گزارش و تحلیل

آمریکا به دنبال جنگ جهانی سوم

© Sputnik / Maksim Blinov /  مراجعه به بانک تصاویر پرچم آمریکا ممنوع داگلاس دی‌سی-3 هواپیمای دوموتوره
پرچم آمریکا ممنوع داگلاس دی‌سی-3 هواپیمای دوموتوره - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.09.2022
اشتراک
پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد آمریکا یک فرصت طلایی داشت تا به عنوان تنها ابرقدرت باقیمانده در جهان شرایطی ایجاد کند تا میثاق سازمان ملل اجرایی شود و در نهایت همه جهانیان برای ایجاد صلح برای بشریت همکاری کنند.
اما اتفاقی که افتاد این بود که آمریکایی ها به سمت سیاست های استعماری رفتند و به دنبال آن بودند تا دیگر کشورها را نابود و تصرف کنند حال چه به صورت سیاسی چه به صورت عملی و نظامی.
علیرغم اینکه طبق یک توافق نا نوشته میان آمریکا و شوروی سابق بنا بود که آمریکایی ها پس از انحلال پیمان ورشو ناتو را منحل کنند اما مشاهده شد که آنها طبق معمول به تعهدات و وعده های خود عمل نکردند و نه فقط ناتو را نگه داشتند بلکه به سمت توسعه آن پیش رفتند و این سیاست آنها که موجودیت دیگر کشورها را به خطر می انداخت موجب نگرانی بقیه کشورها گشت و صلح و امنیت جهانی را به خطر انداخت.
این خطر زمانی بیشتر شد که آمریکایی ها به بهانه های مختلف اقدام به اشغال افغانستان و عراق نمودند و به سمت تصرف منابع انرژی جهان رفتند و دیدیم که ناتو هم فرصت را غنیمت شمرد و لیبی را اشغال کرد و تا به حال تلاش دارد تا می تواند نفت لیبی را به سرقت ببرد.
حال بحث نا فجایع انسانی و بدبختی هایی که سیاست های آمریکا برای مردم کشورهای اشغال شده و یا کشورهای در صدد اشغال ایجاد کردند جای خود دارد.
عبارت در صدد اشغال را استفاده کردم بد نیست توضیح دهم منظور چیست و بعد ادامه دهیم.
هدف اصلی آمریکایی ها طبق دکترین هایی که تدوین کرده اند این بوده که بسیاری از کشورهای جهان را تصرف و سپس به گونه ای تجزیه کنند تا این کشورها با جنگ ها و درگیری های بی پایان مواجه شوند و به این ترتیب آمریکا بتواند سلطه خود را بر این کشورها بسط دهد.
Здание Пентагона с флагом США в память о жертвах трагедии 11 сентября - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.09.2022
یگانه راه برای جلوگیری از ورشکستگی آمریکا اعلام شد
بسیاری درباره طرح موسوم به طرح برنارد لویسی یا طرح هایی مانند مرزهای خونی و یا طرح آتلانتیک شنیده اند و با جستجویی ساده در اینترنت می تواند آنها را پیدا کرد، اما دکترین آمریکا فقط به این طرح ها ختم نشده و آنها نقشه های زیادی را برای کشورهای بزرگ مانند روسیه و چین و هند و همچنین کشورهای آمریکای لاتین مانند برزیل و کشورهای آفریقایی دارند و بر اساس این دکترین هیچ کشوری که بتواند روزی روزگاری در مقابل آمریکا قد علم کند نباید وجود داشته باشد تا آمریکا ارباب جهان بماند.
خوب کشورهای در صدد اشغال هم کشورهایی به حساب می آیند که پس از کشورهایی مانند افغانستان و عراق و لیبی در لیست اشغال بودند و هستند مانند سوریه و ایران و یمن و روسیه و چین و هند و برزیل و ...
اینها باید اشغال شوند و طبق طرح برنارد لوئیس منطقه غرب آسیا باید شاهد 14 کشور جدید باشد، حتی کشورهایی که امروزه متحد یا دوست آمریکا می باشند مثل عربستان سعودی و امارات و قطر و اردن و استرالیا و هند و برزیل و... هم باید نابود شوند.
به هر حال می توان گفت طرح آمریکایی در ابتدای کار به سرعت پیش رفت اما به یکباره با اراده ملت ها وخوب مقاومت جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت مواجه شد و می توان گفت حد اقل در غرب آسیا این طرح به کما رفته.
نمی توان انکار کرد که دلیل شکست این طرح هم همکاری بسیار تنگاتنگ ایران و روسیه برای مقابله با آن در سوریه و عراق و افغانستان بود.
آمریکایی ها تصور می کردند که ایران حلقه ضعیف ماجرا است و به دلیل اینکه سالها ایران را تحریم کرده اند دیگر خیلی راحت می توانند کار ایران را تمام کنند، اما با دیواری بسیار سخت از مقاومت در غرب آسیا مواجه شدند.
به همین دلیل هم آمریکایی ها تمرکز خود را به سمت شرق اروپا و شرق آسیا بردند و امیدوار هستند از آن طریق بتوانند به روسیه ضربه بزنند و سپس به چین ضربه بزنند و پس از اینکه کار روسیه و چین را تمام کردند دوباره سراغ ایران بیایند.
در شرق اروپا هم آنها با واکنش غیر منتظره روسیه مواجه شدند و امروزه کل اروپا را درگیر این جریان کرده اند.
همین جریان امروزه در شرق آسیا نیز وجود دارد اما ظاهرا فعلا آمریکایی ها تصور می کنند بهتر است اول کار روسیه را تمام کنند بعد سراغ چین بروند.
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.09.2022
واکنش آمریکا به همه پرسی در مناطق آزاد شده اوکراین برای پیوستن به روسیه
آمریکایی ها برای اینکه بتوانند تمرکز روسیه روی جبهه اوکراین را کم کنند همچنین از طریق ترکیه و آذربایجان و اسرائیل سراغ ارمنستان رفته اند و تلاش دارند با راه انداختن یک جنگ تمام عیار در این منطقه کاری کنند که ایران و روسیه نیز درگیر شوند و هم تمرکز روسیه روی اوکراین کم شود و هم تمرکز ایران روی غرب آسیا و خلیج فارس کم شود.
فعلا آمریکایی ها به دنبال آن هستند که اصلی ترین مهره هایی که می توانند برایشان دردسرساز شوند را کنار بزنند تا بعد بروند سراغ بقیه.
اگر برخی کشورها تصور می کنند که با کنار نشستن و تماشا کردن می توانند در امام باشند سخت در اشتباه هستند، اگر با هم همکاری نکنند و در مقابل این دکترین آمریکا نیاستند، دیر یا زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد و آمریکا سراغ آنها هم خواهد رفت، امروزه هم می بینیم که آمریکا شدیدا دنبال راه اندازی جنگ جهانی سوم است تا بتواند از آب گل آلود ماهی بگیرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала