آخرین پیشنهاد به ایران در باره برجام

© AFP 2023 / Christophe Archambaultمکرون رئیس جمهور فرانسه
مکرون رئیس جمهور فرانسه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.09.2022
اشتراک
مکرون: بازگرداندن توافق هسته ای ممکن است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از " فرانس 24"، ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران و امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیداری دوجانبه خواهند داشت.
روسای جمهور درباره موضوعات مختلف از جمله احیای توافق هسته ای که به برنامه جامع اقدام مشترک نیز معروف است، مذاکره خواهند کرد.
امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در ماه‌های اخیر چندین تماس تلفنی با همتای ایرانی خود داشته است. به گفته مکرون، در موضوع توافق هسته ای، "توپ در زمین ایران است". رئیس جمهور فرانسه تاکید می کند که توافق را "مفید" می داند، حتی اگر همه مسائل را حل نکند. کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه در 19 سپتامبر این بیانیه را تکرار کرد که ایران انعقاد توافق را به تعویق می اندازد.
حسن خضور، نماینده دائم سوریه در سازمان‌های بین المللی در ژنو  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.09.2022
سوریه: اجرای برجام تنها وابسته به ایران نیست،همه طرف ها باید با لغو تحریم ها پایبند به آن باشند
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
از ماه آوریل سال 2021، مذاکراتی در وین بین ایران و اعضای گروه "پنج" (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران در جریان است.
طرفین در مورد لغو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، انجام تعهدات خود در حوزه هسته ای و بازگشت ایالات متحده به برجام بحث می کنند. نمایندگان کشورهای طرف قرارداد نیز بدون مشارکت ایران رایزنی های جداگانه ای با فرستادگان آمریکایی انجام می دهند.
در نشست‌ های وین، چشم‌انداز بازگشت کامل به انطباق با مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مورد بحث قرار گرفت. این توافقنامه توسط "پنج" عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان با ایران در سال ۲۰۱۵ به منظور عبور از بحران برنامه هسته ای این کشور امضا شد. دونالد ترامپ رئیس جمهور قبلی آمریکا در سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت از برجام خارج شود. جو بایدن، رئیس کنونی دولت آمریکا، بارها آمادگی خود را برای بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای با تهران اعلام کرده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала