تأثیر عضویت ایران در سازمان شانگهای بر ترانزیت کالا

© Fotolia / Kadmyدلایل رشد مبادلات کالا بین ایران و روسیه چیست؟
دلایل رشد مبادلات کالا بین ایران و روسیه چیست؟  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.09.2022
اشتراک
کارشناس: همکاری‌های شانگهای می‌تواند باعث توسعه اتصال زمینی و ریلی در مسیر جذب و انتقال کالاهای ترانزیتی بشود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، حسن بیک محمدلو، معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی ایران اظهار داشت که ترانزیت ایران و چین می‌تواند در ذیل همکاری‌های شانگهای تقویت شود و همزمان، توسعه اتصال زمینی و ریلی را در مسیر جذب و انتقال کالاهای ترانزیتی داشته باشیم.
وی در ادامه افزود: "مسیر ریلی چین -قزاقستان -ازبکستان-ترکمنستان- سرخس که چین را به ایران متصل می‌کند، می‌تواند ذیل این ارتقای جایگاه فعال شود. مسیر ریلی قزاقستان-ترکمنستان-اینچه‌برون- رازی نیز وجود دارد.
بر این اساس حتما پیوستن به سازمان همکاری های شانگهای یک ظرفیت بالقوه برای جمهوری اسلامی ایجاد می‌کند که می تواند در سه محور ترانزیت، حوزه انرژی و موضوعات مربوط به دانش بنیان ها با توجه به مزیت های جغرافیایی کشور ما نقش آفرینی بیشتری را داشته باشد.
قطار مسافری در تایوان از ریل خارج شد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.06.2022
آغاز ترانزیت تمام ریلی نخستین قطار کانتینری قزاقستان از مسیر ایران
در حوزه ترانزیت نیز اگر چین را به عنوان کشوری که مراودات تجاری مناسبی با ایران دارد در نظر بگیریم، حدود پنج میلیون دلار واردات و به همین نسبت صادرات به چین داریم که از چند مسیر می‌تواند وارد حوزه ترانزیتی ایران شود. در بخش پاکستان و ترکیه نیز پیمان تهران- اسلام آباد- استانبول وجود دارد که به بهانه عضویت در شانگهای می‌تواند فعال باشد.
در اتصال روسیه و هند به ایران در قالب دالان (کریدور) شمال و جنوب نیز قابلیت پیگیری افزایش ترانزیت وجود دارد و در بخش پاکستان و ترکیه پیمان تهران- اسلام آباد- استانبول را داریم که عضویت در شانگهای را هم دارند.
مراوادات ترانزیتی با چین در سه مسیر جاده ، ریلی و دریایی می‌تواند تقویت شود. در بخش جاده‌ای همان مسیر جاده ابریشم قدیمی است. در بخش ریلی نیز از منطقه سرخس اتصال وجود دارد.
بر این اساس ظرفیت بالقوه برای حمل کالای ترانزیتی وجود دارد و فقط باید بستر فراهم شود. در بخش جاده، بخش‌هایی به خصوص در دالان (کریدور) شمال - جنوب با نواقصی همراه است اما در بخش ریلی تکمیل راه آهن چابهار - زاهدان می‌تواند به افزایش ترانزیت منجر شود و پیگیری دولت هم شرایط را برای ترانزیت ۲۰ میلیون تن ترانزیت رقم می‌زند. این اساس چین را می توانیم ظرفیت بالقوه‌ای برای ترانزیت بدانیم".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала