رئیس جمهور ایران: گره توافق باید به دست کسی باز شود که آن را ایجاد کرده است

© POOL /  مراجعه به بانک تصاویر رئیس جمهور ایران در نشست سران سازمان همکاری شانگهای
رئیس جمهور ایران در نشست سران سازمان همکاری شانگهای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.09.2022
اشتراک
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران عصر چهارشنبه (به وقت محلی) در ادامه برنامه‌های سومین روز از سفر به نیویورک، با تاکید بر اینکه از ابتدا اعلام کردیم که موافق مذاکره با هدف رسیدن به نتیجه و توافق عادلانه و منطقی هستیم نه مذاکره برای مذاکره، گفت، گره توافق باید به دست همان کسی باز شود که گره را زده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، رئیس جمهور ایران در نشستی با جمعی از متخصصان و کارشناسان سیاست خارجی آمریکا به سوالات آنان پاسخ گفت.
رئیسی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ایران تمایل به توافق در مذاکرات هسته‌ای دارد یا نه؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران از توافق موجود خارج نشده است و به همه تعهدات خود در این توافق نیز عمل کرده است. این آمریکا بود که از این توافق خارج شد و کشورهای اروپایی بودند که به تعهدات خود عمل نکردند.
رئیس جمهور ایران با تاکید بر اینکه از ابتدا اعلام کردیم که موافق مذاکره با هدف رسیدن به نتیجه و توافق عادلانه و منطقی هستیم نه مذاکره برای مذاکره، افزود: آنچه با آن مواجه هستیم احتمال خروج یکی از کشورهای طرف مذاکره از توافق نیست، بلکه رخدادی است که تجربه شده و امروز جمهوری اسلامی به درستی به دنبال آن است که تضامینی اعتمادآور و اطمینان‌بخش از عدم تکرار این تجربه به دست بیاورد. این گره باید به دست همان کسی باز شود که گره را زده است.
اتحادیه اروپا خواستار احیای فوری برجام شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.09.2022
اتحادیه اروپا خواستار احیای فوری برجام شد
رئیس جمهور ایران با اشاره به اینکه هیچ کسی خواسته‌های ایران را غیرمنطقی توصیف نکرده است، گفت: نکته بعدی این است که مسائل پادمانی تا چه زمانی قرار است به عنوان یک اهرم فشار علیه ایران مورد سوء استفاده قرار گیرد؟ تا به حال چند پرونده در این زمینه گشوده شده و هر بار اعلام شده که ادعاهای مطرح شده در آن صحیح نبوده است؟
رئیسی تصریح کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا کنون ۱۵ بار بر صلح‌آمیز بودن و عدم انحراف فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از مقررات این آژانس تاکید کرده است، آیا این گزارش‌ها برای کشورهای غربی فاقد اعتبار است؟ آیا منطقی است ایران پای توافقی را امضا کند که چنین ادعاهایی علیه آن مطرح بوده و ممکن است تنها چند روز بعد از امضای دوباره توافق، دستاویز اقدام علیه آن شود؟
رئیسی در واکنش به این مطلب که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نهادی مستقل و غیرسیاسی است، گفت: در همین منطقه‌ای که ایران قرار دارد، چند کشور دیگر فعالیت‌های هسته‌ای و حتی فعالیت‌های مرتبط با تولید سلاح‌های هسته‌ای دارند؟ چقدر از فعالیت‌های آنها تحت نظارت آژانس است و حتی با وجود ساخت سلاح‌های هسته‌ای، نه آژانس و نه کشورهای مدعی در جهان حساسیتی روی آنها ندارند؟
رئیس جمهور ایران در پاسخ به سوال یکی دیگر از حاضران که درخواست تضمین از سوی ایران را بستن دست دولتمردان آینده آمریکا توصیف می‌کرد، گفت: آیا اگر توافق و امضای هر دولتی صرفا در زمان روی کار بودن آن دولت اعتبار داشته باشد، دیگر می‌توان روابط بین‌المللی را اداره کرد؟ آیا با قبول فرض شما دیگر کنوانسیون‌ها و توافقات بین‌المللی قابل اتکا و اجرا هستند؟
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала