گزارش و تحلیل

نکات کلیدی سخنرانی آقای رئیسی در سازمان ملل

© AP Photo / Mary AltafferПрезидент Ирана Эбрахим Раиси во время выступления на 77-й сессии Генеральной Ассамблеи ООН в Нью-Йорке
Президент Ирана Эбрахим Раиси во время выступления на 77-й сессии Генеральной Ассамблеи ООН в Нью-Йорке - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.09.2022
اشتراک
بالا بردن تصویر شهید سپهبد سلیمانی در پایتخت اقتصادی آمریکا و بالای تریبون سازمان ملل نزدیک برج ترامپ شاید جالب ترین کاری باشد که آیت الله رئیسی انجام داده و احتمالا در تاریخ ثبت خواهد شد.
گو اینکه این اقدام شاید توجه های زیادی را به خود جلب کرده باشد اما این اقدام چیزی از فحوای سخنرانی آقای رئیسی کم نکرد، و نکات کلیدی ای در این سخنرانی بودند که همانند نمایش تصویر شهید سلیمانی در ذهن ناظرین سیاسی نقش خواهد بست.
اولین و مهم ترین مطلب این است که ایران به هیچ وجه از حق خود برای مطالبه مجازات رئیس جمهوری سابق آمریکا گذشت نخواهد کرد و تا آخر خط پیگیر مطالبه حقوق خود در مجامع بین المللی خواهد بود و تک تک مجرم های دخیل در این جریان را به سزای اعمال خود خواهد رساند.
شاید برخی ندانند، اما تیم مذاکره کننده آمریکایی در مذاکرات وین تلاش های زیادی انجام داد تا ایرانی ها را قانع کند از خون سردار سلیمانی بگذرند ولی ایرانی ها نپذیرفتند و امروز آقای رئیسی آب پاکی را روی دست همه ریخت.
البته نکته بسیار مهم تر اینکه ایشان تاکید کردند که از طرق قانونی دنبال احقاق حق ایران هستند و شایعاتی که ایران در صدد ترور رئیس جمهوری سابق آمریکا و دیگر مقامات این کشور هست را تایید نکردند.
واقعیت امر هم این است چون آقای رئیسی خود یک قاضی است به خوبی می داند که در محاکم مقررات احقاق حق چگونه است و اگر شما حقی داشته باشید که بخواهید با عملی نپسندیده آن را بستانید خودتان هم محکوم می شوید.
خوب نکته بعدی در سخنرانی جناب آقای رئیسی اصرار بر بحث ضرورت ایجاد شرایط "عادلانه و منصفانه" برای کل جهانیان است.
انتقاد وی از معیارهای دوگانه مجامع موسوم به مجامع بین المللی در سیاست های خود مثل خودداری آنها از واکنش نشان دادن به جنایاتی که بر علیه فلسطینی ها انجام می شود و تحریف واقعیت تهدیدی که آمریکا و ناتو در شرق اروپا برای موجودیت روسیه ایجاد کرده اند و موجبات جنگ در اوکراین را فراهم کرده اند و حتی رفتارهای دوگانه آنها نسبت به پناهندگان اوکراینی در مقابل پناهندگان دیگر کشورها، و یا سوء استفاده های ابزاری آنها از زنان و کودکان اوکراین، و یا رفتار این مجامع در قبال برنامه هسته ای ایران که 35% بازرسی های سازمان بین المللی انرژی هسته ای روی آن انجام می شود وحتی یک مدرک دال بر اینکه این برنامه مسیر غیر صلح آمیز دارند را پیدا نکرده اند و در مقابل برنامه هسته ای اسرائیل که دارای صدها کلاهک هسته ای می باشد و یا ...
تاکید ایشان بر ضرورت اینکه سازمان های بین المللی، مخصوصا سازمان های مانند سازمان بین المللی انرژی هسته ای، باید بی طرفی خود را حفظ کنند، یک انتقاد علنی از پشت تریبون سازمان ملل بر علیه همین سازمان و مجامع دیگر وابسته به آن به حساب می آید.
مجامعی که بزرگترین بلاها در تاریخ بشریت به دلیل تعدادی کارشناس بی وجدان که وجدان خود را به شیطان فروخته اند رخ داده که شاید نمونه اش جنگ های عراق و لیبی باشد.
آقای رئیسی همچنین به جریان مدعی ضد یهودی بودن حکومت ایران پاسخ داد و تاکید کرد که ایران ضد یهودی ها نیست بلکه ضد ستم است، ستمگر هرکه می خواهد باشد، و اگر مجامع بین المللی می خواهند مساله فلسطین حل شود باید به پیشنهاد ایران مبنی بر راه اندازی یک رفراندوم در این سرزمین تن دهند و باید حق و حقوق ملت فلسطین و البته بقیه ملت های جهان را به رسمیت بشناسند.
در واقع این هم پاسخی به کشورهایی که اصرار داشتند ایران باید اسرائیل را به رسمیت بشناسد و یا اینکه حد اقل به دنبال نابودی و مقابله با آن نباشد بود وتشریح کرد که چرا ایران باور دارد امروزه اسرائیل امنیت و صلح جهانی را به خطر انداخته.
مضاف بر همه اینها آقای رئیسی یک بار دیگر بر موضع جمهوری اسلامی ایران که مستند به فتواهای امام خمینی (ره) که ساخت تسلیحات کشتار جمعی را منع کرده بود و همچنین فتوای آیت الله خامنه ای که ساخت تسلیحات کشتار جمعی را تحریم کرده است، اصرار کرد تا ثابت کند ادعاهای آمریکا و متحدین اش بر علیه ایران بی اساس می باشد.
البته دوباره رئیس جمهوری خرفت آمریکا پشت تریبون آمد و اظهار داشت که آمریکا اجازه نمی دهد ایران به تسلیحات هسته ای دست یابد و کسی نبود به او گوشزد کند که همین چند دقیقه قبل رئیس جمهوری ایران خود گفته که اصلا ایران نمی خواهد سلاح هسته ای تولید کند، شما کجای کار هستید.
اگر ایران می خواست تسلیحات هسته ای تولید کند مطمئن باشید هیچ کس در حد و قواره ای نبود تا بتواند جلوی ایران را بگیرد.
همچنین آقای رئیسی روی یک نکته مهم دیگر هم انگشت گذاشت و آن گره گفتگوهای هسته ای.
وی اصرار ایران بر اخذ ضمانت های قابل قبول از طرف آمریکایی ها را تکرار کرد و با کلامی کاملا منطقی به همه جهانیان گفت که اولا ایران از توافق خارج نشده و این آمریکا است که نه فقط از توافق خارج شده بلکه در اجرای مصوبه 2231 شورای امنیت نیز سنگ اندازی کرده و منطقی است در چنین شرایطی هیچ کشوری حاضر نباشد دوباره با آمریکا وارد توافقی شود که معلوم نیست ضمانت اجرایی داشته باشد یا نه.
آمریکایی ها انواع واقسام دروغ ها را سر هم می کنند و تلاش می کنند با سفسطه کاری از زیر بار تحمل مسئولیت فرار کنند و خوب کل جامعه جهانی قبول دارند که هیچ منطقی وجود ندارد تا ایران چنین چیزی را بپذیرد.
در این زمینه هم آقای رئیسی آب پاکی را روی دست همه دست اندرکاران برجام ریخت و به آنها تاکید کرد که هیچ توافقی بدون وجود تضمین های لازم قابل قبول نمی باشد.
در زمینه روابط ایران با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس هم وی بر سیاست اصولی ایران مبنی بر اینکه امنیت منطقه باید توسط خود اهل منطقه تامین شود اصرار کرد.
وی همچنین در لفاله در ضمن تاکید بر پیشرفت ایران در ذیل شدید ترین تحریمها به توانمندی ایران در تامین انرژی برای دیگر کشورها اشاره کرد امری که به نوعی اشاره به اروپایی ها بود که اگر می خواهید زمستان زنده بمانید به ایران نیاز دارید.
به هر حال نباید فراموش کرد امروزه شرایط بین المللی بیشتر به نفع ایران است و برگه های چانه زنی ایران بسیار قویتر از طرف های مقابل می باشد.
فشار و تحریم های آمریکا بر علیه ایران و روسیه منجر به آن شده این دو از دو کشور دوست به دو متحد بر علیه آمریکا تبدیل شوند و روز به روز روابطشان صمیمی تر گردد و همچنین چین و دیگر کشورهایی که از رفتار های قلدرمعابانه آمریکا به ستوه آمده اند با آنها متحد شوند وامروزه این ایران نیست که به توافق نیاز دارد بلکه آمریکا و متحدین اش هستند که محتاج این توافق می باشند.
همچنین باید توجه داشت که دیگر شورای امنیت آن وحدت صفی را که قبلا درباره برنامه هسته ای ایران داشت ندارد و مضاف بر اینها جهان هم از رویکرد زورگویانه آمریکا به ستوه آمده.
قطعا آمریکایی ها متوجه هستند که امروزه حکومت در ایران در اختیار طیف اصولگرا به فرماندهی آقای رئیسی است و با توجه به روابط بسیار نزدیک ایشان با رهبری وقتی که وی در باره موضوعی صحبت می کند در واقع انعکاس دهنده نظر رهبری و جناح حاکم بر ایران هستند.
جناحی که فعلا تا سال 2026 سر کار خواهد بود و خوب آمریکایی ها هستند که باید تصمیم بگیرند می خواهند با این جناح همکاری و توافق کنند یا نه؟
به نظر می رسد با توجه به شرایط بین المللی و برگه هایی که ایران در اختیار دارد آمریکایی ها گزینه ای جز توافق با دولت آقای رئیسی ندارند و مجبور می باشند برای رسیدن به این توافق به همه خواسته های ایران تن دهند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала