی به یکی از اصلی ترین دغدغه های روسیه هنگام عملیات ویژه نظامی در اوکراین باز میگردد؛ دغدغه امنیتی ناشی از پیوستن اوکراین به ناتو.
یکی از دلایل اصلی ایجاد این تنش در بین روسیه و اوکراین این بود که در دوران زمامداری آقای زلنسکی تحت تاثیر تبلیغات رسانه های غربی به ویژه آمریکایی‌ ها و تحت فشار قدرت های اروپایی به ویژه ناتو قصد داشتند عضو ناتو شوند و روسهایی که همواره نسبت به عضویت اوکراین در ناتو هشدار داده بودند و بارها این دغدغه خود را به اروپا و آمریکا بیان کرده بودند با جدی شدن عضویت اوکراین در ناتو چاره را چیزی جز عملیات ویژه برای رفع دغدغه امنیتی ندیدند.
همه پرسی درباره پیوستن جمهوری های دونباس و استان های زاپوریژنیا و خرسون به روسیه آغاز شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.09.2022
همه پرسی ها درباره پیوستن جمهوری های دونباس و استان های زاپوریژنیا و خرسون به روسیه آغاز شدند
پس از سال ۲۰۱۴ روسها یک توافق با اوکراین برای غیر نظامی کردن اوکراین، عدم پیوستن به ناتو و اینکه حاکمیت اوکراین باید استقلال و خود مختاری مناطق شرقی لوهانسک و دونتسک را بپذیرد، انجام دادند، اما دولت اوکراین پس از سال ۲۰۱۴ دست به نسل کشی گسترده ای در شرق اوکراین زد و مردم اسلاو ریشه‌ های روس دارند را قتل عام کرد روس ها در حمایت از مردم این منطقه اقدامات جدی انجام دادند به ویژه پس از درگیری های میان روسیه و اوکراین مردم این منطقه خواهان پیوستن به جغرافیای روسیه هستند با این استقلال یک منطقه حائل بین روسیه و مرکز اوکراین ایجاد می شود و این قضیه باعث می‌ شود تا روسها دغدغه امنیتی کمتری را نسبت به ناتو داشته باشند.
از سوی دیگر اروپا نگران این است که با انجام این همه پرسی مناطق بیشتری که خواهان جدایی از سیاست های اروپا هستند خواستار کمک از روسیه شوند و به این صورت اروپایی که دو سده است کشور های خواهان خود مختاری را تحت فشار قرار داده مورد تهدید قرار می گیرد.
دکتر مهدی خورسند تحلیلگر مسائل اوراسیا همچنین بیان کرد: روسیه از ابتدا عملیات ویژه نظامی در اوکراین را تنها به دلیل دغدغه‌ های امنیتی آغاز کرده بود اگر حاکمیت اوکراین به تعهدات در توافقنامه مینسک پس از تنش های سال ۲۰۱۴ پایبند می ماند و اگر در همان دوران تعهدات خود را انجام می داد ما شاهد این تنش و درگیری نبودیم.
اما برگزاری همه پرسی در نهایت انتظار می‌رود با رای پیوستن به روسیه توسط مردم این منطقه پایان پذیرد و این موضوع یکی از دغدغه‌ های مهم روسیه جهت امنیت خود را تامین می کند و احتمال دارد این تنش نیز رو به پایان بگذارد و با برگزاری همه‌ پرسی و تامین دیدگاه های امنیتی روسیه احتمال اینکه عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین پایان پذیرد بالا تلقی می شود.
وی افزود: اساسا برگزاری همه پرسی از سوی یک منطقه که اعلام خود مختاری کرد و اتفاقاً خود مختاری این مناطق در جریان توافق سال ۲۰۱۴ کاملا پذیرفته شده و در مفاد آن توافقنامه ذکر شده قطعاً یک موضوع قانونی، مورد خواست و اراده یک منطقه خود مختار است.
اما ماهیت نگاه غرب، اروپایی ها و آمریکایی ها به این منطقه دامن زدن به یک تنش فرسایشی و بلند مدت است؛ آنها از ابتدا بنا بر این داشتند که این منطقه دچار درگیری و تنش فرسایشی شود تا زمینه تضعیف قدرت روسیه فراهم آید.
از این رو در تنشی که در طول ماه‌ های گذشته ایجاد شده شاهد ایجاد روسیه هراسی از سوی رسانه‌ های آمریکایی بودیم آنها تمایل دارند این فضا کاملاً ادامه دار شود.
قطعا آمریکا و اروپا با برگزاری همه پرسی قانونی باید چنین موضعی را اتخاذ کنند و اتخاذ این موضع به ماهیت نگاه آنها به این تنش باز می‌گردند چرا که با برگزاری این همه پرسی احتمال پایان تنش میان روسیه و اوکراین وجود دارد اما اراده مردمی و اراده رهبران مناطق خواهان خودمختاری دونباس برای الحاق به روسیه یک اتفاق قانونی است و این قضیه در پی همه پرسی کاملاً مشخص و بیان می شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала